לפחות 11 בני אדם נהרגו ויותר מ-3,550 נפצעו אתמול (יום ג') בחגיגות פסטיבל האש באיראן, חג שמתקיים מדי שנה לקראת השנה הפרסית החדשה. התקשורת הממלכתית דיווחה כי עוד לפני החגיגות נהרגו 15 איש ב"תקריות שקשורות לחג". רובם נהרגו כתוצאה מהדלקת זיקוקים.
פסטיבל האש ("צ'הארשנבה סורי" בפרסית) מתקיים מדי שנה ביום השלישי האחרון של השנה הפרסית, שמסתיימת השנה ב-20 במרץ. ראש שירותי החירום של איראן דיווח לתקשורת הממלכתית כי "מאז 20 בפברואר, 26 בני אדם נהרגו בתקריות שקשורות לצ'הארשנבה סורי". הוא ציין כי 11 מהם נהרגו בליל החגיגות אתמול, ובנוסף ידוע על יותר מ-3,550 פצועים. לפי סוכנות הידיעות AP, בתקופה המקבילה אשתקד מספר ההרוגים עמד על 19 וכ-2,800 נפצעו.
11 צפייה בגלריה
טהרן איראן פסטיבל האש
טהרן איראן פסטיבל האש
פסטיבל האש, החגיגות בטהרן
(צילום: רויטרס)
"צ'הארשנבה סורי" הוא מסורת פרסית עתיקה בת כ-4,000 שנה, שמקורה בדת הזורואסטרית. המסורת הפרסית מייחסת לאש קדושה רבה, ובמהלך הפסטיבל החוגגים מדליקים מדורות, רוקדים ושרים סביבן. החוגגים גם קופצים מעל מדורות כדי לטהר את עצמם ו"לגרש רוחות רעות".
החוגגים קופצים מעל המדורות וקוראים – "הצהוב שלי שלך, האדום שלך שלי". הצבע הצהוב מסמל חולי וצרות, והאדום חיים ובריאות. החג פופולארי בקרב צעירים, ורבים מהם מגיעים למוקדי המדורות עם זיקוקים שהכינו בעצמם. הדלקת הזיקוקים מסתיימת לעיתים בפציעות, ואף במוות. בנוסף להדלקת המדורות והזיקוקים, החוגגים מפריחים לשמיים בלוני משאלות.
11 צפייה בגלריה
טהרן איראן פסטיבל האש
טהרן איראן פסטיבל האש
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
טהרן איראן פסטיבל האש
טהרן איראן פסטיבל האש
(צילום: רויטרס)
מכיוון שמדובר בחלק מהמסורת שקדמה למהפכה, החגיגות נערכות למורת רוחם של אנשי הדת השמרנים. הממסד הדתי מנסה ללא הצלחה כבר כמה עשורים לבטל אירועים פרה-איסלאמיים, שמזוהים יותר עם הדת הפרסית העתיקה שהייתה דומיננטית באיראן לפני האיסלאם.
החגיגות השנה נערכו אחרי חודשים של הפגנות באיראן, במסגרת "מחאת החיג'אב". במהלך החגיגות אתמול היו בכמה ערים הפגנות נגד המשטר, ובחלקן הושלכו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון.
פסטיבל האש הוא אחד משני חגים שהיו באיראן לפני המהפכה האיסלאמית ב-1979 ועדיין נחגגים. החג השני הוא "סיזדה בדר" (13 בפרסית), יום הפיקניק השנתי והיום האחרון ב-13 ימי החופש של השנה החדשה.
שני החגים מעניקים לאיראנים הזדמנות לרקוד ולשיר בציבור – דבר שהרשויות בדרך כלל אוסרות, במיוחד על נשים.