הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש מהליכוד דנה היום (שני) במינוי סגנים זמניים ליו"ר הכנסת. לבסוף 10 חברי כנסת הצביעו בעד הצעתו של קיש למנות ארבעה סגנים זמניים. יו"ר תע"ל אחמד טיבי אמנם הצביע נגד מחנה נתניהו, אך כינה את אנשי יש עתיד "חבורה של טיפשים". עוד לפני כן תקף אותם טיבי: "לכו לעזאזל. בחיים לא אקבל מכם הוראות, אתם רוצים ערבים שמשרתים אצלכם".
קיש אמר בפתח הדיון כי לא הצליח להגיע להסכמות עם האופוזיציה העתידית ולכן הציע להעלות את מספר הסגנים מתשעה ל-11 - שישה מהקואליציה וחמישה מהאופוזיציה - על מנת לאפשר ייצוג לכלל הסיעות. "ישנה התנגדות גורפת לכל הצעה שלנו", אמר קיש בדיון. "אני פונה לסיעות האופוזיציה, אם תהיה הסכמה בתוך האופוזיציה - נדון בה כאן בוועדה".
3 צפייה בגלריה
חד"ש תע"ל בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
חד"ש תע"ל בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
" אתם רוצים ערבים שמשרתים אצלכם". אחמד טיבי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר סיעת יש עתיד, השיב לו: "אנחנו מתנגדים למינוי אנשים שדעותיהם היו נכונות לתקופה של לפני 2,000 שנה". ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד אמרה בתגובה לטופורובסקי ש"זה נורא ואיום שגוש השמאל משתמש בלהט"בים נגדנו. אין תשובה לכך שח"כ וליד טאהא חושב שהומואים הם סוטים וזה תועבה". אחרי שאמרה זאת היא פנתה לח"כ טאהא ושאלה "האם הומואים סוטים?", והוא השיב שזה לא נושא הדיון.
ח"כ טופורובסקי המשיך: "אנחנו רואים מינוי של אנשים בעלי דעות אנטי ליברליות, אנחנו לא מוכנים לקחת חלק בזה. מינוי סגני יו"ר הכנסת נועד להעברת חוקים כגון חוק שיכשיר את דרעי לכהן כשר ואת ח"כ סמוטריץ' למנות אלופים בצה"ל. אנחנו נילחם על שלטון החוק, לא נהיה חלק ולא נעזור למערכת הפוליטית לתת כוח בלתי מוגבל. נעשה הכול כדי למנוע את הרס הדמוקרטיה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי. סיעתו ספגה אש מטיבי
(צילום: הדר יואביאן)
טופורובסקי הציע למנות תשעה סגנים ליו"ר הכנסת ביחס של 5-4 כשהאופוזיציה תחליט מי ימונה מתוכה, ושאם לא תהיה הסכמה אז היא תחליט בהצבעה. יו"ר הוועדה קיש השיב להצעה ואמר: "הבנתי שאין כוונה באופוזיציה להגיע להסכמות כלשהן, ולכן נלך להחלטה שהקואליציה תחליט".
ח"כ אפרת רייטן מהעבודה התערבה ואמרה: "תנו לנו את האפשרות להגיע להסכמה ולהביא החלטה אחרת. הניסיון שלכם ברור - לעשות הפרד ומשול. לא ראוי שהקואליציה תחליט עבור האופוזיציה מי יהיו נציגיה". קיש השיב: "נתתי לכם שבוע להחליט ולא הגעתם להסכמות. אנחנו מציעים 7-6, או אם תגיעו להסכמות באופוזיציה". קיש הודיע שהוא יאפשר לאופוזיציה המתגבשת להגיע להסכמות והוועדה יצאה להפסקה של 15 דקות.
לאחר שהדיון חודש הרוחות סערו עוד יותר. קיש ניסה לסכם את הדיון ושאל אם האופוזיציה הגיעה להסכמה עם כל הסיעות. טופורובסקי השיב שהושגה הסכמה של כלל הסיעות מלבד של אחת, כשהוא מתכוון לחד"ש-תע"ל. בשלב זה החל ח"כ רון כץ מיש עתיד לדבר, אך טיבי קטע אותו וצעק לעבר ח"כ משה טור-פז מיש עתיד: "התשובה שלי אליכם - לכו לעזאזל. תהיו קצת יותר צנועים באיך שאתם פונים אלינו ואיך שאתם מתייחסים אלינו".
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן  במליאת הכנסת
אפרת רייטן  במליאת הכנסת
"אתם מנסים לעשות הפרד ומשול". ח"כ רייטן
(צילום: שלו שלום )
"אנחנו לא רוצים סגן זמני ורוצים שני נציגים בוועדת הכספים", המשיך טיבי. "אפרת רייטן הציעה 7-6, אין לנו מניעה לזה". קיש אמר: "אני רוצה הסכמה של כל הסיעות, אני רואה שאתם עושים אופוזיציה בתוך אופוזיציה", וטיבי אמר בתגובה: "אני בחיים לא מוכן לקבל הוראות מכם (יש עתיד), אני מקבל הוראות מחד"ש-תע"ל". כץ ניסה להמשיך וטיבי צעק לעברו: "צבוע! אתם רוצים ערבים שמשרתים אצלכם, אתם הורגים פלסטינים כל יום, אתם צבועים!". בשלב זה החלו צעקות, ויו"ר הוועדה קיש הוציא מהדיון את ח"כ רייטן וח"כ כץ.
לאחר כמה דקות נערכה הצבעה שבה 10 חברים בוועדה הצביעו בעד הצעתו של קיש למנות ארבעה סגנים זמניים, שלושה מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה. טיבי ושישה חברים נוספים הצביעו נגד ההצעה, אך הוא קרא להם "חבורה של טיפשים".
הסגנים מטעם הקואליציה יהיו חברי הכנסת יעקב מרגי ויעקב טסלר מש"ס וח"כ אופיר כץ מהליכוד. מטעם האופוזיציה סגן יו"ר הכנסת יהיה ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי. לאחר שיו"ר הכנסת הנוכחי מיקי לוי יוחלף ביו"ר חדש מטעם הליכוד - יש עתיד תוכל לבחור סגן נוסף. כעת ההצעה תעבור למליאת הכנסת, שתתקיים ככל הנראה ביום רביעי.
ח"כ רון כץ מסר לאחר הדיון: "הקואליציה המסתמנת מוכיחה שוב שהדבר היחידי שחשוב להם זה פירוק המנגנון שנקרא מדינת ישראל. זה התחיל במינוי אבי מעוז והמשיך בהפרטת צה"ל ופירוק המשטרה. אנחנו נמשיך להיאבק לטובת מדינת ישראל דמוקרטית, יהודית וליברלית. לא ישתיקו אותנו".