סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס שיגרה הערב (יום א') אזהרה חסרת תקדים בחריפותה לעבר ישראל, כשאמרה כי מבצע ישראלי גדול ברפיח יהיה "טעות ענקית" וכי למעשה שכזה – שיתבצע בניגוד לעמדתה של וושינגטון – עשויות להיות השלכות.
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית הנשיא האריס. "היינו ברורים בנוגע לעמדתנו"
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
תושבים ברפיח. האריס: "למדתי את המפות"
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
ברפיח מרוכזים לפי הערכות כ-1.4 מיליון פלסטינים, רובם פליטים שנמלטו מאזורים צפוניים יותר ברצועה כשצה"ל הגיע אליהם. בארה"ב ובאירופה מפצירים בישראל זה שבועות שלא לפתוח במבצע צבאי גדול שם מחשש להרג המוני. ישראל מצדה הדגישה שוב ושוב כי אי-אפשר לחסל את יכולותיו הצבאיות של חמאס מבלי להיכנס לרפיח, וראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי הפעולה תתבצע בסופו של דבר.
"הבהרנו בשלל שיחות ובכל דרך אפשרית שכל מבצע צבאי גדול ברפיח יהיה טעות ענקית", אמרה האריס בריאיון ל-ABC. יש לשים לב לבחירה של האריס במילים "מבצע צבאי גדול", משום ששלילת מבצע כזה אינה שוללת סוגים אחרים של פעולות ישראליות ברפיח. "למדתי את המפות. אין לאנשים האלה (הפלסטינים ברפיח) לאן ללכת", אמרה על המצב בדרום הרצועה.
כשהאריס נשאלה בריאיון אם ארה"ב תשקול "השלכות" במקרה שממשלת ישראל תבחר בכל זאת לצאת למבצע גדול ברפיח היא השיבה: "ובכן, נעשה צעד-צעד, אבל היינו ברורים בנוגע לפרספקטיבה שלנו בכל הקשור לשאלה אם זה צריך לקרות או לא". כשנשאלה בעקבות זאת "האם את שוללת שיהיו השלכות מצד ארה"ב?" השיבה: "אני לא שוללת דבר".
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת מקרון. מזהיר מפשע מלחמה
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL)
אחרי דבריה של האריס הדגיש הערב גם נשיא צרפת עמנואל מקרון את התנגדותו למתקפה ישראלית ברפיח, והזהיר כי "העברה כפויה של אוכלוסייה היא פשע מלחמה". מארמון האליזה נמסר כי מקרון חזר על קריאתו להפסקת אש מיידית ומתמשכת ברצועת עזה.
בריאיון שהעניקה ל-ABC נשאלה סגנית הנשיא האריס גם על נאומו של מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר, שבו קרא לקיום בחירות בישראל ודיבר על נתניהו כמכשול. "לא אדבר בשמו של הסנאטור שומר", השיבה האריס, "אבל אנחנו מבהירים היטב שמתפקידו של העם בישראל להחליט מתי הוא רוצה לקיים בחירות ובמי לבחור להנהיג את ממשלתו. זה עניין שלו".
כשנשאלה אם היא חושבת כמו שומר שנתניהו הוא "מכשול לשלום" התחמקה: "אני מאמינה שאנחנו צריכים להמשיך לאכוף את סדר העדיפויות שאנחנו יודעים שהוא הנכון למה שקורה ברצועת עזה. הבהרנו היטב שיותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו. הבהרנו היטב שישראל והעם הישראלי והפלסטינים זכאים לאותה מידה של ביטחון ושל כבוד".