2 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר עירוני א' לאמנויות תל אביב
בית ספר תיכון בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
היעדרויות, הידבקויות, מתווים משתנים והנחיות סותרות: מורים ומנהלים בבתי הספר העל-יסודיים מדווחים על כאוס בעקבות הנחיות הקורונה והשינויים התכופים שלהם. זאת לאחר שאתמול בוטל מתווה הרמזור במערכת החינוך ונכנס לתוקף המתווה החדש. ומעל הכול מרחף חששם של אנשי ההוראה שבצל חוסר היציבות - התלמידים פשוט יגיעו לא מוכנים לבחינות הבגרות. בינתיים, היום תתחיל חלוקת ערכות בדיקת אנטיגן ביתיות לתלמידים.
בבתי הספר התיכוניים לא פועל נאמן קורונה כמו בבתי הספר היסודיים, ונטל העיסוק בעניינים לוגיסטיים הקשורים לבדיקות ובידודים נופל על כתפי הצוות הפדגוגי. איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה, מעידה כי היא עוסקת בכך סביב השעון. "עוד תלמיד מאומת, עוד מורה מאומת, מתן מענה לתלמידים המבודדים, מסירת עדכונים - אנו עוסקים בכך 24/7", היא מספרת, "ובמקביל עלינו לשדר חוסן להורים והמורים ולהגן על כל החלטה".

דורון מלינה על המתווה החדש שבמסגרתו הנחיות הבידוד לתלמידים זהות לשאר האזרחים. "הנה צץ לו המתווה החדש, שמבדיל בין מחוסנים ומחלימים לבין כל האחרים, הנחייה שלא נוכל לנהל אותה - שהרי בבתי הספר אין לנו את המידע מי מחוסן ומי אינו מחוסן", היא אומרת. דורון מציינת כי בכל הנוגע לבחינות הבגרות מתנהל משרד החינוך כאילו בבתי הספר לא מתמודדים עם המגפה והשלכותיה.
"המערכת בבלבול", היא אומרת, "מערכת הלמידה מחוררת ואיננה רציפה, בשל מורים מבודדים. כיצד שומרים על בריאותם הנפשית של התלמידים? כיצד נכין את התלמידים לבגרויות שבפתח?".
איריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונהאיריס דורון, מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה
המנהלת גם מספרת כי המורים משחיתים זמן יקר על בדיקות בכל פעם שהם נחשפים לתלמיד מאומת. "מורים שנחשפו לחולה מאומת ממתינים בתורים הארוכים לבדיקות, ובזמן הזה מאות תלמידים נמצאים בכיתות ללא מורה".
"במהלך יום עבודה של מורה, הוא נחשף למאות תלמידים ביום. סטטיסטית הוא יפגוש כתלמיד מאומת אחד ביום", תיאר מורה בחינוך העל-יסודי, "ביום שלמחרת אותו מורה יקבל הודעה על תלמיד מאומת ויצטרך להיבדק. בדיקת אנטיגן מוסדית כרוכה בנסיעה וחזרה יחד עם זמן לא מתוגמל, זמינות מוגבלת, וגם שם ימתין זמן לא מבוטל כדי לבצע בדיקה מהירה". מורים רבים בוחרים לעשות בדיקה ביתית ולשלם עליה מכיסם כ-30 שקלים.
בעיה זו אמורה להיפתר חלקית החל מהיום, עם תחילת חלוקת ערכות הבדיקה הביתיות לתלמידים והמורים. בשלב הראשון יחולקו הערכות לתלמידי גני הילדים, בתי הספר היסודיים וצוותי החינוך בהם. בשלב השני יחולקו הערכות לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ולצוותי ההוראה בהם. כך עולה ממכתב שהפיץ חדר המצב של משרד החינוך אמש. ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה בישיבת הממשלה אתמול להעביר 2.5 מיליון ערכות בדיקה לחטיבות, מלבד הערכות שיועברו לבתי הספר היסודיים ולגני הילדים.
2 צפייה בגלריה
רותי קליין, מורה בבית הספר אורט קריית מוצקין
רותי קליין, מורה בבית הספר אורט קריית מוצקין
"הפכתי מומחית לסוגי בדיקות". רותי קליין
רותי קליין, מורה באורט קריית ביאליק שנדבקה בקורונה, תיארה את הקשיים שחוותה בפוסט חריף שפרסמה ברשת. "משך ימים עד שנדבקתי בקורונה הייתי עסוקה בניהול אירועי קורונה בכיתה. הפכתי מומחית לסוגי הבדיקות. אני כותבת הודעות שהרלוונטיות שלהן פגה עוד לפני שמסיימים לקרוא אותן".
קליין גם קראה להרחיב את היקף הלימודים מרחוק. "הזום גרוע לתלמידים, אבל הדבקה המונית עדיפה? למידה של רבע כיתה בבית הספר כשהשאר מבודדים או חולים עדיפה? איפה ההיגיון? איפה שיקולי עלות-תועלת? הזום הוא פתרון בינוני למצוקה אמתית".

"סטודנטים לא ייבדקו כדי לא לדחות את המבחנים"

בתוך כך יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר פנה לראש הממשלה ושרת החינוך בקריאה לגבש מתווה בחינות מרחוק, ולמנוע את המבחנים בכיתות בתקופת המבחנים שמתקיימת בימים אלו. "אם הממשלה לא תתעשת ותייצר מתווה באופן מיידי - אנו עומדים בפני גל האומיקרון האקדמי שייצר עשרות אלפי הדבקות כתוצאה ממבחנים פרונטליים. צרו עוד היום מתווה לימודים שייאפשר למאות אלפי הסטודנטים שעתידים להיכנס לתקופת המבחנים החל מהשבוע הקרוב להצליח בלימודים, לצד היכולת לשמור על בריאותם".
מאור, סטודנט באוניברסיטת תל אביב, סיפר כי "אין מתווה מסודר למבחנים, וכל פקולטה בוחרת אם להביא את התלמידים שלה למבחנים בכיתות. החשש הכי גדול הוא שבגלל מתווה הבדיקות של הממשלה אנשים לא ייבדקו כדי לא לדחות את המבחנים, ויגרמו ככה להדבקה המונית".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:08, 09.01.22