משטרת יוון הודיעה הערב (שלישי) כי עצרה שני חשודים שתכננו לבצע פיגועי טרור, שלפי גורמים משטרתיים כוונו לפגוע ב"יעדים ישראליים" בבירה אתונה. היעד היה בית חב"ד באתונה והמסעדה הכשרה שנמצאת בו.
4 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה, הערב
(צילום: סער הס)
4 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
המסעדה בבית חב"ד באתונה
4 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
( צילום: סער הס)
השניים, אזרחים פקיסטנים בני 27 ו-29 ממוצא איראני, היו לפי החשד חלק מרשת טרור בינלאומית שקיבלה הדרכה מאיראן. במעצרם של השניים השתתפו יחידות לוחמה בטרור של המשטרה היוונית ואנשי המודיעין הלאומי. בישראל הודיעו באופן חריג כי המוסד סייע ב"פרימה מודיעינית של התשתית, שיטות הפעולה והקשר לאיראן". בחקירה, לפי משרד ראש הממשלה, נחשף כי התשתית שפעלה ביוון היא חלק מרשת איראנית רחבה שמופעלת מאיראן במדינות רבות.
לפי התקשורת היוונית, מידע שנתפס בקרב שני החשודים חשף כי הם כבר בחרו מטרה לפיגוע - בניין עם "חשיבות מיוחדת", כלשון הדיווח, ביצעו סיורים בשטח ותכננו את הפיגוע - ואף קיבלו הנחיות אחרונות להוציאו לפועל. אחר כך התברר כי מדובר בבית חב"ד והמסעדה שבו.
השניים נכנסו ליוון באופן בלתי-חוקי מטורקיה, ושהו במדינה לפחות ארבעה חודשים. כחלק מהחקירה, המשטרה היוונית פשטה על כמה אתרים באתונה ובאי זקינטוס. גורמים במשטרה ובממשלת יוון אמרו לסוכנות הידיעות AP כי המעצרים בוצעו היום, כשבוע לפני חג הפסח, מאחר ש"הפיגוע במסעדה היה קרוב", כלשונם.
הרב מנדל הנדל, שליח חב"ד באתונה, סיפר: "ברוך השם אנחנו בסדר. קראנו על זה ביחד עם כולם. אין לנו אינפורמציה נוספת. היו כמה מקומות שהם עקבו אחריהם. אנו מודים לרשויות שסיכלו את זה וששומרים את זה עתיד. המקום מאוד מאובטח ולוקחים את האבטחה ברצינות. ברוך השם שיש לנו רשויות שסיכלו את זה. אין פחד, דואגים יותר לביטחון וזה רלוונטי לכל מקום אחר בעולם שיש לו זהות יהודית".
מאחורי שני הפקיסטנים, כך אמרה דוברת מטעם המשטרה היוונית, עמד פקיסטני שמתגורר באיראן. כלי תקשורת ביוון דיווחו כי השניים בחנו כמה דרכי פעולה: גז, חומרי נפץ או הצתת המסעדה כשהיא מלאה באנשים. מהחקירה עלה כי לשניים הובטחו 15 אלף אירו עבור ביצוע הפיגוע - וההנחיה הייתה להוציאו לפועל כשבמסעדה יש לפחות 50 בני אדם. הם אותרו וזוהו כבר באמצע פברואר. בחקירה עלה כי השניים כתבו לו למפעיל שישב באיראן שהם מתקשים למצוא נשק, והוא בתגובה הציע להם להשתמש בבלון גז כדי לפוצץ את המסעדה.
"המטרה הייתה לא רק לגרום לאובדן חיים של אזרחים חפים מפשע, אלא גם לערער את תחושת הביטחון במדינה, לפגוע במוסדות הציבוריים ולאיים על היחסים הבינלאומיים של יוון", נטען בהצהרת המשטרה היוונית שהודיעה על המעצר.
שר הביטחון יואב גלנט אמר אחרי המעצר: "זה מהווה הוכחה נוספת לעליונות המודיעין הישראלי ולחשיבותו של שיתוף פעולה בינלאומי במאבק למול הטרור ומחולליו. המוסד וגופי המודיעין של ישראל ימשיכו לפעול על מנת להבטיח כי בכל מקום שבו איראן תבקש לפעול נגד אזרחינו, היא תיתקל במענה אפקטיבי".
בשבוע שעבר הזהיר האגף ללוחמה בטרור במל"ל כי בישראל מעריכים שאיראן תנסה לפעול לקידום פגיעה ביעדים ישראליים ויהודיים ברחבי העולם. "זירות בעלות סבירות גבוהה יותר לפעילות כזו הן מדינות בקרבת איראן כגון איחוד האמירויות, אזרבייג'ן, בחריין, גאורגיה וטורקיה, ומדינות באגף הים התיכון (יוון וקפריסין) - ובמזרח התיכון, כולל החבל הכורדי שבעיראק (האסור בחוק הישראלי לכניסת ישראלים)", נכתב באזהרה לקראת חגי האביב.