מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק "לקידום הנשים בישראל" של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), ברוב של 56 תומכים מול 48 מתנגדים. הצעת החוק קובעת בין היתר כי הרשות לקידום מעמד האישה תפורק – ותוקם מחדש בתוך המשרד לקידום מעמד האישה.
כיום חוק הרשות לקידום מעמד האישה מסדיר את פעילות הרשות כגוף עצמאי, קובע את תפקידיה וייעודה ומסמיך את מנהלת הרשות, בעלת ניסיון מקצועי בתחום, להיות האמונה על ביצוע תפקידי הרשות, על התוויית מדיניותה ועל ההיוועצות המקצועית עם הוועדה המייעצת המורכבת מאנשי ונשות מקצוע.
לפי הצעת החוק, תוחלף הרשות לקידום מעמד האישה במשרד תחת שר לקידום נשים, והוא יטיל עליה תפקידים לביצוע בהתאם למדיניותו. כמו כן, מוצע שתוקם ועדה מייעצת שתייעץ לשר בענייני מדיניות ובענייני משרדו וכן תפקח על פעילותה של הרשות. לבסוף, מוצע לעגן בחוק את חובת ניתוח הפערים בין גברים לנשים בתקציב המדינה ובתקציבן של הרשויות המקומיות.

יוזמת החוק, ח"כ סון הר-מלך, אמרה במליאה טרם ההצבעה כי "החוק העומד לפנינו יצור שוויון בישראל ולכל אישה באשר היא. הגיעה העת להבין שלא כל הנשים משתייכות לזרם אחד, יש גם נשים חרדיות, חילוניות, מזרחיות, אתיופיות, נוצריות. גם אם אישה חילונית רוצה לקיים אירוע בהפרדה אז זו זכותה, אם היא רוצה ללמוד תואר שני בהפרדה אז זו זכותה. לכל אישה הזכות לחיות באופן המותאם למידותיה ובדרך שבחרה לחיות. ברור לכל שהפיכת הרשות לקידום מעמד האישה למשרד קבוע רק תקדם את האישה בישראל. כל אישה בישראל צריכה לחגוג את היום הזה".
סון הר-מלך פנתה לחברי האופוזיציה שצעקו והתנגדו במהלך הצגת החוק, ואמרה: "מדובר בדבר חשוב ביותר מאין כמותו. איפה אותן נשים ליברליות ולוחמות זכויות אדם, למה אסור לנו לקיים אירוע שירה שהוא רק לנשים? זה אורח חיינו. מדוע לכפות עליי אורח חיים לא שלי? צריך שהרשות תדאג לכלל המגזרים, עד עכשיו זה לא היה ככה". ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) צעקה לעברה: "זאת פשוט בושה!".
5 צפייה בגלריה
מאי גולן במליאת הכנסת
מאי גולן במליאת הכנסת
"מי שיש לו בעיה עם זה יכול להישאר עם אף עקום". גולן
(צילום: ערוץ כנסת )
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"כל אישה בישראל צריכה לחגוג את היום הזה". סון הר-מלך
(צילום: שלו שלום )
השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן (הליכוד), שהרשות תוכפף למשרדה, אמרה לאחר מכן כי "הצעת החוק הזו מהווה מהפכה של ממש בתחום קידום הנשים בישראל. זה מאוד פשוט – הרשות לקידום מעמד האישה הוקמה לפני 25 שנים ואין ספק שהיא יודעת להפיק ניירות עמדה, לעשות מחקרים, לעשות כנסים יפים ולעשות יח"צ כמיטב היח"צנים, אבל אנחנו רוצים שיהיו גם מעשים ולא רק דיבורים. במקום לברך על זה כנשים אתן עושות פה פופוליזם זול. זה יהיה משרד חזק ואמיתי שכאן להישאר עוד הרבה שנים והכול למען נשים בישראל, גם לנשים בדרום תל אביב, גם לדרוזיות, גם ליוצאות אתיופיה".
