בשבת הקרובה ייערך בבריטניה טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי, שמונה חודשים אחרי מות אמו, המלכה אליזבת השנייה. טקס ההכתרה יכלול נסיעה של המלך והמלכה-הרעיה קמילה בכרכרה מארמון בקינגהאם בלונדון למנזר ווסטמינסטר, שם יתקיים הטקס. בלונדון נערכים לטקס המפואר, ועשרות בריטים נרגשים כבר הקימו אוהלים במסלול שבו תעבור השיירה המלכותית.
בדרכו לווסטמינסטר יעבור המלך ברחובותיה של לונדון - שילבשו חג. כשהכרכרה תעבור בסמוך לכיכר טרפלגר יוכל צ'רלס לראות את פסל הברונזה של המלך צ'רלס הראשון - שהודח על-ידי הפרלמנט והוצא להורג ב-1649. יותר מ-1,500 מפגינים אמורים לעמוד ליד הפסל בשבת, בלבוש צהוב כדי לבלוט בין ההמונים, ולקרוא לעבר המלך צ'רלס השלישי: "לא המלך שלי".
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד בית המלוכה הבריטי ב ליברפול בזמן ביקור המלך צ'רלס
הפגנה נגד בית המלוכה הבריטי ב ליברפול בזמן ביקור המלך צ'רלס
הפגנה בחודש שעבר, במהלך ביקור המלך בליברפול
(צילום: AP)
גרהאם סמית, ראש ארגון "רפובליקה" שמתנגד לבית המלוכה, אמר לסוכנות הידיעות AP: "ננסה לשמור על אווירה 'קלילה', אבל המטרה שלנו היא שיהיה בלתי אפשרי להתעלם מאיתנו". לדבריו טקס ההכתרה הוא "חגיגה של מוסד מושחת, וחגיגה של אדם שמקבל תפקיד שאותו לא הרוויח".
בריטים שתומכים בביטול מוסד המלוכה בבריטניה, ובהפיכתה לרפובליקה, מנסים כבר זמן רב לצבור מומנטום כדי להעלות את הנושא לסדר היום ולשכנע את הציבור בצדקתם. הם מזהים את טקס ההכתרה הקרוב כהזדמנות גדולה. סקרים שנערכו לאחרונה מלמדים כי למרות שרוב הבריטים מתנגדים לביטול בית המלוכה, הדור הצעיר חש ניכור כלפי המוסד, ובריטים רבים אדישים לגביו.
טקס ההכתרה הקודם בבריטניה, של המלכה אליזבת השנייה, התקיים ב-1953. בניגוד לצ'רלס, שצבר אויבים לאורך השנים ונחשב לדמות פחות ממלכתית מאמו, אליזבת זכתה מהציבור לכבוד רב - בין השאר לאור תחושת האחריות שליוותה אותה במשך התפקיד, והעובדה שמלכה על הבריטים 70 שנה – יותר מכל אדם אחר. אליזבת הוכתרה למלכה בגיל 27. צ'רלס יוכתר למלך בגיל 74.
עשרות אלפים צפויים להגיע בשבת למסלול שבו תעבור השיירה המלכותית, ומיליונים יצפו בטקס בטלוויזיה. לצד מי שרואים בטקס אירוע היסטורי - רוב הציבור מגלה אדישות לטקס ההכתרה של צ'רלס: בסקר של YouGov באמצע אפריל השיבו רק 33% מהנשאלים כי "אכפת להם מהטקס". בסקר אחר, בשבוע שעבר, השיבו 48% כי הם יצפו בטקס בטלוויזיה לעומת 46% שלא יעשו זאת.
ב-1953, בזמן הכתרתה של אליזבת, יצאו מיליוני בריטים לרחובות לונדון. 27 מיליון איש צפו בשידור של טקס ההכתרה. עבור רבים מהם זו הייתה הפעם הראשונה שבה הם צפו בטלוויזיה.
7 צפייה בגלריה
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
תיירים בלונדון לקראת טקס ההכתרה
(צילום:AP)
בסקר של YouGov השיבו 58% מהנשאלים כי הם תומכים בהמשך מוסד המלוכה בבריטניה לעומת 26% שמעוניינים בביטולו. 51% מאמינים כי טקס ההכתרה לא צריך להיות ממומן מכספי המסים.
בקרב הדור הצעיר, מצבה של משפחת המלוכה קשה במיוחד: שלושה מכל ארבעה נשאלים בני 18 עד 24 השיבו כי הם "לא מתעניינים" במשפחת המלוכה. 32% מהצעירים מאמינים כי בריטניה צריכה להישאר מונרכיה, לעומת 38% שתומכים בביטול בית המלוכה. רק 26% מבני 18 עד 24 מאמינים כי מוסד בית המלוכה "טוב לבריטניה", בהשוואה ל-53% בקרב כלל הנשאלים. רק לפני ארבע שנים עמד שיעור הצעירים הבריטים שהאמינו שמוסד המלוכה טוב לבריטניה על 48%.
בניגוד לצעירים, הדור הוותיק ממשיך לשמור אמונים למשפחת המלוכה: מבין הנשאלים בני 50 עד 64 השיבו 67% כי בית המלוכה צריך להמשיך להתקיים. בקרב בני 65 ומעלה התמיכה הגיעה ל-78%.
7 צפייה בגלריה
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
מקימים אוהלים בלונדון במסלול שבו תעבור השיירה
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
ברחובות לונדון לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס
(צילום: gettyimages)
באחד הסקרים האחרונים שנערכו בבריטניה רק 29% מהנשאלים אמרו כי הם מאמינים שבית המלוכה הוא דבר "חשוב מאוד" – הנתון הנמוך ביותר זה 40 שנה. סמית מארגון "רפובליקה" מזהה שינוי ביחס של הקהל לבית המלוכה הבריטי, וטוען כי הציבור מרגיש בנוח למתוח ביקורת פומבית על המלך החדש - בניגוד לאיפוק שגילו בתקופת כהונתה של אמו.
הניכור כלפי הטקס המפואר גדול במיוחד בסקוטלנד ובוויילס, שבהן פלגים לאומנים שתומכים בעצמאות רואים בבית המלוכה חלק בלתי נפרד מבריטניה, שאותה הם רוצים לעזוב.