6 צפייה בגלריה
מנג וואנזו
מנג וואנזו
מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של "וואווי"
(צילום: EPA)
מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של ענקית הטכנולוגיה הסינית "וואווי" שהוחזקה במעצר בית בקנדה מאז 2018, הגיעה אמש (יום ו') להסכם עם משרד המשפטים האמריקני, שבמסגרתו העמדתה לדין תידחה לסוף שנת 2022, ולאחר מכן, אם תעמוד בתנאי ההסכם - יבוטלו כל האישומים נגדה. הסכם זה הביא לסיומה סאגה משפטית שנמשכה כמעט שלוש שנים, שסיבכה את היחסים בין ארצות הברית, סין וקנדה.
מנג, שהיא גם בתו של מייסד החברה רן ז'נגפיי, נעצרה בדצמבר 2018 בנמל התעופה של ונקובר, בעקבות בקשת הסגרה שארה"ב הוציאה נגדה, בגין מעורבות בהפרת הסנקציות האמריקניות על איראן. היא שוחררה בערבות של כ-7.5 מיליון דולר על ידי בית המשפט בקנדה, ומאז שהתה במעצר בית, או יותר נכון בתים - שכן היא מחזיקה בבעלותה כמה בתים בשווי של עשרות מיליוני דולרים בוונקובר. במהלך תקופה זו פעלה ארה"ב מבחינה משפטית בקנדה על מנת להסגיר אותה אליה כדי שתעמוד למשפט. הליכי ההסגרה הגיעו כמעט לסיומם, ובחודש שעבר הסתיימו הדיונים בעניין ובית משפט בקנדה קבע כי פסיקתו בעניין תינתן ב-21 באוקטובר. כעת פסיקה זו אינה רלוונטית עוד, לאחר ההסכם שנחתם בין הצדדים.
6 צפייה בגלריה
מנג וואנזו מ"וואווי" הסינית לאחר ששוחררה מקנדה
מנג וואנזו מ"וואווי" הסינית לאחר ששוחררה מקנדה
"בשלוש השנים האחרונות חיי התהפכו". מנג לאחר שחרורה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
חנויות
חנויות
(צילום: רויטרס)
לטענת ארה"ב, ב-2016 העבירה מנג מוצרים אמריקניים לאיראן ולמדינות נוספות, תוך הפרה של הסנקציות שהוטלו. עיקר האישומים נגדה מתמקדים בכך שהטעתה את בנק HSBC בנוגע לקשריה של "וואווי" עם חברת "סקייקום", חברת בת איראנית, קשרים שלטענת ארה"ב עלולים היו לסכן את הבנק בהפרות הסנקציות על טהרן. היא הואשמה בביצוע הונאה בנקאית ובביצוע הונאה ברשת. מנג כפרה באישומים אלו, ואמש, כשהופיעה באופן וירטואלי על המסך בבית משפט בברוקלין שבניו יורק, המשיכה לעשות זאת.
עם זאת, במסגרת ההסכם עם משרד המשפטים האמריקני על דחיית העמדתה לדין אישרה מנג כי תצהיר העובדות שמופיעות בכתב האישום הוא נכון. בתצהיר כתוב כי היא הציגה לבנק HSBC את קשריה של "וואווי" עם "סקייקום" בצורה לא נכונה. אם עד 1 בדצמבר 2022 מנג לא תסתור עובדות אלו האישומים נגדה יבוטלו, אך אם תסתור, או אפילו תרמוז כי עובדות אלה אינן נכונות - היא תפר את תנאי ההסכם ותעמוד לדין. "בכך שחתמה על ההסכם, מנג לקחה אחריות על תפקידה העיקרי בהונאת מוסד פיננסי בינלאומי", אמרו במשרד המשפטים האמריקני.
6 צפייה בגלריה
מייקל קובריג ומייקל קובריג
מייקל קובריג ומייקל קובריג
מייקל קובריג ומייקל ספבור. גם הם שוחררו
(צילום: AP, רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אזרחים בקנדה מחזיקים בשלטים עם תמונותיהם של שני הקנדים שנעצרו בסין
אזרחים בקנדה מחזיקים בשלטים עם תמונותיהם של שני הקנדים שנעצרו בסין
(צילום: רויטרס)
לאחר החתימה על ההסכם, בית משפט בקנדה חתם על צו השחרור של מנג. "בשלוש השנים האחרונות חיי התהפכו", אמרה מנג לעיתונאים מחוץ לבית המשפט. "זו הייתה תקופה קשה עבורי כאמא, כאישה וכמנהלת בחברה. אבל אני מאמינה שבכל דבר יש גם טוב - זו באמת הייתה חוויה יקרת ערך בחיי. כמו שאומרת האמרה: ככל שהקושי גדול יותר - כך הצמיחה גדולה יותר". כעבור שעות ספורות עלתה מנג על מטוס בדרך חזרה לסין.
לאחר מעצרה של מנג ב-2018, סין זעמה ודרשה את שחרורה המיידי, ואיימה כי אם לא תשוחרר - למעשה יהיו השלכות. אותה נקמה הגיעה כמה ימים אחר כך, עם מעצרם של שני אזרחים קנדים, בחשד ל"פגיעה בביטחון הלאומי" של המדינה - איש העסקים מייקל ספבור, שנדון בחודש שעבר ל-11 שנים בכלא, ודיפלומט קנדי לשעבר, מייקל קובריג, שמשפטו הסתיים אך טרם נגזר דינו. כמה שעות לאחר ההודעה על שחרורה של מנג, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע כי גם שניהם שוחררו וכי הם בדרכם לקנדה. אף שבייג'ינג התעקשה לאורך כל הדרך כי מעצרם אינו קשור לפרשת "וואווי", טרודו האשים את סין כי השתמשה בשניים כ"בני ערובה דיפלומטיים".
6 צפייה בגלריה
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
"הם היו בסיטואציה קשה מאוד". טרודו מודיע על שחרור האזרחים הקנדים
(צילום: AP)
"מייקל קובריג ומייקל ספבור עזבו את סין והם בדרכם חזרה הביתה", אמר טרודו במסיבת עיתונאים. "שני הגברים האלה היו בסיטואציה קשה מאוד, אבל זה מעורר השראה. החדשות הטובות לכולנו הן שהם בדרכם הביתה למשפחותיהם. אני רוצה להודות לבעלות הברית ולשותפים שלנו ברחבי העולם ובקהילה הבינלאומית, שעמדו ביציבות ובסולידריות לצד קנדה ולצד שני הקנדים האלה". טרודו לא נשאל אם קנדה וסין חתמו על הסכם כלשהו שעוסק בשחרורם של השניים.
מנג ו"וואווי" הכחישו בעבר את הטענות האמריקניות ואמרו כי מנהלי בנק HSBC ידעו על מערכת היחסים של החברה עם "סקייקום". הם גם האשימו כי הטענות האמריקניות - שהגיעו על רקע מלחמת הסחר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עם סין - היו פוליטיות. ארה"ב הפעילה לחצים במהלך השנים על בעלות בריתה ודרשה מהן להימנע משימוש במוצרי החברה, בטענה כי "וואווי" מהווה דלת אחורית עבור המשטר הסיני לריגול אחרי מדינות המערב.