בית משפט בפינלנד גזר היום (ג') יותר משש שנות מאסר על יוליוס קיווימקי, אחד מפושעי הסייבר הגדולים ביותר באירופה, אחרי שהרשיע אותו כי פרץ לתיקיהם של עשרות אלפי מטופלים במרכז רפואי פסיכיאטרי ודרש מחלקם כופר בתמורה לכך שלא יפרסם מידע רגיש עליהם.
2 צפייה בגלריה
פינלנד יוליוס
פינלנד יוליוס
מודעת המבוקש של קיווימקי באתר האינטרפול. פעל ברשת תחת הכינוי Zeekill
מעשיו של ההאקר בן ה-26 נחשפו באוקטובר 2020, והם החרידו את פינלנד. התברר כי בשנת 2018 פרץ למחשבי המרכז הפסיכיאטרי "וסטאמו", הוריד את מאגר המידע שלו שכלל את פרטיהם של כ-33 אלף מטופלים, ובהמשך דרש מהמכון לשלם לו בביטקוין סכום השקול ל-370 אלף אירו בתמורה לכך שלא יפרסם את המידע. כשהמרכז סירב הוא החל בשנת 2020 להדליף את הפרטים לדארקנט ("הרשת האפלה"), ושלח למטופלים שונים הודעות שבהן דרש מהם אישית כופר של 200 או 500 אירו בתמורה לכך שלא יפרסם מידע עליהם, בכלל זה הדברים שאמרו למטפלים שלהם. כ-20 מהם נכנעו ושילמו לו.
אחרי התפוצצות הפרשה התקבלו במשטרת פינלנד תלונות על הפריצה ממספר שיא של כ-24 אלף איש, אך לרשויות נדרשו עוד כמעט שנתיים וחצי כדי לשים את ידיהן על קיווימקי. בפברואר 2023 עצרה אותו משטרת צרפת אחרי שהתברר כי הוא חי בזהות בדויה בפריז, ומשם הוא גורש לפינלנד. החוקרים הצליחו להתחקות אחרי המידע הגנוב עד לשרת בבעלותו של קיווימקי, תוך שהם מסתייעים בחתימות דיגיטליות פורנזיות שהותיר.
במשפטו הואשם ההאקר ב-21 אלף ניסיונות סחיטה ויותר מ-9,200 מקרים של פגיעה חמורה בפרטיות באמצעות הפצת מידע. בית המשפט קבע כי ביצע עבירות אכזריות שגרמו נזק נורא בהתחשב במצבם הנפשי של הקורבנות. עורכת דין המייצגת כ-1,500 מהמטופלים שמידע עליהם נגנב אמרה בחודש שעבר לעיתון בפינלנד כי לפחות כמה מקורבנות הסחיטה התאבדו בשל מידע רגיש עליהם שנגנב.
2 צפייה בגלריה
האקר אילוסטרציה
האקר אילוסטרציה
הסחיטה הראשונה נכשלה - וקיווימקי החל לפנות אל המטופלים אישית
(צילום: shutterstock)
אחת מקורבנותיו של קיווימקי, טינה פאריקה, סיפרה ל-BBC כי כשקיבלה ממנו הודעת דואר אלקטרוני שבה הודיע לה כי מסמכי הטיפול שלה בידיו ואיים לפרסם אותם, הבעיות הנפשיות שמהן סבלה שבו לתקוף אותה, אחרי שהטיפול סייע לה קודם לכן להתגבר עליהן: "כל כך הרבה אנשים נפגעו ממנו בכל כך הרבה דרכים".
במהלך המשפט ביקשה התביעה לגזור על קיווימקי שבע שנות מאסר, העונש המרבי בפינלנד על עבירות מהסוג שביצע, אך בית המשפט הסתפק בשש שנים ושלושה חודשים בכלא. קיווימקי עצמו הכחיש את כל המיוחס לו, ועורך דינו מסר כי בכוונתו לערער.
ההרשעה בפריצה למאגרי המכון הפסיכיאטרי לא הייתה הראשונה של קיווימקי, שכינה עצמו ברשת Zeekill. כבר בשנים 2015-2009 היה חבר בכמה כנופיות סייבר של בני נוער שביצעו פשעים ברשת, ובגיל 15 הורשע בפריצה ליותר מ-50 אלף שרתים באמצעות תוכנה שפיתח. גם בארה"ב הורשע בפריצות.
רשת המכונים הפסיכיאטריים "וסטאמו" שאל מחשביה פרץ קיווימקי נחשבה לגדולה ביותר בפינלנד, והחזיקה סניפים בכל רחבי המדינה. החקירה העלתה כי היא עצמה התרשלה בהגנה על המידע של המטופלים. בשנת 2021 הכריז המכון על פשיטת רגל.