פערים בין הציפיות של ארה"ב למטרות של ישראל על-רקע המשך הלחימה בעזה: במהלך פגישתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן היום (שלישי) עם חברי קבינט ניהול המלחמה התחדדו הבדלים בין גישות הצדדים לעתיד עזה בתקופה הקרובה. בעוד בלינקן לוחץ על ישראל לאפשר חזרת תושבים פלסטינים לצפון הרצועה, בישראל חוששים שמהלך כזה יפגע במטרות המלחמה - מיטוט חמאס והחזרת החטופים.
בלינקן עם גלנט
(צילום: שחר יורמן )

ישראל התנגדה לדרישה של בלינקן להחזיר אוכלוסייה לצפון הרצועה עד שלא תהיה עסקה להשבת חטופים. מעבר לכך, ישראל גם הבהירה שהמצב בצפון הרצועה לא מאפשר החזרת תושבים. במקביל, הקבינט נענה לבקשתו של בלינקן לאפשר למשלחת של האו"ם לקיים ביקור בצפון הרצועה כדי לראות מקרוב את מצב התשתיות ולמפות את הצרכים באזור.
מזכיר המדינה, שהגיע לישראל אתמול אחרי ביקור בסעודיה, אמר לקבינט ניהול המלחמה כי צריך לקיים שיח מדיני כדי להגיע לפתרון על "היום שאחרי", והציע לכרוך גם את סעודיה לעניין. בלינקן ביקש מישראל להגביר את הסיוע ההומניטרי ולהגדיל את מספר המשאיות שנכנסות לרצועה מ-200 ל-300. הבכיר האמריקני, שמודאג מרעב של העזתים, אף ציין כי רק 40% מהמזון מגיע לאוכלוסייה ברצועה ושחייבים לוודא שכל האוכלוסייה תוכל ליהנות ממנו. כמו כן, הוא ביקש מישראל להעביר כספים נוספים לרשות הפלסטינית כדי לחזק אותה.
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27

גלנט לבלינקן: "רק הגברת הלחץ על איראן תמנע הסלמה אזורית"

בפגישת בלינקן עם שר הביטחון יואב גלנט בקריה בתל אביב, שוחחו השניים על התקדמות הלחימה ברצועת עזה. גלנט סקר בפני מזכיר המדינה את הפעולה העצימה שמתנהלת בכל חלקי הרצועה לפירוק התשתית הצבאית והשלטונית של חמאס.
שר הביטחון אמר למזכיר המדינה כי שינוי שיטת הלחימה, שהולך ומתבצע בצפון הרצועה, יקדם את ישראל להשגת מטרות המלחמה, והדגיש בפני אורחו כי במרחב חאן יונס הפעולה תתעצם, ותימשך עד להגעה אל ראשי חמאס והשבת חטופים.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
אנתוני בלינקן ויואב גלנט
בלינקן וגלנט. פערים בשיחות
(צילום: אלעד מלכה )
השניים אף דנו במתיחות הביטחונית במזרח התיכון, ובפעולות הציר האיראני נגד ישראל באמצעות שלוחיה באזור. שר הביטחון אמר למזכיר המדינה כי רק הגברת הלחץ מצד ארה"ב על איראן תמנע הסלמה אזורית בגזרות נוספות.
באשר לגזרה הצפונית, גלנט הדגיש שהיעד העליון הוא החזרת התושבים לבתיהם בביטחון תוך שינוי המצב הביטחוני במרחב הגבול, ושישראל תעדיף להגיע לכך באמצעות פתרון מדיני. עם זאת, גלנט ציין בפני בלינקן כי מערכת הביטחון מכינה חלופה צבאית לשם השגת מטרה זו. בלינקן ציין כי ארה"ב פועלת לרגיעה בגבול הצפוני על מנת לאפשר ניהול משא ומתן בין ישראל ללבנון, והדגיש כי יש למנוע מהמלחמה בעזה לגלוש לחזיתות נוספות.
2 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי (ארכיון)
ציר פילדלפי (ארכיון)
ציר פילדלפי (ארכיון)
(צילום: חנן גרינברג)
בתוך כך, סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי מצרים דחתה הצעה ישראלית להגברת הפיקוח מצידה על אזור החיץ בגבול בין שתי המדינות. עוד דווח מפי שלושה מקורות בקהיר כי במצרים מעדיפים לאפשר את המאמצים לתיווך הפסקת אש לפני עבודה על הסדרים לאחר המלחמה.
לפי המקורות בקהיר, במהלך השיחות בין שתי המדינות פנתה ישראל למצרים בנוגע לאבטחת ציר פילדלפי, כחלק מהתוכניות הישראליות למנוע התקפות עתידיות לעברה. המקורות במצרים אמרו עוד כי בישראל לא ביקשו לדון בשליטה במסדרון, אלא ביקשו להשתתף כאמור בפיקוח על הנעשה בתחומו באמצעות טכנולוגיית ניטור חדשה. המצרים דחו את הבקשה, אך הדגישו כי חיזקו את המחסומים הפיזיים בשטחם. גורם ישראלי ציין כי נושא הפיקוח עלה בדיונים בין שתי המדינות, אך הוסיף כי אין לו מידע אם המצרים סירבה להגברת הניטור בציר.