ראש הממשלה נפתלי בנט נחת הבוקר (רביעי) בארצות הברית לקראת פגישתו מחר עם הנשיא ג'ו ביידן. הוא ייפגש היום עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, עם שר ההגנה לויד אוסטין ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן.
על רקע הביקור של בנט, שבו הוא מתכוון לדבריו לעסוק בעיקר בסוגיה האיראנית, "ניו יורק טיימס" פרסם ריאיון עימו תחת הכותרת "המנהיג הישראלי החדש מגבה קו נוקשה מול איראן, אך טון עדין יותר כלפי ארצות הברית". העיתון ציין כי המדיניות של בנט שונה במעט משל קודמו בנימין נתניהו בסוגיות רבות, אך הדגיש שראש הממשלה החדש מתכוון "לשקם" את הטון ביחסי ארה"ב-ישראל.

3 צפייה בגלריה
רה"מ נפתלי בנט נוחת בוושינגטון לקראת פגישתו עם ג'ו ביידן
רה"מ נפתלי בנט נוחת בוושינגטון לקראת פגישתו עם ג'ו ביידן
"לא נפתור סכסוך בן 130 שנים". בנט עם הגעתו לארה"ב
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מעוניין לשקם את היחסים עם הפלסטינים. ביידן
(צילום: AP)
בנט דיבר על הצורך בהקמת קואליציה אזורית נגד איראן, בשיתוף ארה"ב ומדינות ערביות, והוסיף כי "ישראל היא עוגן של יציבות ונכונות לעשות את העבודה כדי לשמור על האזור הזה בטוח יותר". עם זאת, הוא לא פירט בפני העיתון את פרטי התוכנית להתמודדות עם איראן שאמר שעליה ישוחח עם ביידן.
בריאיון ב"ניו יורק טיימס" הדגישו שוב ושוב את הטון השונה שנוקט בנט כלפי ממשל ביידן, וציינו את מערכת היחסים העכורה בין נתניהו לחלקים גדולים במפלגה הדמוקרטית וביהדות ארה"ב - לצד מערכת היחסים החמימה שלו עם הנשיא הקודם טראמפ. לצד זאת כתבו כי "בנושאים מרכזיים, ישראל החדשה (שאחרי עידן נתניהו, א"א) נראית כמו הישנה".
בנט אמר לעיתון כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא ייפתר בעתיד הקרוב, אך הוסיף שלא יקדם את התוכנית לספח חלקים גדולים מיהודה ושומרון. לדברי בנט, שיחות שלום לא יתקיימו בממשלה הנוכחית בין היתר מכיוון שההנהגה הפלסטינית שבירה וחסרת כיוון. הוא הוסיף כי הוא מתנגד נחרצות לריבונות פלסטינית. "הממשלה הזו היא ממשלה שתעשה פריצות דרך דרמטיות בכלכלה הישראלית", אמר בנט. "היא לא תפתור את הסכסוך בן 130 השנים כאן בישראל".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ
המנהיגים החדשים של ארה"ב וישראל ינהלו מערכת יחסים דומה? טראמפ עם נתניהו
(צילום: EPA)
בנט הוסיף: "הממשלה הזו לא תספח ולא תקים מדינה פלסטינית, כולם מסכימים על זה. אני מתרכז בלמצוא את האמצע, להתמקד במה שאנחנו יכולים להסכים עליו". בנט גם אמר שהמצור ברצועת עזה יישאר המצור על חמאס, והוסיף שיהיה מוכן לצאת למבצע נוסף ברצועה גם אם הדבר יעלה באובדן התמיכה בממשלה מצד רע"מ.
בנט סירב להגיב ישירות לשאלה אם יחסום את מאמצי ממשל ביידן להקים מחדש את הקונסוליה האמריקנית לפלסטינים בירושלים. הקונסוליה הקודמת נסגרה בתקופת ממשל טראמפ, ותפקידיה שולבו בשגרירות ארצות הברית בישראל. ביידן מקווה לפתוח מחדש את הקונסוליה כדי לשקם את מערכת היחסים עם הפלסטינים, אך ב"ניו יורק טיימס" צוין כי בנט מתנגד לכל מחווה שעשויה לסמן תמיכה בחלוקה עתידית של ירושלים. "ירושלים היא בירת ישראל", אמר. "לא בירתן של אומות אחרות".

