"בוקר קשה מנשוא, בו עוד ועוד שמות של טובי בנינו – מגש הכסף במלוא מובן המילה – מתווספים למצבת הגבורה, במלחמה שאין צודקת ממנה", מסר הבוקר (שלישי) נשיא המדינה יצחק הרצוג, לאחר שהותר לפרסום כי 21 לוחמי מילואים נפלו באסון במרכז רצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
קולאז' 21 הרוגים
קולאז' 21 הרוגים
(צילום: דובר צה"ל, shutterstock)
"מאחורי כל שם נמצאת משפחה שעולמה חרב עליה באחת, משפחה שאנו מאמצים אל ליבנו ביגון ובכאב, ובה בעת בגאווה - על גבורת הדור, על השליחות והרעות, על הדבקות במטרה ועל אהבת העם והמולדת. בשם העם כולו אני מנחם את המשפחות ומתפלל לרפואת הפצועים. גם בבוקר העצוב והקשה הזה אנחנו חזקים וזוכרים שביחד ננצח", הוסיף הרצוג.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא לאסון ואמר כי "אתמול חווינו את אחד הימים הקשים ביותר מאז פרוץ המלחמה". הוא שלח תנחומים וחיזוקים למשפחות הנופלים ואמר כי הוא "יודע שעבור המשפחות הללו, חייהן ישתנו לעד". הוא אמר כי האירוע מחייב הפקת לקחים. "צה"ל פתח בבדיקה של האסון. אנחנו חייבים להפיק את הלקחים הנדרשים ולעשות הכול כדי לשמור על חיי לוחמינו. בשם גיבורינו, למען חיינו, אנחנו לא נפסיק להילחם עד לניצחון המוחלט", מסר.
בהצהרת דובר צה"ל המיוחדת הבוקר התייחס תת-אלוף דניאל הגרי למשרתי המילואים - ש-21 מהם כאמור נפלו באסון במרכז הרצועה - ואמר כי "אנשי המילואים, גם באירוע הכואב והקשה הזה, פועלים בגבורה ומסירות במלחמה הזאת. הם חדורים במוטיבציה ואמונה על צדקת המלחמה ונחושים להמשיך ולתרום".
דובר צה"ל אמר כי הודעה נמסרה לכלל המשפחות. "אנחנו מלווים אותן בשעות קשות אלה. אנחנו מודעים לחרושת השמועות שהייתה, אך אנחנו מפרסמים מידע מאומת, ורק לאחר שאנחנו מעדכנים את המשפחות". הוא פנה לציבור ואמר כי "מאחורי השמות יש משפחות שחוות את השעות הקשות ביותר - ואני קורא לכם לנהוג באחריות שנימנע כולנו מלהוסיף לסבלן".

גם שר הביטחון יואב גלנט ספד לנופלים, ואמר כי "בבוקר הקשה והכואב בו בשורת האיוב מגיעה לבתים רבים בישראל, לב כולנו עם המשפחות היקרות בשעתן הקשה מכל. זו מלחמה שתקבע את עתיד ישראל בעשרות השנים הבאות - נפילת הלוחמים היא ציווי להשגת מטרות המלחמה. שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחות חללי המערכה ואיחולי החלמה לפצועים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', המכהן גם כשר במשרד הביטחון, מסר: "בשורות קורעות לב. תנחומים מעומק הלב למשפחות הגיבורים, עם ישראל כולו מחבק אתכן בלב שבור ודואב. המחויבות שלנו היא שנפילת הבנים לא תהיה לשווא. הגיבורים הללו הם עמוד האש לפני המחנה שמורים לנו את הדרך להמשך המערכה המוסרית הזו של עם ישראל, עד שננצח את פני הרוע, עד שנגדע את החושך. יהי זכר הנופלים ברוך".
השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ אמר כי "זהו בוקר קשה לכל עם ישראל, עם היוודע האסון הנורא שאירע אתמול ברצועה. אני מבקש לחזק ולשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות הנופלים ולאחל החלמה לפצועים. בבוקר הקשה הזה עלינו להיות מאוחדים, לזכור את המחיר הכבד שאנו נאלצים לשלם על המלחמה הצודקת כל כך ואת המטרה הנעלה עליה נפלו גיבורינו - להבטיח את עתידנו, להשיב את בנותינו ובנינו ולדאוג לנצח ישראל. במיוחד היום, אנו שולחים חיזוק לכל חיילי צה"ל ומפקדיו. כולנו מאחוריכם".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם הוא לאסון, ואמר כי "בוקר קשה מנשוא עם הבשורה המרה על נפילתם של 21 לוחמי צה״ל במילואים, גיבורי ישראל, אוהבי הארץ ומגיניה שנפלו ברצועת עזה. אני שולח חיבוק למשפחות הלוחמים. עם ישראל כולו אתכן בשעתכן הקשה . יהי זכרם ברוך".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "בוקר קשה וכואב, הלב שבור ומרוסק, שולח תנחומים וחיבוק ענק למשפחות. דווקא עכשיו ברור יותר מתמיד - את המלחמה אסור להפסיק, את הלחימה אסור לצמצם. חייבים להמשיך להכניע, לרסק ולכסח את האויב הנאצי בעזה, בכל הכוח. דמם של מאות מטובי בנינו הלוחמים הי"ד לא נשפך לשווא, הלוואי שנהיה ראויים להם ונקיים את צוואתם שנכתבה בדם - ריסוק ומיטוט החמאס והחזרת כל החטופים. יהי זכרם ברוך".
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ספד גם הוא: "בוקר קשה מאוד בו עם ישראל קם לבשורה המפלחת את הלב, עם נפילתם של רבים מלוחמיו האמיצים, גיבורי ישראל, בשליחותם על הגנת המולדת. בשם הכנסת אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות הנופלים. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו של משפחות, תקוות וחלומות שנגדעו בטרם עת. כולנו מייחלים ומתפללים להחלמה מהירה ורפואת הגוף והנפש השלמה של הפצועים. למען הנופלים, למען הפצועים, למען החטופים, למען כולם — עלינו להמשיך לעמוד יחד זה לצד זה, כתף לצד כתף".
מתחקיר ראשוני של האסון עולה כי כוח משולב של חי"ר, הנדסה ושריון מגדוד המילואים 8208, שפועל במשימות הגנה בגזרת כיסופים שבמרכז העוטף, הגיע אתמול בבוקר למשימת חישוף השטח ברצועת החיץ שאוגדת עזה מקימה, לקראת היום שאחרי המלחמה. כחלק מהפעילות איתרו הלוחמים מקבץ של 10 מבנים דו-קומתיים, כ-600 מטרים מגדר הגבול, בצידו העזתי, שעליהם היה לשטח.
בסיוע פלוגת הנדסה החלו הכוחות למלכד את המבנים לקראת פיצוצים, תוך כדי שכוח השריון והחי"ר מאבטח את פעילות לוחמי ההנדסה. סמוך לשעה 16:00 אחר הצהריים, לפחות מחבל אחד התקרב לנקודה, לאחר שיצא ככל הנראה מפיר ולכן לא זוהה, וירה טיל RPG לעבר הטנק שאבטח את הפעולה. במקביל, טיל נ"ט נוסף שוגר על-ידי החוליה לעבר קומפלקס של שני בתים צמודים שבהם שהו עשרות לוחמים כחלק מהפעולה.