נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם הודעת גינוי למתקפה האיראנית על ישראל, שבה הביע הבנה באשר למהות האיום האיראני - וניסה לקשור בינו לבין הפעולות שנוקטת רוסיה במסגרת המלחמה באוקראינה, תוך שהוא קובע שהמשטרים בטהרן ובמוסקבה הם "מפיצי טרור".
כעת מנסה הנשיא האוקראיני לגייס תמיכה מערבית דומה לזו שקיבלה ישראל במהלך המתקפה נגדה, בצל הקושי ההולך וגובר של צבאו והמחסור החמור בתחמושת ארטילרית, שעלול לגרום למפלה מול מתקפה רוסית גדולה הצפויה בקרוב. בסרטון שפרסם אתמול התייחס זלנסקי להצלחה של ישראל ובעלות בריתה בהדיפת המתקפה האיראנית, ואמר בין השאר: "העולם כולו היה עד לפעולה של בעלות הברית בשמיים מעל ישראל והמדינות השכנות. היא הוכיחה עד כמה באמת יכולה להיות אחדות בהגנה מפני טרור כאשר היא מבוססת על רצון מדיני מספיק".

2 צפייה בגלריה
שלישים ג'ו ביידן ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי
שלישים ג'ו ביידן ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי
ביידן, זלנסקי ופוטין. נשיא אוקראינה מצפה לקבל מבעלות ברית של קייב סיוע דומה לזה שהעניקו לישראל
(צילום: AP Photo/Alex Brandon, Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS, LUDOVIC MARIN / AFP)
"ישראל, ארה"ב, בריטניה, צרפת וירדן פעלו יחד וביעילות מירבית. יחד, הן מנעו מהטרור לנצח. והן עובדות יחד, ובתיאום עם אחרים, כדי למנוע הסלמה נוספת", הוסיף הנשיא האוקראיני. זלנסקי התייחס לעובדה שישראל זכתה לשיתוף פעולה מצד מדינות אחרות לטובת ההגנה עליה, למרות שכמו קייב גם היא אינה חברה בברית נאט"ו, ואמר: ״ישראל אינה חברה בנאט"ו, ולכן לא נדרשה כל פעולה כמו הפעלת סעיף 5 ואף אחד לא נגרר למלחמה. הן פשוט תרמו להגנה על חיי אדם".
סעיף 5 באמנת נאט"ו קובע כי כל התקפה על אחת ממדינות נאט"ו תיחשב בעיני שאר החברות להתקפה על הברית כולה – והן יתגייסו לסייע לה צבאית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא אוקראינה מתארח בבית הלבן
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
"כטב"מים בשמי אוקראינה נשמעים זהים לאלה שבשמי המזרח התיכון. השפעתם של טילים בליסטיים, אם הם אינם מיורטים, זהה בכל מקום. שמי אירופה היו יכולים לקבל את אותה רמת הגנה מזמן אם אוקראינה הייתה זוכה לתמיכה מלאה דומה משותפיה ליירוט מל"טים וטילים. יש להביס את הטרור לחלוטין ובכל מקום, לא יותר במקומות מסוימים ופחות במקומות אחרים".
הטענות הללו מתחברות לדברים נוקבים שאמר זלנסקי בריאיון לרשת השידור הציבורי בארה"ב, שבו דחק בממשל בוושינגטון לאשר במהירות האפשרית את חבילת הסיוע הגדולה לארצו, בסך 61 מיליארד דולר. הוא קבע כי לקייב אין סיכוי לנצח במלחמה ללא סיוע אמריקני, ואמר בין השאר על הפער בין צבא אוקראיני לצבא הרוסי: "יחס התחמושת הארטילרית שלנו כיום הוא 1 ל-10. האם אנחנו יכולים להחזיק כך מעמד? לא. בכל מקרה, עם סטטיסטיקה כזו, הרוסים יהדפו אותנו".
זלנסקי הזכיר שרוסיה מקבלת סיוע מאיראן, שמספקת לה בסביבות 350 כטב"מים בחודש, כמו גם תחמושת ארטילרית. זלנסקי גם ציין שיחס המטוסים בין המדינות עומד על 30 ל-1 לטובת הרוסים, וכך קשה מאוד להילחם. הוא סיפר שהמפציצים האסטרטגיים הרוסיים משגרים את הטילים שלהם לעבר אוקראינה ממרחק של 300 ק"מ, ולכן אוקראינה לא מסוגלת לפגוע בהם ולהפילם.