המתיחות סביב הכניסה להר הבית בירושלים מתחדדת שוב גם ביום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל: על רקע העימותים שפרצו הבוקר (חמישי) בין מתפרעים ערבים לכוחות המשטרה בהר הבית, חזרו יהודים לעלות להר אחרי הפסקה של שבועיים. לפי "מינהלת הר הבית", 950 יהודים עשו זאת לרגל החג.
תנועות ימין היללו את המהלך, וגם בסיעת ימינה של ראש הממשלה נפתלי בנט תמכו. חבר המפלגה יום טוב כלפון נמנה עם היהודים שעלו להר, ושרת הפנים איילת שקד כתבה: "יהודים בהר הבית גם ביום העצמאות אחרי שנשבר שיא של כל הזמנים בכמות העולים להר השנה". ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת הגיב לציוץ של שקד: "ממשלת שינוי, לרעה. בסוף יבוא שר שמאלני ויביע אכזבה שהמשותפת לא תומכת בממשלה כדי לרפד את כיסא המיניסטר שלהם".
7 צפייה בגלריה
דוברות המשטרה
דוברות המשטרה
הנער היהודי שתועד עם דגל ישראל בהר הבית
(צילום:מוטי קמחי,טלי בר )
מהעבר השני של הקואליציה השברירית מעצימים את הביקורת הפנימית. חברים במועצת השורא של התנועה האיסלאמית מאיימים להתפטר אם מפלגת רע"מ של ח"כ מנסור עבאס לא תפרוש באופן סופי מהקואליציה בעקבות חידוש כניסת המתפללים היהודים למתחם הר הבית. על רקע המהומות בהר הבית באמצע החודש שעבר, הודיעה רע"מ על הקפאת חברותה בקואליציה כפתרון ביניים לקראת אפשרות של פרישה והפלת הממשלה.
בצד הפלסטיני, שבו הזהירו במשך כל הימים האחרונים מתגובה חריפה לעליית יהודים להר הבית ביום העצמאות, פרסמו סרטון ותמונה של נער יהודי שנכנס הבוקר למתחם עם דגל הלאום של המדינה. במקביל הועלו לרשת סרטונים שבהם רואים כמה יהודים שרים במהלך עלייתם להר את ההמנון הלאומי התקווה. ארגון הימין "בידינו - למען הר הבית" טען כי "כמעט כל הקבוצות שרו את ההמנון הלאומי ושירי הלל בהר הבית בקול גדול".
7 צפייה בגלריה
השרה איילת שקד
השרה איילת שקד
הפוסט של השרה שקד
(צילום:מוטי קמחי,טלי בר )
7 צפייה בגלריה
הח"כ יום טוב כלפון סופג צעקות בכניסה להר הבית
הח"כ יום טוב כלפון סופג צעקות בכניסה להר הבית
ח"כ כלפון בכניסה להר הבית
במשרד החוץ של ירדן גינו את מה שהוגדר "מתן האישור לקיצונים לפרוץ למסגד אל-אקצא תחת הגנתה של משטרת ישראל". בהודעה שפרסם דובר משרד החוץ בעמאן נכתב: "מסגד אל-אקצא והמתחם כולו הוא מקום פולחן למוסלמים בלבד וביקורים ללא-מוסלמים מתאפשרים דרך מנהלת הווקף הכפופה למשרד ההקדשים הירדני שהיא האחראית על ניהול המתחם. על ישראל, ככוח הכובש, להפסיק את כל צעדיה וההפרות במסגד אל-אקצא שמטרתם לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי".
לפי גורמים במשטרת מחוז ירושלים, מרבית המבקרים (יותר מ-60%) בהר הבית היום היו תיירים. הגורמים ביקשו להדגיש כי גם היום הופצו ברשתות חברתיות בערבית פרסומים כוזבים לגבי הנעשה בהר הבית. הם ציינו כי מדובר בפרסומים בהשראת ארגוני הטרור ובניסיון לעוות את המציאות בכל הקשור לשינוי בנוהג הקיים בהר הבית.

