2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גל הטרור הנוכחי שואב לא פעם השראה מפרסומים שונים ברחבי הרשת. פוסטים ברשתות החברתיות הוכחו כמסיתים אנשים קיצונים לביצוע פעולות טרור העולות בחיי אדם. למרות זאת, ממשלת ישראל אינה זוכה לשיתוף פעולה מצד הפלטפורמות הדיגיטליות, הטומנות ראשן בחול ומסרבות לחשוף בפני המדינה מידע באשר לפעילותן בתחום התוכן המסית.
התוכן המסית המפורסם חדשות לבקרים ברשתות החברתיות מעסיק זה מכבר את משרד המשפטים אשר מנסה להילחם בתופעה. שר המשפטים גדעון סער הקים ועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה, ועדת דוידי, בראשות מנכ"ל משרד המשפטים עו"ד ערן דוידי. במסגרת דיוני הוועדה, נתבקשו הרשתות החברתיות מטא (פייסבוק), טיקטוק, גוגל וטוויטר, לספק למדינה פרטים אודות פעילותן בתחום ניטור וטיפול בתוכן פוגעני ותוכן המכיל הסתה לאלימות ולטרור.
בסיום פגישת הוועדה האחרונה הופיעו נציגי החברות בפני חברי הוועדה ולאחר מכן נשלח לכל אחת מהן קובץ ובו שאלות ממוקדות עליהן ביקשה הוועדה לקבל מענה, ובכלל זאת התייחסות באשר לפעילותה של כל אחת מן החברות ביחס לאתגרים הספציפיים בישראל. ל-ynet נודע כי החברות השיבו לחלק השאלות אשר עסק בפעילותן הכללית ופירטו את באופן כללי את הפעילות והצעדים הנעשים בתחום. אלא שכאשר החברות נשאלו באופן ממוקד ביחס לפעילותן בישראל – סירבו החברות להגיב ולשתף מידע.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער
החברות נשאלו לגבי דרכי הטיפול שלהן בתכנים פוגעניים בישראל וכן נתבקשו לספק נתונים לגבי הטיפול בזירה המקומית. בשני המקרים, ענו החברות תשובה לקונית האומרת כי אינן יכולות לספק את המידע המבוקש הואיל ולא מדובר במידע שסופק בעבר לישות אחרת.
מקור משפטי בכיר אמר כי תשובת החברות מעלה את השאלה כיצד חברות גדולות הפועלות באופן המשפיע על כלל האזרחים בישראל, אינן מוצאות לנכון להשיב תשובות ברורות בדבר פעילותן, "בוודאי בימים מתוחים אלה, כשלא במקרה גל הטרור הנוכחי מכונה 'טרור הטיקטוק' ועולה בבירור הצורך במתן מענה קונקרטי לתכנים בעלי אופי מסית".
גורמים המעורים בפעילות הוועדה מסרו בהקשר זה כי התגובה של החברות תמוהה מאחר ואין דין מדינות אחרות כדין ישראל, שבה האתגרים בתחום הטרור הם ברורים וספציפיים ועל כן דורשים התייחסות קונקרטית מצד החברות השונות.
אם לא די בכך חברת מטא (פייסבוק), הוסיפה והודיעה לוועדה כי לא תספק מידע נוסף פרט לזה שכבר מסרה במסגרת דיונים קודמים. החברה הבהירה כי מסרה לוועדה את כל המידע הרלוונטי ביחס לנושא ההתמודדות עם תוכן פוגעני מכל סוג, והיא לא מוצאת לנכון להמשיך ולספק מידע נוסף או לענות לשאלות נוספות.