שידור חי מההפגנה בת"א

"התוכנית מאיימת באופן חמור לא רק על מערכת המשפט, אלא גם על מהות המשטר ועל אורחות החיים בישראל, ובייחוד על האפשרות להגן באופן הוגן ויעיל על זכויות היסוד של כל אדם. אנחנו רואים חובה לעצמנו להתריע על הסכנה לפני שתתממש. השינויים המוצעים גורמים קיטוב חמור ומסוכן בחברה והם עלולים להמיט אסון על ישראל".
כך נאמר בגילוי דעת חסר תקדים של 18 שופטים בדימוס שכיהנו בבית המשפט העליון, בהם נשיאי עליון, נגד תוכניתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, המבקשים לשנות בחקיקה את פני המערכת המשפטית. גילוי הדעת פורסם לראשונה ב"כלכליסט". הוא פורסם בזמן שבתל אביב ובמוקדים רבים אחרים מפגינים נגד המהפכה המשפטית, ולאחר שראשי הקואליציה אמרו שדיון בבג"ץ בנוגע לנבצרות נתניהו - שכלל לא נקבע עדיין - הוא "כמו הפיכה צבאית".
3 צפייה בגלריה
דורית ביניש ואהרון ברק
דורית ביניש ואהרון ברק
ברק וביניש. שני נשיאי העליון חתומים על גילוי הדעת, לצד 16 שופטי עליון בדימוס
(צילום: עמית שאבי)
במקביל פורסם אמש (שבת) מכתב של ראשי המועצה לביטחון לאומי לשעבר - ובהם מקורבו של נתניהו, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן - ובו הם כותבים כי "בשבועות האחרונים הלך המשבר הפוליטי והתפתח לכדי משבר חברתי חמור. לאחרונה מוקד העימות הוא הרפורמה המשפטית. האמירות הקיצוניות שנשמעות מלמדות על עומק השבר בציבור לגווניו. תחושות המשבר והמצוקה מתעצמות בשל העובדה שאין ניסיונות רציניים להגיע להסכמות כלשהן".
במכתבם ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה הם כתבו כי "כמי שבאו מליבת העשייה הביטחונית אנו מזהים שעוצמת העימות החברתי והפוליטי מסכנת את החוסן הלאומי. האחריות לחוסן הלאומי וללכידות החברה הישראלית מוטלת בראש ובראשונה על כנסת ישראל, לפיכך אנו קוראים לראשי הקואליציה והאופוזיציה להיכנס להידברות רצינית ללא תנאים מוקדמים ולאפשר את מיצויה בהגעה למתווה מוסכם בדבר היחסים בין הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. רק הגעה למתווה מוסכם תעצים את החוסן הלאומי ותהווה הוכחה שישראל היא מדינה איתנה ופורחת".
12 ראשי המל"ל החתומים על המכתב (לפי סדר כהונתם) הם: דוד עברי, גדעון שפר, עוזי דיין, גיורא איילנד, אילן מזרחי, דני ארדיטי, עוזי ארד, יעקב עמידרור, יוסי כהן, יעקב נגל, איתן בן דוד ואיל חולתא.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
ראש הממשלה נתניהו הודיע בטקס על מינויו הקבוע של דוד (דדי) ברנע לראש המוסד הבא
נתניהו ויוסי כהן. גם מקורבו של ראש הממשלה חתום על מכתב ראשי המל"ל
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בגילוי הדעת של שופטי העליון בדימוס, שהיה חריף בהרבה, נכתב כי "אנחנו, נשיאים ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון, מביעים חרדה מפני התוכנית הממשלתית לשינויים במערכת המשפט. אנחנו משוכנעים שמערכת המשפט בישראל היא מערכת טובה, שקידמה את החברה להישגים מרשימים והגנה על ערכי היסוד של המדינה, והיא זוכה להערכה רבה גם מחוץ לישראל. עם זאת, אנחנו גם מכירים בכך שמערכת המשפט, כמו כל גוף, עשויה להפיק תועלת מבדק בית שיוכל לחשוף את הצריך תיקון, ואין לנו ספק שהיא תהיה מוכנה לערוך תיקונים, ככל שיידרש לאחר בדיקה הולמת.
