מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה הערב (שלישי) כי הדיפלומטית הוותיקה ויקטוריה נולנד תפרוש מתפקידה בשבועות הקרובים. נולנד בת ה-62 ידועה באג'נדה אנטי-רוסית מובהקת, והכעיסה את הקרמלין בהזדמנויות רבות. במוסקבה חגגו הערב את ההודעה על פרישתה, ואמרו שהדבר מוכיח את כישלון מדיניות החוץ בממשל של ג'ו ביידן.
נולנד כיהנה בממשל ביידן כתת-מזכיר המדינה לנושאים פוליטיים. היא הייתה מועמדת להחליף את וונדי שרמן כסגנית של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, וכיהנה כסגנית זמנית מאז פרישתה של שרמן מהתפקיד לפני שבעה חודשים. בסופו של דבר קידמו ביידן ואנשיו את מועמדותו של קורט קמפבל לסגנו של בלינקן. בחודש שעבר נכנס קמפבל לתפקיד והפך למספר 2 במחלקת המדינה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויקטוריה נולנד בכירה במחלקת המדינה האמריקנית מתפטרת
ארה"ב ויקטוריה נולנד בכירה במחלקת המדינה האמריקנית מתפטרת
נולנד בביקור בקייב בסוף ינואר
(צילום: רויטרס / Gleb Garanich)
נולנד עבדה בעבר בשגרירות האמריקנית במוסקבה, ובהמשך שימשה כשגרירת ארה"ב בנאט"ו. בכהונתו הראשונה של ברק אובמה בבית הלבן היא הייתה הדוברת של הילרי קלינטון, שכיהנה אז כמזכירת המדינה. כדוברת מחלקת המדינה, ובהמשך כתת מזכיר המדינה לענייני אירופה, היא עוררה את זעמם של בכירים רוסים רבים כשגינתה בחריפות את סיפוח חצי האי קרים ב-2014, והתייצבה באופן מובהק לצדה של אוקראינה.
ג'ון קרי, שכיהן כמזכיר המדינה בכהונתו השנייה של אובמה, ציין בעבר שכאשר נולנד עזבה את תפקידה כדוברת, והפכה לתת מזכיר המדינה לענייני אירופה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בירך אותו על כך ש"נפטר מהאישה הזאת". קרי השיב ללברוב: "לא נפטרתי ממנה, קידמתי אותה".
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. הודה לנולנד על שירותה הממושך
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS)
מזכיר המדינה בלינקן שיבח את נולנד על עשייתה הציבורית, והודה לה על חלקה בעיצוב מדיניות החוץ של ארה"ב. "המאמצים שלה היו חיוניים בהתמודדות עם הפלישה המקיפה של פוטין לאוקראינה, בהקמת קואליציה בינלאומית שתבטיח את כישלונו האסטרטגי, ובסיוע לאוקראינה לצעוד לעבר היום שבו תוכל לעמוד על רגליה בצורה איתנה מבחינה דמוקרטית, כלכלית וצבאית".
משרד החוץ הרוסי מיהר לנצל את ההזדמנות ואמר שמדובר בהוכחה שהמדיניות האמריקנית כלפי רוסיה נכשלה. "הם לא יגידו לכם את הסיבה", אמרה הדוברת מריה זחרובה, "אבל זה פשוט – הכישלון של הדרך האנטי-רוסית של ממשל ביידן. ה'רוסופוביה', שוויקטוריה נולנד הציעה כקונספט העיקרי של מדיניות החוץ של ארה"ב, גוררת את הדמוקרטים לתהום כמו אבן".