סגן שר הדתות, ח"כ מתן כהנא, התייחס לעתידו הפוליטי לקראת הבחירות המתקרבות, והדגיש כי יתמוך בממשלת אחדות רחבה. "לא אהיה במקום שייתן לנתניהו את המנדט ה-61, זה יהיה חורבן למדינה, נתניהו צריך ללכת", אמר היום (רביעי) באולפן ynet. הוא סירב להצהיר כי יתמודד עם איילת שקד בימינה: "עומדות בפניי הרבה אפשרויות ואני בשיח עם כל השחקנים בזירה".
"אני עסוק בלמצוא בית לציבור רחב מאוד, לימין הלאומי, הדתי, שתהיה פה ממשלת אחדות גדולה ורחבה אחרי הבחירות", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא באולפן ynet
ח"כ מתן כהנא באולפן ynet
"מנהיגי הציונות הדתית עסוקים בפילוג". כהנא באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"קרא להחרים אנשים מסוימים". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
- ולאנשים האלה אין בית? יש את מפלגת הציונות הדתית או אפילו הליכוד. "מפלגת הציונות הדתית לא תהיה בית כי מנהיגיה עסוקים בפילוג וזריעת שסע. בסופו של דבר סמוטריץ', איש ציבור, לא אומר שלום לקולגות במשכן הכנסת, קורא להחרים אנשים מסוימים ולא להכניס אותם לבתי הכנסת. אנשים אלו מתגאים שהם לא אומרים שלום. האנשים סולדים מההתנהגות שלהם".
- גם ממך הוא היה מתעלם? "בפירוש. כשאנחנו עולים לנאום הוא יוצא מהמליאה, זכותו, אני לא נעלב מזה, אבל זה יצר פלגנות. אני רואה מצג שווא שהוא אדם נעים, אך זה לא נכון - הוא פועל בצורה פלגנית. אנשים מהציבור הדתי-לאומי צריכים בית ואני אביא להם את זה".
כהנא כינה ממשלה צרה בראשות נתניהו "חורבן למדינה" וקרא גם לשקד לפעול להקמת ממשלה רחבה, כלשונו. "מה שאנחנו צריכים זו ממשלה רחבה שנשענת על הכוחות המרכזיים. הדילמה שעומדת בפני איילת שקד שאני מאוד מעריך אותה, היא להבין שאנחנו יכולים עכשיו רק ממשלת אחדות רחבה ובשום אופן לא ניתן יד לממשלה צרה בראשות נתניהו. אם הייתי רוצה ממשלה כזו זה היה קורה. ממשלה לאומית רחבה, ממשלת אחדות, היא האופציה היחידה ולשם אני חותר".
3 צפייה בגלריה
   נתניהו ושקד
   נתניהו ושקד
נתניהו ושקד
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
כהנא נשאל מה יעשה אם שקד תחליט לפרוש, והשיב כי "עומדות בפניי הרבה אפשרויות. אני בשיח עם כל השחקנים בזירה. החרדים? אני יכול לומר לך שבשנה הזו פעלתי עם החרדים, הם ידעו להגיע אליי כשהיו צריכים דברים. אני חושב שהחרדים הם חלק אינטגרלי מהחברה , אני ממש מאמין שהם הפתרון, הם בעזרת השם ימשיכו לשמור על אורחות חייהם וישתלבו בחברה בישראל, אני מאמין בזה לחלוטין".
לשאלה אם יאיר לפיד ובני גנץ ראויים לתפקיד ראש הממשלה, השיב "אכן" - ואז שב ותקף את נתניהו, שלדבריו צריך לסיים את תפקידו. "נתניהו צריך ללכת הביתה, צריך לתת לו כבוד על מה שהוא עשה, אבל צריך להתקדם. כרגע הוא מייצר דברים רעים למדינה. אני חושב שחיבורים הם צו השעה, כל דבר שיכול להגדיל את הסיכוי להקמת ממשלת אחדות".
- התאכזבת מבנט שהחליט להרים ידיים ולפרוש? "בנט הוא לא מהאנשים שמרימים ידיים. גם אם הוא עצר, אני בטוח שהוא יתרום למדינה. אני בפירוש עצוב מזה כי אני חושב שביחד היינו יכולים להמשיך ולעשות דברים נפלאים. עשינו מעשה גדול שלא דמיינו אותו. זה מה שמדינת ישראל צריכה עכשיו - אי אפשר שרק צד אחד יהיה מרוצה במדינה הזו. הלכנו לממשלת אחדות עם ימין, שמאל, אפילו ערבים ועשינו פה דברים גדולים למדינה. לצערי חצי מאזרחי מדינת ישראל לא תמכו בזה".
כהנא ניסה להסביר מדוע עדיין לא סגר עם שקד על ריצה בימינה. "אני שומע ממנה שהיא רוצה ממשלה רחבה. יש עדיין חודשיים לסגירת הרשימות, יש עוד שיחות. מבחינה ערכית אני בודק איפה הציבור ייוצג הכי טוב.
- מבחינתה אין בעיה לתת את המנדט ה-61 לנתניהו, השאלה איפה אתה עם זה? "אני לא מוכן להיות במקום שייתן את המנדט ה-61 לממשלה צרה עם נתניהו, וזו הדילמה שעומדת בפניה. אני חושב שזו תהיה טעות חמורה להקים ממשלה צרה בראשות נתניהו, אני אעמוד על כך שזה לא יקרה".
"אני איש ימין, עם אידאולוגיה ימנית, אבל עכשיו הדבר החשוב ביותר הוא שנהיה ביחד, והממלכתיות חשובה לאין ערוך מקידום אג'נדות ימניות", אמר לסיום. "זה יהיה רע מאוד למדינה אם דבר כזה יקרה".