איגוד האנתרופולוגים הגדול בעולם, שמאגד יותר מ-12 אלף אנשי אקדמיה בתחום האנתרופולוגיה, אישר החלטה להטיל חרם אקדמי על ישראל בגלל "אפרטהייד" ו"הפרה מתמשכת של זכויות הפלסטינים כפי שנקבע בחוק הבינלאומי", כלשונם. ההחלטה, שהתקבלה ברוב של 71%, הופכת את הארגון לגדול ביותר שמטיל חרם אקדמי על ישראל.
במסגרת ההחלטה של האגודה האנתרופולוגית האמריקנית (AAA), על מוסדות אקדמיים ישראליים ייאסר שימוש, הפצה או פרסום חומרים של הארגון וחבריו, לרבות בכתבי העת שבבעלותם. כמו כן, תיאסר על המוסדות השתתפות בכנסים ואירועים מטעם הארגון ושימוש בפלטפורמות שלו ובמתקניו השונים. ההחלטה קובעת גם כי החרם יוסר רק כאשר "מומחים יקבעו שמוסדות אקדמיים ישראליים הפסיקו באופן מהותי לשתף פעולה עם הפרת זכויות הפלסטינים, בהתאם לחוק הבינלאומי".
2 צפייה בגלריה
איגוד האנתרופולוגים האמריקנים
איגוד האנתרופולוגים האמריקנים
איגוד האנתרופולוגים האמריקנים הודיע על חרם אקדמי על ישראל
בארגון מבהירים עם זאת כי החרם חל רק כשזה נוגע לשיתופי פעולה רשמיים עם מוסדות אקדמיים ישראליים. חוקרים וסטודנטים מישראל עדיין יורשו להשתתף בכנסים ואירועים של האגודה ולפרסם בכתבי העת שלה. לא ברור איך הדברים יתאפשרו בפועל. גם הספריות של האוניברסיטאות הישראליות, נמסר, יורשו להמשיך לקבל גישה לפרסומים של האגודה.
נשיאת האגודה, פרופ' רמונה פרז, אמרה כי היא מקווה שההחלטה "תפנה את תשומת הלב לסבל הבלתי פרופורציונלי של העם הפלסטיני כתוצאה מהכיבוש, ולגבי מה שניתן לעשות בנידון. אני גם מקווה שההחלטה תגדיל את המרחב לדיאלוג בנושאי זכויות אדם וחופש אקדמי, ותתרום להעלאת המודעות הביקורתית לדינמיקה של השלום והסכסוך באזור".
2 צפייה בגלריה
הפגנה בעבר להחרמת ישראל
הפגנה בעבר להחרמת ישראל
הפגנה בעבר להחרמת ישראל
(צילום: חגי דקל)
לאורך השנים הצביע הארגון כמה פעמים על הטלת חרם על מוסדות אקדמיים ישראליים ועורר סערה וחשש גדולים במדינה מפני ההשלכות של המהלך - אך ההצעה מעולם לא התקבלה בפועל, עד השבוע. בקרב חוקרים בישראל קיים חשש משמעותי שהצעד הזה עלול לעורר חרם אקדמי עולמי נרחב על המדינה.
בחודש אפריל האחרון פנתה האגודה הישראלית לאנתרופולוגיה ל-AAA בבקשה למנוע את המהלך. "החרמת בתי ספר בישראל תשיג את התוצאה ההפוכה, במיוחד כאשר מוסדות אקדמיים ישראליים מובילים באופן פעיל את המאבק לשמירה על דמוקרטיה ושוויון זכויות לכל האזרחים בתוך ממשלת ישראל הימנית המאתגרת", מסרה האגודה, אך לא נענתה.
ארגונים יהודיים הזדרזו לגנות אתמול את המהלך. הארגון הפרו-ישראלי AMCHA, שפועל בקמפוסים נגד פעילות ה-BDS, מסר כי זהו "יום אפל להשכלה גבוהה. המחויבות של הארגון ל-BDS אקדמי צפויה להתפשט ברחבי האוניברסיטאות כמו אש בשדה קוצים ולהשפיע לשנים הבאות".
הארגון היהודי-אמריקני "מעורבות האקדמית" (AEN) - מוסד ללא כוונת רווח - הזדרז למחות על המהלך ומסר שהוא ישפיע על כל מי שעובד במוסדות ישראליים. "המצביעים בעד המשיכו לדחוף את הטענה האבסורדית שלהם שהחרם מוגבל ל'מוסדות' - כאילו אפשר להחרים אוניברסיטאות ומכללות מבלי לפגוע באנשים בפועל שעובדים ולומדים בהן", אמרה מנכ"לית הארגון, מרים אלמן.