4 צפייה בגלריה
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום כיפור
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום כיפור
"יד קשה ובלתי מתפשרת כלפי הטרור". לפיד וגנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (חמישי) הערכת מצב ביטחונית בעקבות האירועים במזרח ירושלים והמשך ההיערכות מול המתפרעים. מלבד אישור הגיוס לארבע פלוגות מילואים של מג"ב, לפיד אישר לתגבר את הכוחות בשטח בעזרת תקציבים נוספים והורה לקדם שתי תוכניות להתעצמות המשטרה.
4 צפייה בגלריה
עימותים במחנה הפליטים שועפאט
עימותים במחנה הפליטים שועפאט
יידוי אבנים בשועפט, היום
(צילום: AFP)
"כוחות הביטחון פרוסים בכל רחבי הארץ ומאפשרים לכל אירועי החג להתקיים כסדרם בירושלים ובכלל", אמר לפיד. "אנחנו נחושים לאפשר את שגרת אירועי החג לצד יד קשה ובלתי מתפשרת כלפי הטרור והפרות סדר אלימות. כוחות הביטחון לא יעצרו עד שישיגו את המחבלים ושולחיהם".
בדיון השתתפו השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, ראש המל"ל איל חולתא, המפכ"ל יעקב שבתאי, ראש שב"כ רונן בר, המזכיר הצבאי של לפיד ומפקד מחוז ירושלים. לפיד קיבל מהמשתתפים סקירה ביטחונית ומודיעינית על פעילות הכוחות בירושלים ובשאר הארץ, ועודכן במאמצים שננקטים להרגעת השטח.
"בדיון הוצגו כלל האירועים וצעדות החג שמתקיימים כסדרם ברחבי הארץ, בדגש בירושלים, בהשתתפות עשרות אלפי ישראלים, ולקראת אירועי צאת שמחת תורה וההקפות השניות", נמסר מלשכת ראש הממשלה. "ראש הממשלה אישר את המשך היערכות כוחות הביטחון הפרוסים בשטח ובנוסף, את תוכניות ההפעלה במקרים של הפרות סדר ואירועי אלימות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"אובדן שליטה מוחלט". בנימין נתניהו
(צילום: שאול גולן)
כמו כן, אנשי מערכת הביטחון הציגו ללפיד את המאמצים שנערכים כעת במסגרת המצוד אחר המחבלים מהפיגועים האחרונים. "ראש הממשלה הדגיש את חשיבות הגברת מאמצי ההסברה והתודעה בכדי לבלום ולעצור פעילויות טרור. רה"מ לפיד הדגיש כי עלינו להיות ערניים ולא לתת יד לפרסומי 'פייק ניוז' שמטעים ומשפיעים על הלך הרוח הציבורי".
קודם לכן תקף ראש האופוזיציה בנימין נתניהו את הממשלה בעקבות הפרות הסדר. "בימים האחרונים אנחנו רואים אובדן שליטה מוחלט, הן בירושלים והן בצפון השומרון", אמר נתניהו בסרטון שהפיץ. "יהודים שעולים לרגל לכותל בחג הסוכות, מותקפים על ידי המון פורעים מוסת ומשתולל. אזרחים שלנו מפחדים ללכת ברחובות ירושלים. משפחות עם ילדים קטנים עוברות לינץ׳ בעיר הבירה שלנו. אלה מראות שאנו לא יכולים להרשות לעצמנו".
לדברי נתניהו, המהומות בירושלים קרו בגלל הסכם הגז עם לבנון. "כשנכנעים לטרור - מקבלים טרור. כשהטרור פוגש חולשה והתרפסות - הוא רק מתגבר. כשנכנעים לנסראללה בלבנון - מקבלים מהומות בירושלים".

מוקדם יותר היום השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הורה על גיוס מיידי של ארבע פלוגות מילואים של מג"ב לטובת תגבור הכוחות במזרח ירושלים. במקביל, אירעו בצהריים עימותים ליד חווארה שמדרום לשכם. לאחר שפלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים, הגיעו כ-30 מתנחלים למקום, והתפתחו שם עימותים, שבמהלכם מתנחלים תועדו בין היתר מיידים אבנים לעבר כלי רכב פלסטינים. כמה כלי רכב ניזוקו, ובהם גם כבאית. תושב האזור אמר כי אשתו והילדים נרגמו באבנים בחווארה. פלסטיני ושלושה ילדים ישראלים נפצעו קל בעימותים, כוחות צה"ל ומג"ב הגיעו למקום בניסיון למנוע הסלמה נוספת.
אמש בבית חנינא בוצע ניסיון לינץ' ברכב ובו משפחה יהודית כולל תינוקות, והם הצליחו להיחלץ. בכל רחבי מזרח העיר נורו זיקוקים לעבר בתים והושלכו בקבוקי תבערה על מכוניות, הוצתו פחים והותקפו אנשי כוחות הביטחון. היקף השכונות וההתגייסות הכללית בכל מזרח העיר החלו להזכיר את אירועי טרום מבצע שומר חומות.
4 צפייה בגלריה
סילוואן,  ראס אל עמוד ועיסאוויה תיעוד מהפרות הסדר במזרח ירושלים
סילוואן,  ראס אל עמוד ועיסאוויה תיעוד מהפרות הסדר במזרח ירושלים
הפרות הסדר אמש בסילוואן, ראס אל עמוד ועיסאוויה
(צילום: לירן תמרי - מיינט ירושלים)
בכיכר ראס אל-עמוד, כ-200 מטרים ממאות משפחות יהודיות שגרות במתחם מעלה הזיתים, נורו עשרות זיקוקים שלוו בקריאות "אללה אכבר". בהמשך תועד שם גבר חרדי נמלט מירי מסיבי של זיקוקים לעברו. גם בסילוואן נורו זיקוקים לעבר בתים של יהודים, וניידת משטרה הוצתה באמצעות בקבוק תבערה. במהלך הפרת סדר אמש בעיסאוויה נפצעו באורח קל שני קציני משטרה בעת שפעלו להדיפת המתפרעים. נבדק החשד שהפציעה נגרמה כתוצאה ממטעני צינור שהושלכו לעברם.