"אף אחד לא מבין מה לעשות. זה כאוס". כך הגדירה הבוקר (שישי) את המצב בעזה עובדת אונר"א, אחרי דרישת צה"ל מתושבי צפון הרצועה להתפנות לכיוון דרומה. כל עובדי האו"ם התבקשו להתפנות מצפון הרצועה ומהעיר עזה לכיוון דרום, באזור רפיח.
2 צפייה בגלריה
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
2 צפייה בגלריה
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
תו/שבי עזה מתפנים מבתיהם
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
אינס חמדאן, שעובדת באונר"א, סיפרה שזרקה כל מה שמצאה לתיקים - כשברקע נשמעו צרחות ופאניקה של קרובי משפחתה. אונר"א עצמה הודיעה כי העבירה את כל מרכזי הפעילות שלה לדרום הרצועה. "אנחנו ממשיכים בפעולות ההומניטריות שלנו, וקוראים לרשויות הישראליות להגן על כל התושבים במקלטי אונר"א - כולל בבתי ספר", נאמר בהודעה מטעם סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים.
ניבאל פרסאח, דוברת הסהר האדום בעזה, אמרה שאין סיכוי שמיליון איש יוכלו לנוע לדרום הרצועה כל כך מהר. "תשכחו מאוכל, חשמל או דלק. יש לנו פצועים, קשישים, ילדים שנמצאים בבתי חולים", היא אמרה. לדבריה, רבים מאנשי הרפואה מסרבים לעזוב את המרפאות ובתי החולים - והתקשרו לקרוביהם כדי להיפרד.
צה"ל העביר מוקדם יותר הודעה לתושבי העיר עזה, ובמסגרתה קרא להם להתפנות מבתיהם, לנוע דרומה לשם הגנתם - ולהתמקם באזור מדרום לנחל עזה. "ארגון הטרור חמאס פתח במלחמה מול מדינת ישראל. העיר עזה היא מרחב שבו מתקיימת פעילות צבאית. הפינוי הזה הוא למען ביטחונכם האישי", נכתב בהודעת צה"ל לתושבים.
האזור ממנו ביקשה ישראל להתפנות, לפי האו"ם
בצבא הזהירו כי החזרה לעיר עזה תתאפשר רק לאחר הודעה שתאשר זאת, וקראו להימנע מהתקרבות לאזור הגדר. "מחבלי חמאס מסתתרים בעיר עזה במנהרות מתחת לבתים בעיר עזה, ובתוך בניינים מרובים אזרחים חפים מפשע. תושבי עזה - נועו דרומה למען ביטחונכם האישי וביטחון משפחותיכם, הרחיקו עצמכם ממחבלי החמאס שמשתמשים בכם כמגן אנושי", נאמר לתושבים. "צה"ל עתיד בימים הקרובים להמשיך לפעול באופן משמעותי בעיר עזה, ומעוניין להימנע מפגיעה באזרחים".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר כי "הפצנו את האזהרה הזו בכל הפלטפורמות והצורות לעזתים. אנו מחויבים לדין הבינלאומי ולצמצם את הפגיעה באוכלוסייה - אל מול המעשה של חמאס שפעל כמו בתקופות האפלות של דאעש. אנו לא נלחמים בתושבי עזה אלא בחמאס, שהוא גרוע מדאעש. זה אירוע של מספר ימים ונפעל להאיץ אותו".
ראש לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס בעזה, סלאמה מערוף, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אזהרת הפינוי של ישראל לתושבי צפון רצועת עזה היא ניסיון "לשדר 'תעמולה שקרית'", כלשונו. לדברי מערוף, "אנחנו קוראים לכל האזרחים לא ליפול לזה. זה מיועד לייצר בלבול בקרב האזרחים ולפגוע בלכידות הפנימית".
האו"ם מסר בלילה כי ישראל הקציבה 24 שעות לתושבי צפון הרצועה - שמספרם נאמד ב-1.1 מיליון. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פנה לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, וביקש לקבל הבהרות מבכירים בישראל על ההנחיה - שעלולה להביא לאסון בעיני האו"ם. "זה חסר תקדים לחלוטין", אמר גורם באו"ם לסוכנות הידיעות AP.
לפי ההערכות של האו"ם, מספר התושבים בעזה שנאלצו לעזוב את בתיהם כבר הגיע ליותר מ-25% מאוכלוסיית הרצועה. לפי האו"ם, לפחות 423 אלף בני אדם עזבו את בתיהם בעקבות המלחמה.