השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הגיבה הערב (חמישי) על חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שבלמה את הפיילוט שלה לרחצה בהפרדה במעיינות. "צר לי שבמקום לפעול לאיחוי השסעים בחברה הישראלית, בוחרים בייעוץ המשפטי בנתיב שכל כולו הגברת המתח והקרע בעם בפתרון של חקיקה בלבד", כתבה סילמן.
יש לציין כי היועמ"שית לא שללה את תוכנית הרחצה בהפרדה של סילמן, אלא הבהירה כי לאחר שנבחן הפיילוט שהיא מקדמת בנושא הפרדה מגדרית בשמורות הטבע בתקופת הקיץ, "נדרשת לכך הסמכה בחקיקה". בהרב-מיארה הסבירה כי "במצב החוקי כיום, רשות הטבע והגנים הלאומיים אינה מוסמכת להגביל כניסה לאתריה על בסיס מגדרי ונדרשת חקיקה מסמיכה ומפורשת".
3 צפייה בגלריה
לטענת סילמן, חוות הדעת של בהרב-מיארה "מגבירה את הקרע בעם"
לטענת סילמן, חוות הדעת של בהרב-מיארה "מגבירה את הקרע בעם"
לטענת סילמן, חוות הדעת של בהרב-מיארה "מגבירה את הקרע בעם"
(צילום: יואב דודקביץ', ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
עם זאת היא ציינה כי המתווה שהציגה השרה סילמן "מצומצם בהיקפו", ולכן ניתן לשקול אישורו כשלב ראשון - לקראת הסדרה חוקית, אולם "הוא אינו יכול להוות תחליף לחקיקה". על אף חוות הדעת הזו, שכאמור אינה שוללת את הרעיון של רחצה בהפרדה כלל, סילמן - כמו מרבים מהשרים בממשלה - בחרה לבקר את העמדה של בהרב-מיארה.
"במקום למצוא פתרון משפטי שמאפשר פיילוט רחצה נפרדת מידתית מצומצמת ומוגבלת ביותר הן בזמנים והן בשעות בצורה שלא פוגעת בציבור הכללי ולא על חשבון שעות הפעילות הרגילות, בוחרים מענה בנתיב חקיקתי תוך התעלמות לא רק מהצרכים השוטפים של הציבור אלא גם מכך שנגד אותה חקיקה יטענו מיד שהיא מהווה כפייה דתית ואף תותקף בעתירות לבג"ץ".
3 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
סילמן חוששת שחקיקה תעוכב בבג"ץ? "יטענו שהיא מהווה כפייה דתית"
(צילום: רויטרס)
סילמן סיכמה את תגובתה וכתבה כי "לצערי החתירה לשוויון ופלורליזם מסתיימת כאשר מדובר בצרכי הציבור החרדי והערבי הדתי, מבחינת הייעוץ המשפטי לממשלה בשנת 2023 אין מקום אמיתי להסכמות חברתיות חוצות מגזרים מדודות ומכילות, המיישמות את רצון הציבור על כל גווניו ומאפשרות לקיים את הייסוד הפשוט של: זה נהנה וזה לא חסר".
בהרב-מיארה ציינה בחוות הדעת שלה מנגד כי ככל שסילמן והמשרד להגנת הסביבה מעוניינת לקדם חקיקה בנושא, "משרד המשפטים עומד לרשותם". היא סיכמה כי "בסופו של דבר, סוכם כי השרה תעדכן כיצד היא מבקשת להתקדם".

אחרי חוות הדעת, החקיקה בדרך?

כבר בינואר האחרון הגישו חברי כנסת מיהדות התורה, בהם משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס, הצעת חוק שמטרתה להסדיר רחצה בהפרדה. עם זאת, היא לא קודמה מכיוון שהיה פיילוט, כעת גפני דורש לקדם את הצעת החוק.
3 צפייה בגלריה
 ועדת החוקה חוק ומשפט
 ועדת החוקה חוק ומשפט
"עוד סיבה להזיז את היועמ"שית מתפקידה". פינדרוס
(צילום: שלו שלום)
פינדרוס, יו"ר סיעת יהדות התורה, תקף את בהרב-מיארה: "רק יועמ"שית מנותקת מהעם ומתנשאת עליו, מסוגלת להתעלם מצרכיהם וצרכיהן של מיליוני אזרחים, גברים ונשים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים במעט אתרי נופש לרחצה נפרדת בימי החופשה".
"אחר כך יספרו לנו ש'שומרי הסף' שומרים על הזכויות שלנו. מתברר שהם שומרים רק על הזכויות של מי שמתאים להם. זו עוד סיבה למה צריך בדחיפות להזיז מהתפקיד את מי שלא נבחרה על ידי העם ואינה מכירה את צרכיו".
השדולה למען האישה החרדית והדתית פנתה לבהרב-מיארה בבקשה שתבחן מחדש את החלטתה: "הפיילוט אינו מהווה פגיעה בשום דרך בציבור שעד היום טייל ונהנה מרחצה בשמורות הטבע השונות. מדובר בהוספת שעות לאחר שעות הפעילות שהיו עד כה. ובכך נמנעת הדרה של ציבור גדול ממקומות בילוי אלו. על כן, אין בפיילוט שום פגיעה בזכות לשוויון, אלא להפך, מדובר במתווה בו ממומשת הזכות לחופש דת, בה כל אזרח במדינה יכול להנות משירותיה, תוך כדי שמירה על דתו".
חברת הכנסת לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית אמרה מנגד כי היא מקבלת את "ההמלצה" של בהרב-מיארה. "אעביר זאת בחוק".