מערך ההסברה הלאומי פרסם התייחסות לעלייה להר, וציין כי "אין כל שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ובעיר העתיקה. ביקורי תיירים זרים ואזרחים ישראלים מתקיימים בהתאם לזמני וכללי הביקור בשגרה, לצד המשך כניסת מוסלמים לתפילות, כחלק מנוהג הקיים שנים רבות. יותר ממיליון מוסלמים שציינו את תפילות חודש הרמדאן על הר הבית ורבבות המתפללים בעיד אל-פיטר, הם העדות הטובה ביותר לשימור הנוהג הקיים".
גם במערך ההסברה ציינו כי גורמים קיצוניים וארגוני טרור מפיצים "קמפיין פייק ניוז", שמטרתו היא להלהיט את השטח בתקופה רגישה באמצעות הפצת שמועות ושקרים. "אין לפרסומים שום אחיזה במציאות", נמסר. "הופץ שישראל ניתקה את הרמקולים על הר הבית. זהו פייק ניוז ושקט מוחלט שמטרתו להלהיט את השטח. לא נאפשר את ניסיונות החטיפה של הר הבית בידי ארגוני טרור תוך הבערת ירושלים והמקומות הקדושים. הפורעים לא מגנים על מסגד אל-אקצא, הם פוגעים בקדושתו ובסדרי התפילה. רבים מקרב המתפללים מבינים זאת ואף פועלים נגדם".

קרב גרסאות והשמעת איומי סינוואר

בשעות הבוקר המוקדמות פרצו כאמור עימותים בין מתפרעים ערבים לכוחות המשטרה. המשטרה פיזרה את המתפללים המוסלמים מההר כדי לאפשר את כניסת היהודים, ובהמשך סגרה בשרשראות ברזל את דלתות המסגד, כשבפנים התבצרו עשרות מתפללים. כוחות הביטחון עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וברימוני הלם. לפי המשטרה, עשרות מפירי סדר פתחו בקריאות הסתה ויידו אבנים וחפצים לעבר הכוחות.
במסגד אל-קיבלי שבמתחם ההר התבצרו מתפרעים נוספים שהשליכו כיסאות וחפצים לעבר כוחות הביטחון. בתיעוד מהמסגד נראו זכוכיות מנופצות, המתפרעים טענו כי הנזק נגרם על ידי כוחות הביטחון. במקביל, המתפרעים הציבו במסגד רמקול שבו הושמעו דברי האיומים של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מהשבת האחרונה, שלפיהם אסור שתחזור התמונה שבה שוטרים ישראלים נכנסים למסגד אל-אקצא.
מהמשטרה נמסר כי במהלך ההתפרעויות בוקר נעצרו 21 חשודים ערבים בהפרת הסדר הציבורי ויידוי אבנים וחפצים. שני שוטרים נפצעו קל ונזקקו לקבלת טיפול רפואי. "מפירי הסדר נהדפו בתוך זמן קצר, נכנסו לתוך המסגד והחלו להתפרע ולהשליך חפצים מתוכו תוך גרימת נזק למסגד", אמרו במשטרה.
7 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית בשעות הבוקר
בימים האחרונים איימו כאמור ארגוני הטרור בעזה להסלים את העימותים במקרה של עליית יהודים להר הבית ביום העצמאות. בחמאס הגדירו את ההחלטה הישראלית לאפשר עליית יהודים להר "משחק באש". חמאס אף ציין אתמול כי אם ישראל תאפשר ליהודים "לפרוץ" למסגד אל-אקצא ביום העצמאות, "הדבר יוביל להסלמה שישראל תהיה אחראית לה".
גם הג'יהאד האיסלאמי הצטרף לאיומים ומסר מטעמו כי "ההתקפה על מסגד אל-אקצא מחייבת את כולנו להיות מוכנים להתמודד עם כל פגיעה בקדושתו ובמעמדו. קריאות המתנחלים לפלוש למסגד נחשבות כמלחמה נגד עמנו ומקומותינו הקדושים, ולא נהסס להגן על אל-אקצא ועל ירושלים. אנחנו מזהירים מפני ההשלכות של קריאות המתנחלים לפלוש למסגד, רואים בישראל האחראית המלאה למה שיתרחש בעקבות זאת, וקוראים להגיע לאל-אקצא ולהתעמת עם המתנחלים שמטרתם לחלק את המסגד במרחב ובזמן".
במקביל קרא הווקף לפלסטינים באמצעות המופתי של ירושלים, מוחמד חוסיין, שלא לאפשר היום את הנפת דגלי ישראל במתחם ההר. דובר חמאס בעזה, עבד א-לטיף אלקאנוע, אמר ביום שלישי כי אישור ישראלי לעליית יהודים להר הבית הוא בגדר נפץ שיוביל לעימות חדש. הוא קרא לפלסטינים ממזרח ירושלים לסכל זאת ולהתעמת עם ישראלים שינסו להיכנס למתחם ההר. לדבריו, הפלסטינים לא יסכימו לחזרה של "הפריצות", כלשונו, למסגד אל-אקצא ולחלוקתו לזמנים ומקומות.