דוח חדש שפרסם אמש (שני) האו"ם מעריך כי בחודש נובמבר הקרוב תגיע אוכלוסיית העולם ליותר מ-8 מיליארד בני אדם, למרות שקצב הגידול שלה כעת הוא הנמוך ביותר זה 71 שנה – כשבשנת 2020 הוא עמד על פחות מאחוז אחד. באו"ם העריכו עוד כי בשנה הבאה תעקוף הודו את סין ותהפוך למדינה המאוכלסת ביותר בעולם, כשכיום אוכלוסיותיהן של שתי המדינות הענקיות הללו עומדות שתיהן על יותר מ-1.4 מיליארד איש.
3 צפייה בגלריה
המונים חוגגים במומבאי בטקס לציון הולדת האל קרישנה, ב-2017. אוכלוסיית הודו בדרך לעקוף את סין
המונים חוגגים במומבאי בטקס לציון הולדת האל קרישנה, ב-2017. אוכלוסיית הודו בדרך לעקוף את סין
המונים חוגגים במומבאי בטקס לציון הולדת האל קרישנה, ב-2017. אוכלוסיית הודו בדרך לעקוף את סין
(צילום: EPA)
הדוח, תחת הכותרת World Population Prospects 2022, מעריך כי כעת עומדת אוכלוסיית העולם על 7.942 מיליארד איש, והוא נוקב ב-15 בנובמבר כמועד שבו כמות בני האדם על כדור הארץ תגיע ליותר מ-8 מיליארד. לפי תחזית האו"ם, אוכלוסיית העולם תמשיך לגדול בעשורים הקרובים: בסביבות 2030 היא תגיע ל-8.5 מיליארד איש, וב-2050 ל-9.7 מיליארד. לשיאה, כך לפי התחזית הזו, תגיע האנושות בסביבות שנות ה-80 של המאה הנוכחית, עם 10.4 מיליארד איש. היא צפויה להישאר ברמה הזו עד 2100.
הסיבה לגידול האיטי היא שיעור הפריון הנמוך, שבמדינות רבות בעולם נמצא בירידה כבר עשרות שנים. לפי הדוח, ב-2021 עמד שיעור הפריון העולמי על 2.3 לידות בממוצע לכל אישה – כאשר ב-1950 הוא עמד על 5. שיעור הפריון צפוי לצנוח ל-2.1 עד 2050. זהו השיעור שמכונה "רף ההחלפה" – רמה שבה שיעור הגידול באוכלוסייה עומד על 0% (כאשר שיעור התמותה נמוך). לפי הדוח, כבר כיום יותר משני שלישים מבני האדם ברחבי תבל חיים במדינה או באזור שבהם שיעור הפריון נמצא מתחת ל-2.1.
3 צפייה בגלריה
שיעור הפריון בסין - 1.15 בלבד. האוכלוסייה נהיית יותר ויותר מבוגרת
שיעור הפריון בסין - 1.15 בלבד. האוכלוסייה נהיית יותר ויותר מבוגרת
שיעור הפריון בסין - 1.15 בלבד. האוכלוסייה נהיית יותר ויותר מבוגרת
(צילום: AP)
האו"ם מעריך בנוסף כי ב-30 השנים הקרובות ב-61 מדינות או אזורים האוכלוסייה תתכווץ בכל שנה בלפחות אחוז אחד – בין אם בשל שיעור פריון נמוך או בשל שיעורי הגירה גבוהים. אחת המדינות הללו היא סין, והרשויות בה כבר העריכו שבשנה הבאה אוכלוסייתה תחל להתכווץ. שיעור הפריון בסין עומד על 1.15 ילדים לכל אישה, חרף העובדה שכבר ב-2016 ביטלה סין את מדיניות "הילד האחד" שלה וכעת מעודדת זוגות לגדל לכל הפחות שני ילדים.
בהודו, מנגד, צפויה כאמור האוכלוסייה להמשיך לגדול וכבר בשנה הבאה היא תעקוף את אוכלוסייתה של סין. מדובר בהערכה: הפעם האחרונה שהודו ביצעה מפקד אוכלוסין הייתה ב-2011, אז עמדה אוכלוסייתה על 1.21 מיליארד. מפקד האוכלוסין שתוכנן שם אשתקד נדחה בשל מגפת הקורונה. הודו נכללת ברשימה של שמונה מדינות שיהיו אחראיות לבדן, כך לפי התחזית החדשה של האו"ם, לחצי מכלל הגידול באוכלוסיית העולם עד 2050: לצד הודו נכללות ברשימה הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מצרים, אתיופיה, ניגריה, פקיסטן, הפיליפינים וטנזניה.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר כי 2022 תהיה "שנה של ציון דרך עם היוולדו של התושב השמונה מיליארד על גבי כדור הארץ". לדבריו, "זוהי הזדמנות לחגוג את הגיוון שלנו, להכיר באנושיות המשותפת שלנו ולהתפלא מההתפתחויות בתחום הבריאות שהאריכו את תוחלת החיים והפחיתו בצורה דרמטית את שיעורי התמותה של נשים בלידות ובקרב ילדים. יחד עם זאת, הגידול באוכלוסייה הוא תזכורת לאחריות המשותפת שלנו לדאוג לכדור הארץ ולבחון האם אנו עדיין כושלים במחויבויות שלנו האחד לשני".
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "תזכורת לאחריות המשותפת שלנו לכדור הארץ"
(צילם: AP )
בדוח של האו"ם הודגש הצורך בהמשך האטת הגידול באוכלוסיית העולם. "גידול מהיר יהפוך את חיסול העוני, את המאבק ברעב ותת-תזונה ואת הרחבת הגישה למערכות בריאות וחינוך למשימות קשות יותר", אמר ליו ז'נמין, תת-מזכ"ל האו"ם לענייני כלכלה וחברה. "מנגד, השגת יעדי פיתוח בר-קיימא, במיוחד בכל הנוגע לבריאות, לחינוך ולשוויון מגדרי, יתרמו להפחתת שיעורי הפריון ולהאטת הגידול של האוכלוסייה העולמית".
בדוח מצוין עוד כי בעשורים הקרובים תמשיך האנושות להפוך לזקנה יותר: האו"ם מעריך כי ב-2050 כמות בני ה-65 ומעלה תהיה כפולה מכמות הילדים בני 5 ומטה, וזהה למספר הילדים בני 12 ומטה. תוחלת החיים צפויה לעלות עד אז ל-77.2 שנים, ביחס ל-72.8 ב-2019. בשנה שעברה צנחה תוחלת החיים העולמית ל-71 שנים, ולפי הדו"ח הסיבה המרכזית לכך היא מגפת הקורונה ומותם המוערך של כ-14.9 מיליון איש מהנגיף בתקופה שבין ינואר 2020 לדצמבר 2021. את ההערכה הזו פרסם לאחרונה בדוח אחר ארגון הבריאות העולמי.