4 צפייה בגלריה
תמנו שטה וגמליאל
תמנו שטה וגמליאל
תמנו שטה וגמליאל
(צילום: הדר יואביאן)
יממה וקצת לאחר סיום מבצע "עלות השחר", ח"כ גילה גמליאל מהליכוד אמרה הבוקר (שלישי) באולפן ynet כי "הממשלה הצליחה להעביר מבצע רק בגלל שיצאנו לבחירות ורק בתמיכה ובגיבוי של האופוזיציה". גמליאל הוסיפה: "אם הקואליציה עדיין הייתה תלויה באחד מחברי רע"מ כדי שהממשלה לא תתפרק, הוא לא היה מאפשר להם לצאת למבצע הזה".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מכחול לבן התייחסה באולפן ynet לטענות גמליאל כי היציאה למבצע התאפשרה רק בגלל התפרקות הקואליציה, שבה הייתה חברה גם רע"מ, ואמרה "אני לא חושבת שמישהו יכול לחשוד שבני גנץ, שהיה רמטכ"ל והוביל מדיניות שיצרה שקט בדרום, ישים שיקולים פוליטיים לפני הביטחון של אזרחי המדינה". היא הוסיפה: "אני חושבת שזה יומרני ופתטי להתעסק בנושאים האלה בזמן מבצע כל כך חשוב".
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
"חמאס לא השתתף בכלל במבצע - יש לו הרבה מה להפסיד". ירי רקטות מעזה
(צילום: AFP)
היא הוסיפה כי "יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר בעצמו כי לא הייתה להם השפעה על ההכרעות הביטחוניות לאורך השנה האחרונה. צר לי שיש חברי כנסת שמנסים להשתמש במצב הביטחוני כדי להאדיר את עצמם ואת מפלגתם". תמנו שטה אמרה גם כי "בסוף המדיניות שלנו ניצחה. חמאס לא השתתף בכלל במבצע, וזה נובע מכך שיש לו הרבה מה להפסיד".
לפי הסקרים שהתפרסמו לאחר המבצע, נדמה כי שביעות הרצון מהתנהלותו של שר הביטחון בני גנץ בינתיים לא מיתרגמת למנדטים נוספים עבור איחוד המפלגות של כחול לבן ותקווה חדשה בראשות שר המשפטים גדעון סער.
4 צפייה בגלריה
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
"לא הייתה ביניהם אש, יש ענייניות". גנץ ולפיד בפיקוד דרום, השבוע
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
השרה מכחול לבן אמרה כי "הסקרים כן הראו שיש מגמת עלייה בהתאמה שלו לראשות הממשלה מול נתניהו". היא הוסיפה כי "בסוף לא מספיקה תמונת המנדטים ולא מספיק להיות המפלגה הגדולה, צריך דמות שמסוגלת להקים ממשלה רחבה ויציבה, והיום זה בני גנץ".
הייתה הפסקת אש בין גנץ ללפיד? "לא הייתה אש בכלל, יש ענייניות. אנחנו לא באים ממקום של מתקפה, אבל אנחנו בעד לתת לאזרחי ישראל יציבות. ממשלת השינוי הייתה טובה וחשובה אבל לצערנו היא נוהלה על ידי קצוות, והיום אנחנו שואלים את עצמנו איך יוצאים מהבוץ הזה".

הליכוד - משפחה ענקית, חיה ותוססת

הליכוד יקיים מחר את הבחירות המקדימות לרשימת המפלגה לכנסת ה-25, וקיים סיכוי לא מבוטל שהן יובילו לכך שכמה חברי כנסת מכהנים לא יראו את פנים המשכן בקדנציה הבאה. גמליאל אמרה כי "אני חושבת שכמות חברי הכנסת המכהנים שייפלטו תהיה שולית, משהו כמו ארבעה או חמישה".

הקרב על החמישייה הראשונה ברשימה צמוד מאוד ואף מסתמן מהפך בצמרת, מאחר שדמויות פוליטיות שהיו מדורגות באמצע העשיריה, צפויות להתקדם. כיום יש שלושה מועמדים שהתמיכה שצברו לאחרונה מסמנת אותם כחזקים במיוחד: יריב לוין, אלי כהן ויואב גלנט. גמליאל סיפקה הבוקר הימור לתוצאות הפריימריז, ואמרה שלדעתה "אלי כהן יגיע למקום הראשון, הוא עשה עבודה איכותית בשטח".
הפריימריז בליכוד מאופיינים גם ברשימות חיסול פוליטיות - כהן למשל כבר מופיע באחת, וגם מועמדים ותיקים יותר כמו למשל מירי רגב. לפי פעילים בולטים במפלגה, שרת התרבות לשעבר שהייתה האישה היחידה בחמישייה הראשונה בבחירות האחרונות, נמצאת בימים האחרונים ברשימות חיסול של קבוצות מאורגנות.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
גמליאל מעריכה כי יגיע ראשון בפריימריז. אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
הפריימריז בוחן את הכוח של המועמדים? או למי יש פחות התנגדויות? "אני לא חושבת שהעניין הוא למי יש פחות התנגדויות. יש אצלנו קבוצות רבות ומגוונות בתוך התנועה ואנשים באים ובוחנים אותו על בסיס אידאולוגי. בפגישות עם חברי מפלגה אני נשאלת שאלות מהותיות ועקרוניות. בסוף, הליכוד היא משפחה ענקית, חיה ותוססת".