לפני כמה ימים קיבלה עמליה פהימין, בת 82, צו פינוי לביתה בגבעת עמל שבתל אביב - לביצוע בחודש הבא. פהימין, ששוכבת במיטתה לאחר ששוחררה מאשפוז בבית החולים איכילוב, נמצאת על ערש דווי. זהו בית ילדותה וכן המקום שבו בחרה להימצא בערוב ימיה בחיק משפחתה. אלא שכל זאת לא מנע מאנשי ההוצאה לפועל להתדפק על דלת ביתה ולבשר לקרוביה שבעוד כחודש היא חייבת להתפנות.
פהימין מתגוררת בשכונה מאז 1947, אז נקראו בני משפחתה על-ידי ארגון ההגנה ועיריית תל אביב לעזוב את בתיהם ביפו מחשש לחייהם, והועברו להתגורר בכפר הערבי הנטוש ג'מוסין שבפאתי תל אביב כדי לשמש "מגן אנושי" אם תיפתח חזית מצפון לעיר.
3 צפייה בגלריה
צו פינוי לקשישה ששוכבת על ערש דווי
צו פינוי לקשישה ששוכבת על ערש דווי
"מתעללים באמי גם ברגעי חייה האחרונים". עמליה פהימין
בתה, מלי אלפסי, אמרה בכאב: "עיריית תל אביב והיזמים התעללו באמי כל השנים, ועכשיו הם ממררים גם את הרגעים האחרונים בחייה. אימא שלי לא זכתה כל חייה לגור בדיור ראוי כמו שמדינת ישראל הבטיחה לה. אני לא אנוח ולא אשקוט עד שהמדינה והעירייה ישלמו על מה שעשו לה".
סיפורה של שכונת גבעת עמל נידון לא אחת בבית המשפט: מצד אחד - משפחות ותיקות; מהעבר השני - יזמים. חוץ מעמליה ובני משפחתה, ארבע נחלות נוספות בגבעת עמל קיבלו צווי פינוי לביצוע בין 10 ל-17 באוגוסט 2021.
3 צפייה בגלריה
צו פינוי לקשישה ששוכבת על ערש דווי
צו פינוי לקשישה ששוכבת על ערש דווי
איש ההוצאה לפועל עם בשורת הפינוי בביתה של פהימין

התושבים נערכים למאבק: "גם אלף יס"מניקים לא ירתיעו אותי"

בינתיים, התושבים מתכוננים למחאה - אולי האחרונה שלהם בשכונה. "אין לנו מה להפסיד במלחמה על הבית", אמר שלמה, תושב השכונה. "גם אלף יס"מניקים לא ירתיעו אותי מלהילחם על הבית שלי. אלחם כדי שהמדינה ועיריית תל אביב ייקחו אחריות על הנזקים שגרמו לתושבי השכונה ויבטיחו פיצוי הוגן לתושבים. זהו קרב חיי".
3 צפייה בגלריה
המאבק על גבעת עמל. ארכיון
המאבק על גבעת עמל. ארכיון
המאבק על גבעת עמל. ארכיון
(ירון ברנר)
התושבים בגבעת עמל קראו לשר המשפטים גדעון סער ולשרת הפנים איילת שקד "לעצור את הפינויים הכפויים בגבעת עמל, לעמוד לצד התושבים שזכויותיהם נרמסו כל השנים ולהבטיח שמדינת ישראל תמלא סוף סוף את הבטחתה למתן דיור חלופי לתושבים".
בשאילתה שהופנתה אל עיריית תל אביב בנושא צו הפינוי לעמליה פהימין, טענו בעירייה שהם לא צד בעניין - זאת על אף שהעירייה היא זאת שמינתה את היזמים להיות אחראים על הליך הפינוי של הדיירים.
שכונת גבעת עמל יושבה על-ידי המדינה בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. לאחר כמה שנים נמכרו שטחים אלו על ידי המדינה ליזם פרטי, תוך סיכום עמו כי ידאג לדיור ראוי ובעל ערך עבור הדיירים שיפונו. במרוצת השנים, הקרקע הועברה מיזם ליזם - אולם המדינה והיזמים לא עמדו בסיכום על מתן פיצוי ראוי.
במקביל, החלו התושבים להתמודד עם תביעות חוזרות ונשנות מצד חברות פרטיות המחזיקות בקרקע יחד עם רשות מקרקעי ישראל ועריית תל-אביב, שטענו כי התושבים הם למעשה פולשים. חלק מהתושבים כבר פונו מבתיהם ללא קבלת פיצוי הולם, ואחרים נמצאים תחת איום פינוי - גם הוא ללא קבלת פיצוי.
תגובת עיריית תל אביב: "העירייה אינה צד בעניין. עניינה של גבעת עמל נדון והוכרע בבית המשפט בפסק דין שבין חברת אלעד מגורים והדיירת. העירייה פועלת ותפעל שכל דייר יקבל את הפיצוי המגיע לו מהחברה המפנה על-פי פסקי הדין".