"אבל, גם מבלי להתייחס לפרטי התוכנית שהממשלה מקדמת, אנחנו מתנגדים באופן נחרץ לדרך שבה התוכנית מקודמת. השינויים המוצעים בתוכנית מחייבים תיקונים מהותיים לא רק בחוקים רגילים, אלא גם בחוקי יסוד שהם התשתית שעליה בנוי המשטר. תיקונים כאלה מחייבים בדיקה מוקדמת, רשמית וגלויה, שתברר באופן יסודי את המצב הקיים ואת הצורך בשינוי המצב. כך מקובל בישראל גם לגבי שינויים קלים יותר.
3 צפייה בגלריה
מני מזוז, אליקים רובינשטיין
מני מזוז, אליקים רובינשטיין
מני מזוז ואליקים רובינשטיין. שניים מהחתומים על גילוי הדעת
(צילום: אוהד צויגנברג, נדב אבס)
"אך בדיקה כזאת לא נערכה לפני פרסום התוכנית הממשלתית. התוכנית אפילו לא נבדקה במשרדי הממשלה. השינויים המוצעים, ללא בדיקה כזאת, גורמים קיטוב חמור ומסוכן בחברה והם עלולים להמיט אסון על ישראל. לכן אנחנו פונים אל הממשלה בבקשה שתעצור את קידום התוכנית שפורסמה. אין שום דחיפות בשינוי ההסדרים הקיימים במדינה מאז ומתמיד, ואין הצדקה לבהילות בקידום התוכנית".
שופטי העליון לשעבר כתבו כי הם "מציעים לממשלה שתיתן יד להקמת ועדה ציבורית בהרכב הולם של אנשי ציבור ומומחים לדבר כדי שתקיים בדיקה יסודית ושקופה של המצב הקיים: תאסוף נתונים ותזמין חוות דעת; תאפשר לציבור הרחב להביע דעה ולהעלות הצעות; ותשקול את ההשלכות הצפויות של כל הצעה. על יסוד בדיקה כזאת ניתן יהיה לגבש מסקנות ולהציג המלצות לציבור, לממשלה ולכנסת, ולבצע את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט באופן מבוסס ואחראי. בדרך זאת ניתן יהיה להנהיג תיקונים מתוך הסכמה רחבה בחברה, כפי שראוי בעניין חשוב ורגיש זה".
על גילוי הדעת של שופטי העליון חתומים נשיאי העליון לשעבר אהרן ברק ודורית ביניש ושופטי העליון בדימוס מני מזוז, חנן מלצר, אילה פרוקצ'יה, ג'ורג' קרא, אליקים רובינשטיין, טובה שטרסברג-כהן, דליה דורנר, יורם דנציגר, ניל הנדל, יצחק זמיר, יעקב טירקל, שלמה לוין, תיאודור אור, יצחק אנגלרד, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן.
מאות מבוגרי תלפיות, מסלול המצוינות של צה"ל, הצטרפו גם הם לקריאה לממשלה לעצור את החקיקה. בין החותמים על המכתב שהפיצו בכירים בתעשיות הביטחוניות, חתני פרסים לאומיים, בכירים באקדמיה ובהייטק. "שירתנו באהבה את המדינה בכל זרועות מערכת הביטחון, הובלנו עשייה טכנולוגית ומבצעית, תרמנו ליתרונה האיכותי של ישראל מול כל אויב. פעלנו לאור ערכים של אהבת המדינה, וגם לאחר סיום שירותינו, אלו ערכינו. שינויי החקיקה יפגעו באזרחים, במדינה ובביטחונה", נכתב.
פורסם לראשונה: 20:27, 11.02.23