על רקע משבר הכליאה החמור, שהביא כבר לשחרור עשרות עצורים מנהליים פלסטינים, בשב"ס גיבשו בשבועות האחרונים תוכנית לפתרון מצוקת המקום בבתי הכלא. במקביל, משרד הביטחון, יחד עם מחלקת הבינוי של צה"ל, מעוניין לסייע בבנייה מהירה של מתקני כליאה נוספים. עם זאת, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בטענה שזה מסרב להעביר את תוספת התקציב הנדרשת לבנייתם המהירה.
1 צפייה בגלריה
בן גביר: "שישחרר את הכסף". סמוטריץ': "מתנער מאחריותו"
בן גביר: "שישחרר את הכסף". סמוטריץ': "מתנער מאחריותו"
בן גביר: "שישחרר את הכסף". סמוטריץ': "מתנער מאחריותו"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
מדובר בכ-1,200 מקומות כליאה עבור אסירים ביטחוניים, שמספרם הולך ועולה ככל שהמלחמה ברצועת עזה נמשכת, ואיתה גוברת ההסלמה באיו"ש. מתחילת המלחמה נעצרו כעשרת אלפים מחבלי חמאס מעזה, בהם מחבלי נוחבה שנתפסו ב-7 באוקטובר ובמהלך הלחימה בעזה, וכן פעילי טרור מאיו״ש.
הסכום להקמת בתי הכלא החדשים בשיטת בנייה מהירה עומד על כ-400 מיליון שקלים. עם זאת, לדברי בן גביר, למרות הנחיית ראש הממשלה בנושא, שר האוצר סמוטריץ' לא מעוניין להעניק את התקציב, וטוען שהמשרד לביטחון לאומי קיבל תוספות תקציביות. בן גביר טוען כי "הוא משקר במצח נחושה, כי בלילה של דיוני התקציב, כשהמשרד לביטחון לאומי ביקש את התוספת עבור הכליאה, סמוטריץ' טען שהוא מעביר את הכסף ישירות לצה"ל, ועכשיו הוא טוען שהמשרד לביטחון לאומי כבר קיבל".
בן גביר הוסיף כי "או שבמשרד האוצר לא מבינים את בעיית הכליאה, או שהם מתעלמים ממנה במכוון. האוצר חייב להבין את צוק העיתים, את המספרים האדירים של האסירים שהמלחמה הביאה, ולתקצב את פרויקט הכליאה הדחוף. אחרת בעוד כמה שבועות לא נוכל לעצור מחבלים בעזה - כי פשוט לא יהיה מקום לשים אותם בבתי הכלא. סמוטריץ' צריך להתעלות מעל כל מיני שיקולים ולשחרר את הכסף, כפי שהנחה ראש הממשלה".
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "במשך ארבעה חודשים השר בן גביר מתנער מאחריותו ומתפקידו לטפל במשבר במתקני הכליאה, משבר שידוע ועולה בדיוני הקבינט והמל״ל כבר כמה חודשים, וגורם לשחרור מסיבי של מחבלים. פעם אחר פעם הוטל על השר בן גביר לטפל באירוע. בשני תקציבי המלחמה שעברו, 23' ו-24', המשרד לביטחון לאומי קיבל מיליארדים רבים לטיפול בכל הצרכים העודפים של המלחמה, וראוי שיתכבד למלא את תפקידיו בתקציבים העצומים שהועברו לו לטובת כך. התקציב המתוקן לשנת 2024 עבר רק אתמול, וכל הצרכים היו ידועים ונלקחו בחשבון על ידי המשרדים. הקטנת ראש וגלגול אחריות למשרד האוצר זו לא אופציה".