עיריית חולון הודיעה כי תעניק לכל משפחה שפונתה מהבית שקרס אתמול (יום א') ברחוב סרלין מענק סיוע של 5,000 שקל, מהם 3,000 שקל מתקציב העירייה והשאר מתרומות של רשתות רמי לוי וחצי חינם. עוד טוענת העירייה שבעקבות פנייה של ראש העיר מוטי ששון יוכלו משפחות להתגורר עד סוף תקופת החגים בבתי הארחה שונים בארץ.
נועה יחזקאל ובן זוגה, שהתגוררו בחלקו של הבניין שעדיין לא קרס אך עומד עדיין בסכנת קריסה, אמורים להתחתן בעוד שבועיים והותירו מאחוריהם הכול בדירה. "זה בין רגעים של ייאוש לתקווה, בין בכי לצחוק. בשום צורה לא דמיינתי דבר כזה, אבל 2021-2020 הוכיחו לנו שיש דברים שאי אפשר לדמיין", אמרה נועה לאולפן ynet. "ראינו את עצמנו מביאים ילד במקום הזה. אמרנו 'הנה החדר הזה – חדר הלמידה יהיה החדר של הילד'".
4 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן בסיור באיזור קריסת בניין המגורים בחולון
מתניהו אנגלמן בסיור באיזור קריסת בניין המגורים בחולון
המבקר ליד הריסות הבניין
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
(צילום: מוטי קמחי)
- מה עוד איבדתם לקראת החתונה? "אנחנו לא יודעים מה מידת האובדן. הדירה שלנו היא בחצי שעוד לא קרס. אבל קומה נמוכה, ככה שהיא עטופה בכל ההריסות. אנחנו לא יודעים מה שרד, אם שרד. אנחנו כרגע מתנהלים כאילו כלום לא שרד, לא לחתונה, לא המחשבים, שום דבר. כאילו אנחנו מתחילים מאפס".
ליאורה שלטון, שאינה מכירה את נועה ואת בן זוגה, התגייסה ליצירת קמפיין איסוף כספים לטובת בני הזוג. "אני גם מתחנת עוד שלושה שבועות, ויודעת מה זה הלחץ והריגושים של לפני החתונה. אחרי אסון כזה ראיתי את הפרסום, העלינו את זה לקבוצה ומאותו רגע קיבלנו עשרות פניות - בנות שרוצות לתרום שמלות כלה, חליפות לחתן, היו גם אנשי עסקים, מעצבת שמלות שהייתה מוכנה לתת לנועה שמלה ללא עלות, צלמי מגנטים שהתנדבו לבוא לאירוע. נועה רק צריכה להיות איתנו בקשר".
יחזקאל אמרה כי "נחמד לא מתחיל לתאר את זה בכלל. גם אתמול כשהתחלתי לקבל את הפניות הגוף שלי רעד מהתרגשות. אני על סף דמעות, באמת, מההתרגשות ומההירתמות. אנחנו מאוד מוצפים וכואבים וייקח לנו יום יומיים להתאפס על איך עושים את זה אבל מדהים, מדהים. אין לי מילים לבטא עד כמה אני נדהמת".

מבקר המדינה: אירוע שהיה פסע ממוות של רבים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקר בצהריים באתר וקרא לעיריות ברחבי הארץ לבדוק בצורה יזומה אילו מבנים מסוכנים בשטחן, וקרא לגבש פתרונות עבור דיירי הבניין שקרס בחולון. אנגלמן הודיע שמשרדו פועל להכנת דו"ח על טיפול הרשויות המקומיות והממשלה במבנים מסוכנים, וביקר מצוותו ללוות את הטיפול בדיירים.
"אנחנו עדים לאירוע שהיה כפסע ממוות של אנשים רבים", אמר אנגלמן. "אסור להמתין לוועדות חקירה נוספות ולמקרי מוות. על הגורמים העוסקים בנושא לטפל כבר מעכשיו – מהרשויות המקומיות שנדרשות לתקן חוקי עזר ועד גורמי הממשלה השונים שעליהם להתעשת. יש חשיבות רבה לגיבוש פתרונות לדיירים – אנשים שעולמם חרב עליהם. הייתה החלטה אמיצה להורות לדיירים להתפנות".

4 צפייה בגלריה
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
הריסות בניין המגורים שקרס בחולון
(צילום: מוטי קמחי)
טפסר-משנה שאול רחמים, מפקד תחנת הכיבוי בחולון, סיפר הבוקר לאולפן ynet על ההחלטה שהתקבלה ברגע אחד. "הגיע מפקד צוות בגלל אירוע שגרתי של פתיחת דלת. הוא זיהה שמשהו לא תקין בבניין, ראה סדקים ורצפות שזזות, הגדיל ראש וקרא למפקד המשמרת – שקיבל החלטה לפנות את הבניינים. הדילמה הייתה אם להחזיר אותם או לא. היו הרבה שאלות, תלונות וכעס".

לדברי רחמים, "זו הייתה החלטה לא פשוטה, כי בכל זאת אנשים השאירו חפצים אישיים, דברים יקרי ערך, דברים נוסטלגיים. החלטנו לא להחזיר את התושבים וההחלטה הזו התבררה כמצילת חיים".
- איך מנעתם מאנשים לשוב אל הבניין? "זה לא היה פשוט. היו הסתננויות של דיירים בניסיון להוציא דברים. סייענו לאזרחים להוציא תרופות, אלבומי חתונה ודברים אחרים. אפשרנו את זה במשך שעתיים ולאחר מכן החלטנו על סגר טוטאלי – אין כניסה. סגרנו גם את נתיב התנועה מחשש שהבניין יקרוס אל הכביש".
- יש חשש שנראה בבניינים סמוכים בשכונה מקרים דומים? "צריך לעשות מיפוי לכל הבניינים שנבנו בשנות ה-70', לעבור בניין בניין. יש את הקרבה לים, יש את העבודות של הרכבת, יש את תזוזות הקרקע. מישהו צריך לתת את הדעת על זה וזה בעיקר התפקיד של הרשויות. אם לא היינו מקבלים את ההחלטה היום היינו סופרים פה 16 גופות".