מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק התייחס הבוקר (יום א') לפתיחה המחודשת של מערכת החינוך ביום חמישי הקרוב, לאחר שתסתיים חופשת החגים. בריאיון לאולפן ynet אמר: "אנחנו מוכנים לפתיחה המחודשת". לדבריו, החלטת הממשלה לא לשלם למורים שמסרבים להתחסן או להיבדק היא נכונה: "המורים האלה עשו את הבחירה שלהם".
ביום רביעי הצהרונים יחזרו לפעול, ויום אחרי תחזור לפעילות כלל מערכת החינוך. זאת כשנתוני תחלואת הקורונה נותרים יציבים ברוב המדדים. אתמול אובחנו 2,616 מאומתים לנגיף, מתוך 66,732 בדיקות שנערכו. אחוז החיוביים עומד על 3.96%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 711 חולי קורונה במצב קשה, מהם 215 מחוברים למכונות הנשמה.
4 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
"מורים שמסרבים להתחסן או להיבדק - עשו את הבחירה שלהם". מנכ"ל משרד החינוך
(צילום: מוטי קמחי )
"אנחנו מוכנים לפתיחה המחודשת של שנת הלימודים, אני חושב שזה יהיה דומה ל-1 בספטמבר", אמר סלוביק. "האחריות על מדיניות הבידודים היא בידי משרד הבריאות. החל מפתיחת שנת הלימודים הוא מקיים פיילוט במגזר החרדי, והחל מיום חמישי הקרוב הוא יתחיל את הפיילוט על עוד 300 כיתות במגזר הכללי, פיילוט שאמור להסתיים ב-15 באוקטובר. לאחר מכן הממשלה תחליט איזה מבין המתווים יוחל על מערכת החינוך כדי שיהיו פחות בידודים".
מנכ"ל משרד החינוך אמר כי הוא סומך על כך שההורים יבצעו את הבדיקות המהירות לילדיהם לקראת הפתיחה המחודשת. "אני סומך על ההורים במדינת ישראל. אני חושב שאין לנו דרך אחרת לנהל את המגפה אלא לסמוך על הציבור, לסמוך על ההורים ולהעביר אליהם ככל שניתן את האחריות. לא את האחריות על ניהול המגפה, אלא את האחריות שלהם על ילדיהם. במבצע בדיקות אנטיגן ההורים הפגינו את האחריות ההורית הזאת, ואנחנו סומכים עליהם גם הפעם".

4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון של שנת הלימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
- מה תעשו עם תלמיד שלא יגיע עם בדיקה, תשלחו אותו הביתה? "תלמיד שיגיע ללא בדיקה לא ייכנס לבית הספר. במצב כזה הוריו יעודכנו שהוא הגיע ללא בדיקה והם יגיעו לאסוף אותו. אני מניח שיהיו מעט מקרים שבהם ההורים לא יגיעו לאסוף את ילדיהם. בכל אופן, נדע לתת את המענה הנדרש כדי שהילד לא יישאר בחוץ במשך שעות, בשמש או בקור".
- מה דעתך על האמירה של ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר שהוא רוצה שההורים יתקוטטו ביניהם? "זה לא התפקיד שלי לבקר את אמירותיו של ראש הממשלה, אבל מי שיכול להתחסן - ראוי שעשה זאת. זה יאפשר למערכת החינוך לעבוד בצורה טובה יותר, להיות בריאה יותר ויאפשר לנו לנהל את אורח החיים שאנחנו מייחלים לו. זה יאפשר לכולנו לחיות בשגרת קורונה בצורה טובה".
4 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
(צילום: יריב כץ)
"אני חושב שעל כלל הציבור והארגונים בישראל להירתם למאבק בקורונה", אמר סלוביק. "אנחנו מקיימים שיח משותף עם ארגוני המורים ועם הסתדרות המורים כדי להגיע להסכמות, כדי שנוכל ביחד - אנחנו, המורים, ההורים והתלמידים - לנהל את האירוע הזה ולאפשר את רצף הלימודים הנדרש לאחר כמעט שנתיים של למידה לא רציפה".
