שר הביטחון יואב גלנט יצא הערב (ראשון) לוושינגטון, בהזמנת ממשלו של ג'ו ביידן ובאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו. הביקור מתרחש בשעה קריטית שבה ישראל נמצאת בצומת מדיני, צבאי וביטחוני, לקראת אפשרות למימוש עסקת חטופים. זה ביקורו הראשון של גלנט בוושינגטון מאז הקמת הממשלה, לפני יותר משנה, וביקורו המדיני הפומבי הראשון מפרוץ המלחמה.

גלנט מגיע לארה"ב לאחר שקיבל הזמנה אישית משר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שמרבה לשוחח איתו בשגרה, אך מי שעומד מאחורי ההזמנה הם אנשי הבית הלבן, שרואים בגלנט מעין "בן ברית" שמשמיע קול רציונלי בממשלת ישראל. מצד אחד הוא קורא לחסל את חמאס, אך מצד שני לייצר חלופה שבקצה שלה, בניגוד לעמדת אחרים בממשלה, ישראל מעבירה את הרצועה לאחריות גורמים מקומיים שאינם חמאס.
מלבד אוסטין, גלנט ייפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ראש ה-CIA וויליאם ברנס והשליח הנשיאותי המיוחד לאזור עמוס הוכשטיין. כמו כן, שר הביטחון יקיים פגישות עם נציגי השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק וגורמים בקונגרס.
עם המראתו לארה"ב, אמר השר גלנט: "אני יוצא היום לארה"ב לפי הזמנת הממשל האמריקני לנסיעה חשובה מאוד, כדי להיפגש עם שורה של בכירים אמריקנים. אתמקד בשימור היתרון האיכותי של ישראל ובדרכים להשגת המטרה המשותפת - ניצחון על חמאס והשבת החטופים".
גלנט הוסיף כי "הנסיעה תתמקד ביכולתה של ישראל להשיג פלטפורמות אוויריות וחימושים, אבל לא פחות מכך - בקשר עם ארה"ב ובצורך המשותף להשיג את המטרות בעזה ולבסס את מה שאנחנו צריכים לביטחון ישראל - אל מול רצועת עזה תחילה, אך גם למול לבנון.
"נעסוק גם באופן שבו נחזיר את תושבי הצפון אל בתיהם, בין אם בפעולה צבאית ובין אם באמצעות הסכם. אני רוצה להודות, מקרב לב, לממשל האמריקני, לידידי לויד אוסטין, על ההזמנה להגיע בתקופה חשובה לארה"ב - על מנת לשמר את הקשר המיוחד והחשוב לשתי המדינות".
גלנט ידון עם בני שיחו בתוכניות של מערכת הביטחון לכיבוש רפיח ולהגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה. הוא יעלה ביתר שאת את סוגיית ההצטיידות בחימוש ובנשק. גלנט צפוי לעדכן את בני שיחו שוועדת השרים לענייני הצטיידות אמורה לאשר בקרוב את תוכנית מערכת הביטחון להצטייד בטייסת F-35 נוספת, שתי טייסות F-15 (אחת בפועל ואחת באופציה) וטייסת מסוקי אפאצ'י חדשה.
המימון לחבילת ההצטיידות שמוערכת במיליארדי דולרים יגיע ברובו מכספי הסיוע האמריקני אך גם מתקציב ממשלתי ייעודי. גלנט ידגיש שהדברים הם דרמטיים וקריטיים לביטחון המדינה. מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, שמתלווה לגלנט, צפוי אחר כך להמשיך בשיחות בנושא עם בני שיחו האמריקנים.
גלנט יעלה כאמור גם את סוגיית המשך העברת החימושים האמריקניים לישראל. בינתיים אין עיכובים בהעברת החימושים, חרף דיווחים שארה"ב שוקלת עיכובים כאלה, במיוחד בהקשר של פעולה ישראלית ברפיח. גלנט יבקש לעגן את הקשרים הביטחוניים ולהבטיח שמשלוחי הנשק והחימושים יימשכו כסדרם. גלנט צפוי לבקש מהאמריקנים להמשיך לתת לישראל גיבוי בינלאומי ולסייע בתחום הציוד והחימוש.
כמו כן ידון גלנט עם בני שיחו במאמצים להשבת החטופים ואיך מקדמים איתם. בהקשר זה חשוב לציין ששר הביטחון ייוועד עם ראש ה-CIA ברנס, שישוב לוושינגטון מהפסגה בדוחא בירת קטאר שבה משתתפת גם משלחת ישראלית.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר הביטחון גלנט. יעלה את סוגיית המשך העברת החימושים
(צילום: טל שחר)
גלנט ידון עם בני שיחו על "היום שאחרי" ברצועת עזה ואיך מתקדמים בעניין הזה. הוא יציג להם את התוכנית שלו להעביר את השליטה בהדרגה לכוחות פלסטיניים מקומיים על כל המשתמע מכך. עמדת גלנט היא שצריכים כוחות שהם לא חמאס. סוגיה חשובה בשיחות תהיה נושא הסיוע ההומניטרי - הליך כבד מאוד מבחינת האמריקנים וגם קשור לדרישתם לראות תוכנית אמינה לפינוי אוכלוסייה מרפיח.
גלנט יציג לאמריקנים מידע שלפיו חלה עלייה משמעותית בהכנסת הסיוע ההומניטרי - מממוצע של עשרות משאיות בינואר ליותר מ-100 בפברואר, ו-250 ביום במרץ. גלנט צפוי לומר לבני שיחו שבניגוד לנטען אין רעב בעזה. מדידת קלוריות מחמירה שישראל עשתה העלתה כי כל אזרח עזתי מקבל בממוצע מדי יום 1,600 קלוריות - נתון רחוק מרעב.
בישראל מעריכים שהנתונים אף גבוהים יותר, מכיוון שלפלסטינים יש עתודות משלהם ומפני שסחורה נוספת נכנסת לעזה. השר גלנט כבר הציג את עיקרי המחקר שערך מכון גזית של אמ"ן בפני מזכיר המדינה בלינקן בעת פגישתו עם חברי קבינט ניהול המלחמה ביום שישי. שר הביטחון יראה את הנתונים גם לשאר הבכירים בממשל האמריקני.
שר הביטחון יציג לאמריקנים תוכניות להגדלת הסיוע ההומניטרי וצמצום הפגיעה באזרחים. גלנט יראה נתונים שלפיהם במבצע האחרון של צה"ל בשיפא לא נפגעו אזרחים פלסטינים בכלל אלא רק טרוריסטים. מהנתונים עולה כי יותר מ-100 נהרגו וכ-400 נעצרו. בפעילות לא נהרגו אזרחים מפני שצה"ל לוקח סיכונים, מכניס יחידות קומנדו להסתערות בסיכון גבוה על יעדי המחבלים, מגבה אותם בחטיבת הנח"ל וכוחות טנקים של גדוד 401 וחיפוי אווירי, והכול נעשה בפשיטת בזק.