עוד אמרה גולן כי "הממשלה לא רואה היגיון בלהחזיק כפל משאבים למשרד ולרשות. למען הסר ספק, הרשות פועלת על פי מדיניות השר ומי שיש לו בעיה עם זה יכול בהחלט להישאר עם אף עקום. הפקידים לא ינהלו את השרים, זה לא יקרה גם ברשות. שמעתי שכמה ארגוני נשים פנו לראש הממשלה, כולל ראש הרשות שמקפצת בין הפגנה להפגנה נגד הממשלה, היא אפילו כתבה, אותה פעילת שמאל קיצונית, ש'השרה עלולה להחליט לחזק את ערכי המשפחה המסורתית ועידוד ילודה' רחמנא ליצלן. אני יודעת שלכן הנשים הנאורות קשה איתי, קשה לכן עם אישה מזרחית, מסורתית, בת יחידה לאם חד הורית ועוד מדרום תל אביב, קשה לכן להפנים שיש עוד נשים במדינת ישראל שלא נולדו עם כפית זהב בפה. אז אתן תהיו באופוזיציה ושם תישארו. כל השינויים האלה הם אך ורק לטובת נשים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "שמעתי את השרה גולן מסבירה שזה עוד חלק מהמאבק שלכם נגד הפריבילגיות שיושבות פה. מי? אורנה ברביבאי מעפולה, אלופה ראשונה בצה"ל? מירב בן ארי מנתניה? שרן השכל לוחמת בצבא? יפעת שאשא ביטון מקריית שמונה? אלה הפריבילגיות שאתם נלחמים בהן. אין גבול לשיסוי, כל עשרה ימים נרצחה אישה במשמרת שלך ואת עולה הנה לשסות נגד נשים? על מה את מדברת. כל מה שהם עשו זה לקחת את הרשות לקידום מעמד האישה ולהפוך אותה לעוד מכבסת תפקידים של הליכוד. מה עם חוק האיזוק? נשים נרצחות במשמרת של השר בן גביר. אתם לא מתביישים?". בתום ההצבעה, ח"כ בן ארי (יש עתיד) צעקה: "החוק לחיסול הנשים בישראל. בושה וחרפה".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במליאת הכנסת
יאיר לפיד במליאת הכנסת
"הפכו את הרשות לעוד מכבסת תפקידים של הליכוד". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי )
5 צפייה בגלריה
מירב בן ארי במליאת הכנסת
מירב בן ארי במליאת הכנסת
"החוק לחיסול הנשים בישראל". בן ארי
(צילום: ערוץ כנסת )
אחרי האישור בקריאה טרומית, לא ברור איזה ועדה תטפל בהצעת החוק. זאת, משום שקיימת התנגדות מצד השרה גולן שההצעה תובא לוועדה לקידום מעמד האישה של ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) ומבקשת שהצעת החוק תטופל בוועדת הרווחה, שם עומד בראש חבר קואליציה.
אתמול פנו יותר מ-40 ארגוני זכויות נשים ושוויון מגדרי בקריאה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הצעת החוק. "מדובר בהצעה שמבטלת את הרשות לקידום מעמד האישה ומקימה במקומה גוף חסר כל שיקול דעת עצמאי, כפוף לחלוטין לשרה לקידום מעמד האישה, תוך ביטול כל מעמד מקצועי סטטוטורי למנהלת הרשות, והכפפת תפקידיה ופעילותה לשיקול דעת מזדמן של הדרג הפוליטי, יחד עם מחיקת מעמדה הייחודי של הרשות כגוף מתכלל, מתאם ומייעץ בין משרדי הממשלה השונים עם ראייה רחבה על הסוגיות השונות", הסבירו בארגונים.