טבילת האש הראשונה של בנט

הפגישה של בנט עם הנשיא ביידן בבית הלבן תיערך ביום חמישי בשעה 11:30 לפני הצהריים שעון וושינגטון. השניים ייוועדו קודם בארבע עיניים ובהמשך יצטרפו אליה מהצד הישראלי ראש המטה לביטחון לאומי ד"ר אייל חולתא, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר, המזכיר הצבאי אבי גיל, מזכיר הממשלה שלום שלמה ושגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן.
לפני המראתו לוושינגטון אמר בנט כי "אני יוצא לוושינגטון לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ידיד ותיק, ידיד אמת של מדינת ישראל. אני מתכוון לפגוש ביום רביעי גם את צמרת הממשלה, כולל מזכיר המדינה ומזכיר ההגנה. יש ממשל חדש בארה"ב, ממשלה חדשה בישראל, ואני מביא מירושלים רוח חדשה של שיתוף פעולה".

בהתייחסו לאתגרי מסעו המדיני, אמר ראש הממשלה: "נטפל בהרבה חזיתות, בראשן החזית האיראנית, במיוחד נדבר על מה התוכניות לבלימתה של תוכנית הגרעין האיראנית. נטפל בכמה פעולות לביצור העליונות הצבאית הישראלית - ולצד זה נתעסק גם בתחומי כלכלה, הייטק, חדשנות, משבר האקלים שמטריד את כולנו וכמובן המאבק בקורונה.
"אני מתכוון לשתף את הנשיא ביידן בידע ובתובנות שאנו צוברים במבצע ההתחסנות השלישית פה בישראל, שאני שמח שחצה כבר את קו המיליון וחצי מתחסנים. נדמה לי שכשאני אעלה על המטוס אני משאיר אחריי את ישראל עם ניצני תקווה של התייצבות על גל הדלתא. אין לי ספק שהרוח החדשה של שיתוף הפעולה מניבה ותמשיך להניב לישראל ולביטחונה הישגים גדולים".
זו טבילת האש הראשונה של בנט בתחום המדיני-הבינלאומי. בנט צפוי להציג לביידן תוכנית אסטרטגית לבלימת הגרעין האיראני וידגיש בפניו שאין טעם לחזור להסכם של המעצמות עם משטר האייתוללות, שהוא אינו רלוונטי כבר, ושאיראן נמצאת כרגע בסחרור ובאגרסיה גרועים יותר מאשר בימי המהפכה האיסלאמית ב-1979.
לנוכח העשרת האורניום לרמה של 60%, בנט יציג למארחו תוכנית לבלימת הרפובליקה האיסלאמית בכל החזיתות האפשריות - בים, באוויר וביבשה. משמעות הדברים היא הטלת סנקציות חדשות על איראן וגיוס מדינות נוספות שיבלמו את האגרסיה שלה. לא ברור כמה ביידן יהיה מוכן לקבל את עמדת בנט, מכיוון שלא ידוע אם האמריקנים הרימו ידיים מאפשרות של חזרה להסכם הגרעין.
"מה שראש הממשלה יעשה זה להציג אסטרטגיה סדורה שיש לה הרבה מרכיבים להתמודדות עם הרגע הזה בהיסטוריה, וזאת מבחינתו ליבת הדיון", אמר גורם מדיני. לדבריו, סוג הקשר שנרקם בחודשיים האחרונים בין הממשלים הוא טוב וכולל יחסי עבודה טובים ואינטימיים מאוד, ללא הדלפות, שמתבססים על הבנה הדדית של אתגרי שני הצדדים.
ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין אמר הבוקר באולפן ynet כי בנט מגיע לוושינגטון בזמן שממשל ביידן פחות פנוי אליו, מכיוון שארה"ב עסוקה כעת בנסיגה מאפגניסטן. "בנט מגיע עם סוגיה כבדה - איראן", אמר ידלין. "ממשל ביידן היה משוכנע שהוא חוזר להסכם הגרעין הכי מהר שאפשר כדי להחזיר את איראן. יש לו משברים הרבה יותר חשובים, כמו משבר הקורונה, כלכלה אמריקנית, משבר האקלים, הרצון לחדש את הבריתות שלו עם מדינות אירופה וההתמודדות עם סין. המזרח התיכון ממש לא היה בעדיפויות שלהם".