סוגיית חזרת התושבים לבתיהם בצפון

סוגיה נוספת שתעלה בשיחות בארה"ב נוגעת לתיאום עם האמריקנים בהקמת המכשול התת-קרקעי בין עזה למצרים. בנוגע לנושא הלבנוני, גלנט ידגיש באוזני בני שיחו שמתקרב השלב שבו ישראל צריכה להחזיר את תושביה לבתיהם בצפון, והיא מעדיפה את הדרך של הסדרה בהסכם דמוי 1701 עם נסיגה של כוחות. בסופו של דבר, הדברים ייקבעו בהתאם למוכנות של לבנון להתעמת עם חיזבאללה.
כ-55 אלף ישראלים עדיין לא חזרו לבתיהם בצפון מאז תחילת המלחמה, וגלנט ידגיש כאמור את הכוונה להשיב אותם למקום החיים שלהם. גלנט ידגיש כי יגיע שלב שבו ישראל תצטרך לראות אם עוברים לפעולה צבאית אם הפתרון המדיני לא מתקדם. המשמעות של פעולה צבאית, גם אם היא מוגבלת אבל יותר רחבה משמעותית ממה שקורה היום, יכולה להוביל עד כדי מלחמה עם פגיעה רחבה בתשתיות לבנוניות ובמדינת לבנון ופוטנציאל של גלישה למלחמה.
גלנט צפוי להעלות בשיחות שלו גם את הצורך להמשיך להיאבק באיראן מאחר שהיא זו שמפעילה את חיזבאללה, ציידה וחימשה את חמאס, מפעילה את המיליציות בעיראק ובתימן וגם ממשיכה לפתח נשק גרעיני.
לשר הביטחון מתלווים מנכ"ל משרדו זמיר, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרדו דרור שלום, והאחראי במתפ"ש על הסיוע ההומניטרי אלוף-משנה אלעד גורן. הקצין הבכיר יצטרף גם לשיחות שיערכו בוושינגטון השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי מול בכירי הממשל בנושא הפעולה ברפיח.