- אתה יכול להבטיח שלא יהיה שוב מצב של מכת בידודים כמו בגל הקודם שראינו אחרי הראשון בספטמבר, כשמאות אלפי תלמידים נכנסו לבידוד? "אני לא יכול להבטיח את זה, בטח לא בשבועיים הראשונים של אוקטובר. עדיין אין לנו את מודל הבידודים. אבל בואו נשים דברים בפרופורציה - גם אם יש 100 אלף תלמידים בבידוד, עדיין יש שני מיליון ו-400 אלף תלמידים שפוקדים את שערי בית הספר. זו המדיניות שקבעה הממשלה וזו המדיניות שמובילה השרה שאשא ביטון. במקביל אנחנו כמובן פועלים לכך שגם מספר המבודדים יקטן משמעותית עם החלת המודל".
4 צפייה בגלריה
טקס אזכה לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל בירושלים
טקס אזכה לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל בירושלים
"זה לא מתפקידי לבקר את אמירותיו של ראש הממשלה". בנט
(צילום: אוהד צויגנברג)
- מה אתה חושב על ההחלטה לא לשלם למורים שמסרבים להתחסן או להיבדק? "ההחלטה נכונה. אני חושב שאנחנו נותנים את הכלים למורים כדי שיגיעו לבית הספר. כלי ראשון זה להתחסן. לא מוכן להתחסן? תיבדק. לא מוכן להיבדק? שב בבית. לא מונעים מאותם מורים שמסרבים להתחסן להגיע לבית הספר, נותנים להם אפשרות להיבדק. אם אתה מסרב גם להתחסן וגם להיבדק - זו בחירה שלך".
- כמה מורים יש כאלה שמסרבים להתחסן או להיבדק? יש להם תחליף? "יש בערך 300 מורים כאלה. אנחנו יודעים לתת את המענה לכך, בין אם בתגבורים ובין אם בדרכים אחרות. היינו רוצים את אותם 300 מורים איתנו בבית הספר, אבל בסופו של דבר הם עשו את הבחירה שלהם".

- יש כל הזמן דיבורים על מחסור במערכת החינוך, שאין מספיק כיתות ואין מספיק מורים. שיפרתם את המערכת? "זו עבודה ארוכה ואנחנו פועלים בנושא הזה. אנחנו מקיימים שיח קבוע עם משרד האוצר, עם אגף התקציבים ועם החשב הכללי, בנוגע לאיך להאיץ בנייה של אלפי כיתות וגני ילדים חדשים. אנחנו פועלים לאפיון מחדש של דרכי הלמידה, ובודקים איך לגייס מורים איכותיים יותר. אנחנו מכוונים לשם. אנחנו נניע את המערכת הזו לשגרת קורונה, ובמקביל עובדים על קיום המדיניות שהשרה שאשא ביטון מתווה בפנינו בנושאים הפדגוגיים".
- שאשא ביטון אמרה שהיא סומכת על המורים שייבדקו לבד. אתה סומך עליהם שיעשו זאת? "אני מטבעי בוחר לסמוך על אנשים, אז אני סומך על המורה שתלמד את ילדיי שש שעות ביום, ותהווה נדבך חשוב לחינוך שאני מעניק להם בבית. מורה זו לא רק מישהי שמעבירה ידע בתנ"ך ובלשון, אלא מישהי שמחנכת גם לערכים. בסופו של דבר אם נגלה שמורה לא קיים את ההנחיות, אז נדע לפעול מולו בציר המנהלי, בשימועים או בדרכים אחרות. אבל על הרוב המוחלט של המורים בישראל אנחנו סומכים".
חבר הנהגת ההורים, איתי קפלינסקי , אמר כי רוב ההורים משתפים פעולה עם ההנחיות ועם התו הירוק. לדבריו, "אני מסכים עם העיקרון שמי שלא מוכן להגן על עצמו והלתחסן זו זכותו, אבל מי שלא מוכן להגן על אחרים - זה השלב שבו זכויות הכלל גוברות על הפרט. לגבי אי-הכנסת מורים לא-מחוסנים, דין מורה ודין תלמיד אותו דבר. תלמידים חייבים להגיע ולכן כל המורים שנכנסים לבית הספר צריכים להיות מחוסנים או נבדקים. ישלמו להם או לא - זה לא העניין שלנו".