פרשת עבירות המין שבוצעו לכאורה בגרסה ההולנדית של תוכנית הריאליטי The Voice הגיעה אתמול (יום ב') לשלב חדש, כשמשטרת הולנד הודיעה רשמית כי קיבלה כבר חמש תלונות רשמיות מצד נשים על עבירות פליליות שנעשו מאחורי הקלעים, וכי לידיה הגיעו עוד כ-20 דיווחים על "התנהגות בלתי הולמת והתנהלות מינית שייתכן כי חרגה מהנורמות המקובלות" מצד אנשים הקשורים לתוכנית.
5 צפייה בגלריה
הולנד פרשת עבירות מין ב דה וויס The Voice of Holland
הולנד פרשת עבירות מין ב דה וויס The Voice of Holland
הפסנתרן ריטברחן, שהתנצל והודה שטעה. בת הזוג, אחותו של המפיק דה מול, נפרדה ממנו
פרשת עבירות המין התפוצצה בחודש שעבר, כשתוכנית תחקירים הולנדית דיווחה שהגיעו לידיה שלל תלונות על המתחולל מאחורי הקלעים של The Voice of Holland. בתלונות הללו הואשמו בכירים בצוות, בהם זמרים ומוזיקאים, בעבירות מין מסוגים שונים – מאונס ועד הודעות ווטסאפ בעלות גוון מיני ששלחו לכאורה למועמדות שני שופטים בתוכנית ופסנתרן המנהיג את להקת הבית שלה. בעקבות התלונות הורדה התוכנית המצליחה מהמסך.
במרכז הפרשה ניצב ירון ריטברחן בן ה-50, שבמשך שנים שימש כפסנתרן וכמנהיג להקת הבית של התוכנית. ריטברחן, ש-19 נשים דיווחו על הטרדות מיניות מצדו, היה עד לאחרונה בן זוגה של כוכבת הטלוויזיה ההולנדית לינדה דה מול, שאחיה, איל התקשורת ההולנדי ג'ון דה מול, הוא המפיק לשעבר של The Voice of Holland. בעקבות החשיפה סיימה לינדה דה מול את יחסיה עם ריטברחן, והוא התנצל על מעשיו והודיע על התפטרותו.
5 צפייה בגלריה
פרשת עבירות מין דה וויס הולנד The Voice of Holland מרקו ברסטו והראפר עלי בי
פרשת עבירות מין דה וויס הולנד The Voice of Holland מרקו ברסטו והראפר עלי בי
מימין: מרקו ברסטו ש-6 נשים העלו טענות נגדו. משמאל: הראפר עלי בי, שבתגובה לטענה על אונס אמר "עושים לי אמבוש"
"במהלך שנותיי הרבות ב-The Voice of Holland היו לי קשרים בעלי אופי מיני עם כמה נשים בתוכנית וחילופי מסרים בעלי אופי מיני בווטסאפ", כתב בהודעה שפרסם. "ב-The Voice השתתפתי כפסנתרן וכמנהיג להקה. דעתי היא שלא היה לי אז מעמד של בעל סמכות בתוכנית, לא היה לי מעמד שבו אני יכול לתת עדיפות למישהו בתוכנית ולקדם אותו, אלא דאגתי רק למוזיקה. ראיתי בקשרים האלה קשרים הדדיים ושוויוניים. עם זאת, בזמן שעבר מאז הבנתי שהתפיסה שלי את הדברים אינה רלוונטית כלל, ושהאופן שבו הנשים הללו תופסות אותם רלוונטי הרבה יותר. הבנתי שייתכן שהנשים הללו חוו את הדברים בצורה שונה מאוד. ההבנה הזו גרמה לי להבין שהתנהגותי הייתה פסולה לחלוטין. את הדברים שעשיתי – אסור היה לי לעשות לעולם. אני מתנצל יותר מכפי שאוכל להביע בהודעה הזו".

הזמרת אנוק התפטרה: "לא רוצה לעבוד במקום כזה"

איל התקשורת ג'ון דה מול, מיליארדר בן 66, הסתבך בעצמו במילותיו על הפרשה. ראשית הודה כי כבר ב-2019 הובאה לידיעתו תלונה על ריטברחן, אך הוא לא עשה דבר. אם לא די בכך, בריאיון שהעניק בחודש שעבר הוא נתפס כמי שמטיל לפחות חלק מהאשמה על הקורבנות עצמן: "אל תחכו. אל תפחדו. אתן חייבות לפתוח את הפה", אמר בריאיון. "רק אז נוכל לעזור לכן... נראה שלנשים יש סוג כלשהו של בושה, אני לא יודע מה זה, אבל הייתי רוצה לצלול לזה". דה מול הוסיף אז כי נראה ש"לגברים ולנשים" יש מה ללמוד מהפרשה. בעקבות דבריו פרסמו עובדות בחברה שלו מודעה נגדו בעיתון, ובה כתבו: "דה מול היקר, אלה לא הנשים. בברכה, הנשים בחברה שלך". המיליארדר התנצל על דבריו, אמר כי המודעה של נשות החברה ריגשה אותו, ועדכן כי שוחח איתן והבין שהתנסח באופן שגוי.