לדבריהן, ביטול שיקול הדעת העצמאי של הרשות משמעה פגיעה חמורה במאבק לשוויון מגדרי שצריך להיות מעל כל דעה פוליטית או שרה כזו או אחרת. "הצעת החוק מבקשת להכפיף את הגוף החדש לשר ולהפוך את מהלת הגוף למוציאה לפועל של מדיניות השר ולא למובילת מדיניות עקבית ומתמשכת לקידום שוויון מגדרי. לא זו אף זו, הצעת החוק מבקשת להקים במקום הוועדה המייעצת המקצועית הקיימת כיום ברשות, ועדה פוליטית המורכבת מנציגי ונציגות שרים כשבראש הוועדה תעמוד נציגת השרה (ולא מנהלת הרשות כפי שקבוע בחוק הרשות כיום). מעבר לאמור לעיל, יש להדגיש כי על פי הצעת החוק, הגוף החדש יהיה כפוף למשרד ממשלתי חדש שהוקם זה עתה, ושאין כל ודאות כי ימשיך ויתקיים גם בממשלות הבאות".
5 צפייה בגלריה
כנס מיוחד בכנסת: השדולה לקידום הקהילה הבאה
כנס מיוחד בכנסת: השדולה לקידום הקהילה הבאה
"הממשלה הפכה לחברה לפירוק בע"מ". תמנו שטה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ תמנו שטה, אמרה בתגובה כי תילחם שהצעת החוק תגיע לוועדה שלה כדי שתעבור שינויים. "לצערנו, הממשלה הזו הפכה לחברה לפירוק בע"מ. קודם פיטרו תשע מנכ"ליות, המשיכו בייצוג מעליב לנשים בממשלה ועכשיו הם פועלים כדי לפרק את הרשות לקידום מעמד האישה, הסמכות המקצועית, תוך התעלמות בוטה ממעמד האישה המידרדר בישראל. החוק יהפוך את הרשות לגוף פוליטי, ובכך יפגע באמינות הגוף המקצועי היחיד שאחראי על קידום נשים ומניעת אפלייתן בישראל", היא אמרה. "על החוק להגיע לבחינה מקצועית ומעמיקה בוועדה לקידום מעמד האישה, שתקבע את עתידו ותערוך בו, ככל שיימצא כי יש בו תוכן התורם למעמדן של נשים בישראל, את השינויים הנדרשים להפיכתו לכזה שמסייע לנשים בישראל, ולא פוגע בהן".
מתנועת "בונות אלטרנטיבה" נמסר: "יום שחור למדינת ישראל. כתם שלא יימחה מהממשלה הזו. אנחנו מתביישות בכל אחת ואחת מהנשים שהצביעו בעד ההצעה השערורייתית הזו, וגם מהגברים שלקחו חלק בפוטש המיזוגני הזה. ממשלת נתניהו תיזכר לדיראון עולם כממשלה שפעלה באופן עקבי וסיסטמטי כדי לפגוע בנשים בכל אספקט של החיים".

בתוך כך, ועדת האתיקה של הכנסת החליטה אחרי שלושה דיונים בנושא, לא להטיל סנקציות על השרה גולן, אחרי שקראה לפני כחודשיים לח"כ בן ארי "עלובה, שקרנית, מנוולת". השרה גולן קיבלה רק אזהרה. בין השתיים פרץ ויכוח במליאה בדיון שבו אושר מינויה של גולן לשרה. במהלכו, תקפה גולן בחריפות את בן ארי, התקרבה לדוכן הנואמים וגידפה אותה, עד שלבסוף הוצאה מהמליאה.
הוויכוח בין השתיים פרץ לאחר שהמליאה עברה לדיון בהצעת חוק ציוד רפואי, שבו בן ארי דיברה על השתמטותה של גולן מצה"ל. בן ארי אמרה כי היא מקווה "שהשרה תתגייס לקידום מעמד האישה, בעיקר בממשלה שאין בה מספיק נשים, אבל אני מנמיכה ציפיות לנוכח התבטאויות העבר וההתנהלות שלה". בן ארי התייחסה לאי-שירותה של גולן בצה"ל, ותקפה כי "את השתמטת משירות צבאי כשהאנשים הכי חלשים בחברה הישראלית מתנדבים לצה"ל". בתגובה, גולן תקפה כאמור את בן ארי, וכינתה אותה בין היתר "אישה עלובה, צבועה, מנוולת ושקרנית".