ברקע הפגיעה הקשה בתחושת הביטחון האישי בקרב אזרחי ישראל לאחר הטבח שביצע חמאס ביישובי עוטף עזה, במשטרת ישראל ובמשרד החינוך לא הביעו התנגדות לכוונתן של כמה מהרשויות המקומיות לתגבר את האבטחה בבתי הספר באמצעות מתנדבים והורים חמושים, בעלי רישיון לנשק אזרחי, אך מדגישים כי אלה אינם חלק ממערך האבטחה הפורמלי של מוסדות החינוך.
בימים האחרונים החלה חזרה הדרגתית ללמידה פיזית במוסדות החינוך, באזורים המוגדרים על ידי פיקוד העורף כ"צהובים". על פי הערכות, כ-50% ממוסדות החינוך באזורים אלו נפתחו ללמידה פיזית, אך באופן חלקי, כך שלא ניתן לדעת כמה תלמידים חזרו. במקביל, הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, ודרשו מהרשויות לתגבר את האבטחה במוסדות החינוך.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סוגייה נוספת המטרידה את ההורים היא שבחלק מבתי הספר המקלטים הם ציבוריים, ומשרתים את כל תושבי האזור. על רקע החששות שהעלו ההורים, מנהל אגף הביטחון במשרד החינוך, ליאור טוביה, הודיע כי אין התנגדות להצבת הורים ומתנדבים חמושים בבתי הספר, בכפוף להנחיות.
במכתב ששיגר מנהל אגף הביטחון במשרד החינוך, ליאור טוביה, לקציני ביטחון מוסדות חינוך בנושא "דגשים והנחיות לתגבור האבטחה במוסדות חינוך על ידי מתנדבים" הוא כתב כי "לאור הרצון והצורך הלאומי לחזור לשגרת חירום, עלתה הכוונה מצד הרשויות לתגבר את האבטחה במוסדות החינוך. משטרת ישראל ומשרד החינוך אינם מתנגדים למהלך, אך מדגישים שהגורם היחיד האחראי על המוסד החינוכי ברשות הוא קב"ט המוסד החינוכי, באמצעות המאבטח המוצב במקום, והוא בעל הסמכויות על פי חוק לביצוע תפקידו".
בהתאם להנחיות נקבע כי האחריות לביצוע המשימה בשיבוץ מתנדבים והורים לאבטחת מוסדות חינוך נמצאת בידי אגף הביטחון ברשות המקומית. טוביה הדגיש כי על האגף לעדכן ולתאם את הצבת המתנדבים עם תחנת המשטרה האחראית על המוסד החינוכי, בטרם הצבתם. הוא ציין בנוסף כי ההורים והמתנדבים יוצבו "אך ורק מחוץ למוסד החינוכי, במהלך כל שעות הלימודים". במקביל, קב"ט הרשות המקומית או אדם שהוסמך על ידיו יתדרך את ההורים והמתנדבים בנהלים באופן מקיף, בהם "זיהוי בחירום, נהלי פתיחה באש לאזרח והיכרות פיזית עם המאבטח במוסד החינוכי".