שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער הודיעו הערב (ראשון) כי יתמודדו ברשימה אחת בבחירות הקרובות שייערכו ב-1 בנובמבר. גנץ יהיה זה שיוביל את הרשימה, שתנסה לפנות למצביעי ימין שאינם תומכים בבנימין נתניהו. יו"ר כחול לבן גנץ אמר בהצהרתו הערב כי "ישראל נמצאת במשבר הדמוקרטי הגדול בתולדותיה, ואנחנו מתחילים לצעוד בדרך לפתרון המשבר". סער מצידו שיבח את גנץ ואמר: "זה הדבר האחראי לעשות, הוא כשיר להוביל את ישראל". ynet העביר את ההצהרות בשידור חי.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
גנץ וסער חותמים על הסכם האיחוד
"אנחנו נמצאים במצב פנימי וחברתי לא הגיוני וחסר תקדים. הישראלים אוהבים את המדינה, אוהבים אחד את השני ואפילו מסכימים על רוב הנושאים, אבל ישראל נמצאת במשבר הדמוקרטי הגדול בתולדותיה", אמר שר הביטחון גנץ בפתח דבריו. "יותר מדי פעמים הקצוות והשוליים נותנים את הטון והמרכז הישראלי נותר בלי קולות. יותר מדי זמן שבנימין נתניהו גורר את הליכוד והמדינה לכרסום בממלכתיות ופגיעה בעקרונות הדמוקרטיים, ישראל ראויה ליותר מזה".
גנץ אמר כי "מהשנה האחרונה למדנו שהקצוות חייבים להתכוון למרכז. היום אנחנו מניחים את אבן היסוד לממשלה הבאה. מתוך הכרת המציאות ובצניעות, אני ושותפי גדעון סער יחד עם כל אנשי כחול לבן ותקווה חדשה, מתחילים לצעוד בדרך לפתרון המשבר הפוליטי ומקימים את הבית של המרכז הממלכתי".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
גנץ וסער. "בני כשיר להוביל את ישראל"
(צילום: יאיר שגיא)
הוא הוסיף: "החברה הישראלית לא צריכה עוד לבחור בין הקצוות, היא צריכה מרכז ישראלי-ממלכתי שיוביל אותה. הכוונה שלנו להקים לאחר הבחירות ממשלת אחדות מרכזית יציבה וממלכתית. שתגיד לא לגזענות, לקיצוניות וכן לאחדות בין כל חלקי העם ואזרחי המדינה - חרדים, דתיים, חילונים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ויהודים. אזרחי ישראל זקוקים לממשלה מתפקדת שתדע לשמור על הביטחון, חייבים ממשלה שתאחד את העם. יש הרבה אנשים בימין הממלכתי שמחפשים בית, ובבחירות הקרובות תהיה לכולם כתובת אחת".
לדברי גנץ, "גדעון אדם בעל ניסיון רב שביצע שורת תפקידים בכירים בהצלחה. הוכיח שהוא מנהיג אמיץ וישר. אדם ששם את האגו בצד והיה מהגורמים המרכזיים להקמת ממשלת השינוי. החלטנו ללכת יחד, ואנחנו קוראים לגורמים נוספים שתומכים בדרך הממלכתית הזו להצטרף".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
(צילום: יאיר שגיא)
סער אמר בהצהרתו כי "ישראל זקוקה היום לתקווה חדשה ולמהלך שיוציא אותה מהמשבר. בני ואני כל אחד בנתיבו פעלנו כל חיינו למען מדינת ישראל. בדיאלוג ארוך, מכבד וממצה בינינו, מצאנו מכנה משותף רחב מאוד. הגענו להסכמה לשלב כוחות למען הקמת מחנה פוליטי פטריוטי גדול של הימין הממלכתי עם המרכז הביטחוני. נרוץ ברשימה מאוחדת. היעד הפוליטי שצריך לחתור אליו הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה שאינה נסמכת על הקצוות".
