שר החוץ ישראל כ"ץ ימריא היום (ראשון) לביקור מדיני באיטליה כשהוא מלווה במשפחות של חמישה חטופים. בין מטרות הנסיעה - להבטיח את שימור הלגיטימציה הישראלית להמשך הלחימה, ולקדם את שחרור החטופים משבי חמאס בעזה.
כ"ץ ינסה בביקורו לשכנע את האיטלקים להטיל וטו במטרה למנוע החלטה חד-צדדית באיחוד האירופי על הפסקת אש בעזה ללא התניה חד-משמעית של שחרור חטופים.
2 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ביקור מדיני חשוב באיטליה. ישראל כ"ץ
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
ביקורו של השר כ"ץ ברומא מגיע על רקע המשך המאמצים בישראל למנוע חידוש מימון איטלקי לאונר"א, ולקדם אלטרנטיבות אחרות וארגונים אחרים - לרבות יוזמת שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני "Food for Gaza". השר טאיאני הציג בחודש מרץ פלטפורמה המעודדת שיתוף פעולה בין ארגונים הומניטריים שאינם אונר"א, כגון WFP, FAO ואחרים. האיטלקים מבקשים תמיכה ישראלית בתוכנית, ועשויים להעלות בקשות ספציפיות לסיוע בנושאי נגישות מהירה לרצועת עזה וחלוקה בטוחה בתוך הרצועה.
שר החוץ טאיאני וממשלת איטליה מסתייגים מהרצון של מדינת ישראל לפעול ברפיח. שר החוץ כ"ץ ינסה לשכנע את מקבילו בצדקת דרכה של מדינת ישראל להמשיך בלחימה למען השמדת החמאס. כמו כן, על רקע כוונת ספרד, מלטה וסלובניה להכיר במדינה פלסטינית - מבקשים בישראל שהשר טאיאני וכן ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני יפעילו השפעתם על מדינות אלה בכדי למנוע - או לפחות לעכב - את המהלך.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
(צילום: רויטרס, Guglielmo Mangiapane)
במרכז הביקור תעמוד גם סוגיית גבול הצפון, מאחר שלאיטליה תרומה משמעותית וחשובה ליוניפי"ל. ראש הממשלה מלוני שוחחה לאחרונה עם מקבילה הלבנוני, ואף קיימה שם ביקור בחודש שעבר בניסיון להביא לרגיעה בגבול הצפון. במשרד החוץ מסבירים כי נושא לבנון חשוב מאוד לאיטלקים - איטליה היא מדינה תורמת מרכזית ליוניפי"ל עם כ-900 חיילים המשרתים בארגון. מאז תחילת המלחמה העבירו טאיאני ומלוני ללבנון מסר מרכזי ולפיו יש להימנע מהסלמה בגבול - וכך צפוי להיות גם הפעם.
בתוך כך, אחרי לחץ מצד ישראל, איטליה הסירה את מגבלות העגינה בנמלי אילת ואשדוד. כעת תבקש ישראל שהאיטלקים יסירו את כל האזהרות והמגבלות על כלי שיט איטלקיים בנמלי ישראל - לרבות בנמל אשקלון.
כ"ץ ייפגש גם עם שר הפנים האיטלקי מתאו פיאנטדוסי, אשר מרכז את נושא המאבק באנטישמיות והסדר הציבורי - ומהווה כתובת עבור השגרירות הישראלית במקרים של יחס בעייתי לישראלים והפגנות במרחב הציבורי, שלאחרונה הפכו יותר ויותר אנטי-ישראליות. שר הפנים גינה גילויי אנטישמיות ואנטי-ישראליות במרחב הציבורי וכבר נפגש בעבר עם משפחות חטופים. כ"ץ ייפגש גם עם שר החוץ של הוותיקן, הארכיבישוף פול גלאגר.
לכ"ץ יתלוו משפחות של חמישה חטופים, ובהם בצלאל פביו שניידר, דודה של שירי ביבס שמדבר איטלקית, וכן אשלי וקסמן בקשי שבת דודתה החיילת אגם ברגר חטופה.