5 צפייה בגלריה
פרשת עבירות מין דה וויס הולנד The Voice of Holland זמרת שופטת אנוק ו מפיק איל תקשורת ג'ון דה מול
פרשת עבירות מין דה וויס הולנד The Voice of Holland זמרת שופטת אנוק ו מפיק איל תקשורת ג'ון דה מול
מימין: המיליארדר דה מול, ש"התרגש" והתנצל. משמאל: הזמרת אנוק, שהודיעה על פרישה
(צילום: shutterstock)
ריטברחן איננו איש הצוות היחיד שהואשם על-ידי המתלוננות. מועמדת לשעבר ב-The Voice of Holland, שזהותה לא נחשפה, האשימה את הראפר עלי בי, ששימש כשופט בתוכנית, כי אנס אותה כשהייתה בת 18 והגיעה להתמודד בה. הראפר הכחיש את הדברים, ובהודעה שפרסם מסר כי הוא בטוח בחפותו ב-100%: "עושים לי אמבוש – לא נתנו שֵם, שום דבר קונקרטי, אני לא יכול להגן על עצמי, ודאי שלא בתקשורת, אבל הנזק נעשה", טען. שש נשים נוספות טענו למעשים בלתי הולמים מצד שופט אחר בתוכנית, הזמר מרקו בורסטו: שלוש מהן היו מועמדות ב-The Voice ושלוש אחרות בגרסה הצעירה The Voice Kids, שגם בה שפט. גם בורסטו מכחיש את הטענות נגדו.
הזמרת ההולנדית המפורסמת אנוק, ששימשה כשופטת בתוכנית, הודיעה בעקבות הפרשה על התפטרותה מ-The Voice of Holland: "אני לא רוצה לעבוד במקום שבו גברים יכולים לנצל את סמכותם לרעה", כתבה. חברת התקשורת ההולנדית RTL המשדרת את התוכנית מסרה בהודעתה על הורדתה מהמסך: "אנו מתייחסים לטענות בחומרה רבה ביותר. המשתתפים, העמיתים – כולם צריכים להיות מסוגלים לעבוד בבטיחות מלאה. אין שום מקום לפרשנות בעניין הזה. העדיפות העליונה שלנו כעת היא להניח את העובדות על השולחן".
5 צפייה בגלריה
מארק אוברמרס, שהתפטר מאייאקס: "לא הבנתי שאני חוצה את הגבול"
מארק אוברמרס, שהתפטר מאייאקס: "לא הבנתי שאני חוצה את הגבול"
מארק אוברמרס, שהתפטר מאייאקס: "לא הבנתי שאני חוצה את הגבול"
(רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אוברמרס כשחקן במדי אייאקס בשנות ה-90. האמת "התבהרה" לו
אוברמרס כשחקן במדי אייאקס בשנות ה-90. האמת "התבהרה" לו
אוברמרס כשחקן במדי אייאקס בשנות ה-90. האמת "התבהרה" לו
(רויטרס)
בהודעתה אתמול מסרה משטרת הולנד כי היא פועלת בשיתוף פעולה עם התביעה הציבורית כדי לבדוק את העדויות שהגיעו אליה נגד אנשי הצוות ב-The Voice ולקבוע אם הן מצדיקות פתיחה בחקירה פלילית. "התהליך הזה דורש זמן, ואנחנו רוצים לעשות זאת, כתמיד, בזהירות המרבית, כדי לשרת את האינטרס של הקורבנות", נכתב בהודעתה.
הטענות לתקיפות והטרדות מיניות מאחורי הקלעים של התוכנית המצליחה העלו מחדש לכותרות את תנועת MeToo בהולנד. רק שלשום, בפרשה נפרדת, נאלץ המנהל הספורטיבי של קבוצת הכדורגל אייאקס אמסטרדם מארק אוברמרס, אחד מכוכבי הכדורגל הגדולים בתולדות הולנד, להתפטר מתפקידו ולהתנצל אחרי שנחשף כי שלח הודעות בלתי הולמות לנשים שעבדו איתו. בין השאר נטען כי שלח להן צילומים של איבר מינו. אוברמרס, שכשחקן כיכב באייאקס, ארסנל, ברצלונה ונבחרת הולנד, התנצל בהודעה רשמית שפרסמה אייאקס ומסר: "לא הבנתי שאני חוצה בזה את הגבול, אבל זה התבהר לי בימים האחרונים".