הוא הוסיף כי הוא רואה בגנץ המנהיג המתאים לעמוד בראש ממשלה כזו. "בין מחנה מפלגות גוש נתניהו למחנה השמאל-מרכז יש מקום לכוח פוליטי חזק ואחראי של הימין הממלכתי והמרכז הביטחוני. זה הדבר האחראי והנכון לעשות. במשך עשרות שנים גנץ העניק לביטחון ישראל, כאחד האנשים בעלי ניסיון בממשלה ובכנסת עקבתי אחריו בשנים האחרונות מאז נכנס למערכת. הוא כשיר עתה להוביל את ישראל ולפעול לאחד את החברה הישראלית השסועה".
לדברי סער, "אני בא עם חבריי לשותפות הזו בלב פתוח למען מדינת ישראל שאותה אנחנו משרתים כל חיינו. מגיע לה שנתעלה ונילחם עבורם, אנחנו יודעים להילחם. אני קורא לאזרחי ישראל - בואו איתנו ואחרינו למען עתיד ישראל".
6 צפייה בגלריה
טרופר עם שאשא ביטון, תמנו-שטה וגינזבורג. מהיום - ברשימה אחת
טרופר עם שאשא ביטון, תמנו-שטה וגינזבורג. מהיום - ברשימה אחת
טרופר עם שאשא ביטון, תמנו-שטה וגינזבורג. מהיום - ברשימה אחת
(צילום: יובל קרני)
גנץ יהיה זה שיוביל את הרשימה המאוחדת וסער יקבל את המקום השני, מתוך מטרה לייצר מרוץ תלת-ראשי לראשות הממשלה - עם ראש הממשלה יאיר לפיד וראש האופוזיציה בנימין נתניהו. מטרת האיחוד היא מניעה של השגת 61 מנדטים לגוש נתניהו - ובמקביל הקמה של ממשלת אחדות לאחר הבחירות.
מבחינת גנץ וסער, האיחוד הוא הדרך לצרף את החרדים לממשלה, והשניים שואפים להגיע למספר גבוה של מנדטים כדי לאפשר לגנץ להיות ראש ממשלה. בסקרים פנימיים מצאו המפלגות שרשימה מאוחדת של כחול לבן עם תקווה חדשה יכולה לקחת שני מנדטים מהליכוד ואף יותר.
ההחלטה על פרסום האיחוד התקבלה היום כדי להביא לצירופו של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שאותו רואה גנץ כאחד שיכול לתרום תרומה מכרעת. לאיזנקוט הוצע מקום גם ברשימתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. אותו לפיד כבר בירך את גנץ וסער, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מאחל בהצלחה לבני גנץ וגדעון סער. משוכנע שכוונותיהם טובות. מצפה להמשיך לעבוד איתם למען אזרחי ישראל".
6 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
נשאר בחוץ. הנדל
(צילום: קובי קואנקס )
בצהריים נועדו במודיעין נציגים מטעם תקווה חדשה וכחול לבן כדי לדון על מספר המקומות שתקבל תקווה חדשה בעשירייה הראשונה. יו"ר כחול לבן גנץ מתכוון לשמור לעצמו 15 מקומות מתוך 23, וישמור על הרוב גם במקרה שהרמטכ"ל לשעבר איזנקוט יצטרף.
גנץ סיכם שיקבל את המקומות 1, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 21, 22, 23. ברשימה המתגבשת של גנץ וסער מעדיפים לשמור את המקום השלישי לרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, ואת המקום החמישי לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון.
בתוך כך, שר התקשורת יועז הנדל לא נכלל ברשימה המשותפת של גנץ וסער, ראשי מפלגתו בהווה ובעבר, ועדיין לא החליט על המשך דרכו בבחירות הקרובות. הנדל החל בשיחות עם איילת שקד ומתן כהנא כדי לבדוק אפשרות לרוץ יחד כמפלגה שתיתן מענה לציונות הדתית ולימין שלא מזוהה עם נתניהו.
בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב הנדל כי "אני גאה בזה שהתנגדתי לישיבה עם המשותפת בסבב ג'. זה בעיניי מזיק למדינת ישראל ולדו-קיום. מי שמפחד שאתנגד שוב - צודק. אתנגד שוב. אעבוד קשה בשביל שקולות הימין הממלכתי יהיו בעלי ייצוג מכובד בכנסת הבאה. מבטיח לעדכן בקרוב".