אלמה אברהם (84) חיה בביתה בקיבוץ נחל עוז כבר 49 שנים. במתקפת הפתע הרצחנית של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר היא נחטפה לרצועת עזה. "אני לא מבין איך היא עוברת את זה, היא אישה מבוגרת שזקוקה לתרופות וכבר שבועיים לא נטלה שום תרופה", אמר היום (ראשון) בנה אורי רביץ.
אורי גדל גם הוא בקיבוץ, אך עזב אותו אחרי השירות הצבאי. "כנער אני זוכר שהיינו נכנסים לעזה בלי בעיה", הוא נזכר. "קנינו שם בשוק, זו הייתה מציאות אחרת".
1 צפייה בגלריה
אלמה אברהם
אלמה אברהם
אלמה אברהם
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
בשבת השחורה הוא דיבר עם אמו כמה פעמים. השיחה האחרונה ביניהם הייתה סביב השעה 10:20 בבוקר. "בתקשורת עלה דיווח שמערכות התקשורת קרסו, זה נתן לי תקווה שאולי זו הסיבה שאמא לא עונה. די מהר, ככל שהדברים התבהרו ונאספו דיווחים על חדירות לקיבוצים, חטופים, רציחות, התעללויות, הייתה לי תחושת בטן שמשהו רע קרה לאמא".
רועי אברהם, אחיו של אורי, מתגורר גם הוא בקיבוץ ובזמן הפלישה היה נצור בביתו. ילדיה של האחות המנוחה וגיסו מתגוררים בקיבוץ ברור חיל, אבל בזמן הטבח שהו בארה"ב. הכוח הצבאי שהגיע לקיבוץ ליווה את רועי לבית האם, אך היא לא נמצאה בביתה. "הבית היה פרוץ לגמרי. הכול היה פתוח, המיטה הייתה מונחת באלכסון ואמא לא הייתה שם. לא היו סימני ירי או כתמי דם", סיפר אורי.

"זיהיתי אותה מיד"

אורי התקשר למוקד 105 כדי לדווח על אמו כנעדרת והעביר דגימת DNA למשטרה. כשעה וחצי לאחר מכן, קרובת משפחתו העבירה אליו תמונה מאחר שחשדה שהמצולמת בה היא אמו. "אני זיהיתי אותה מיד", סיפר אורי. "היא רכובה על אופנוע, בין שני מחבלים חמושים, מובלת על ידם. העברתי את התמונה לבדיקת גורם צבאי. אחרי חמישה-שישה ימים הם חזרו אליי ואמרו שאמא מוגדרת 'ככל הנראה חטופה', וזה על בסיס התמונה ששלחתי להם".
אורי אמר עוד: "אני לא יכול לתאר לעצמי מה עובר עליה עכשיו, באיזה מצב מנטלי היא נמצאת. אם היא מפוחדת, אם היא לבד. איזה פחד היא חווה מההפגזות סביב, בלי מים, בלי חשמל, והעלטה הצפויה בעזה בקרוב".
אורי ביקש להעביר מסר ברור להחזרת החטופים כמטרה ראשונה של ההנהגה: "הממשלה הפקירה את התושבים בעוטף עזה כבר לפני 20 שנה, לא בשבת 7 באוקטובר. פעם אחרי פעם הם עשו הסכם עם חמאס, ובכל פעם נכנסנו לעוד סבב הרסני.
"חינכו אותנו שלא משאירים פצועים בשטח, לימדו אותנו על הערבות ההדדית שמאפיינת את החברה שלנו. אלו לא סיסמאות - אני מאמין בזה, על הערכים האלו המדינה מבוססת. החיילים שייצאו ללחימה צריכים לדעת שאם הם יהיו במקומם של החטופים - המדינה תעשה הכול בשביל להחזיר אותם, קודם כל ולפני הכול. זה ההסכם שלנו עם המדינה".