בצל האישור כי הלווייתו של אלכסיי נבלני תתקיים בשישי במוסקבה, יותר משבועיים אחרי מותו בכלא, ובעקבות קשיים רבים שהערימו הרשויות על משפחתו, נאמה היום (רביעי) אלמנתו בפרלמנט האירופי בשטרסבורג.
נאומה של יוליה נבלניה היה חריף מאוד, ובמהלכו היא תקפה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הנאום המחיש את הבטחתה להמשיך את תפקידו של אלכסיי, ולהקדיש לכך את כל זמנה. ההבטחה הזו מחייבת גם להגביר בצורה דרמטית את החשיפה הציבורית של נבלניה - וזו סיבה נוספת לחשיבות נאומה בזירה מרכזית כמו הפרלמנט האירופי.
4 צפייה בגלריה
יוליה נבלני
יוליה נבלני
נאום תקיף נגד פוטין. נבלניה בשטרסבורג
(צילום: AP /Jean-Francois Badias)
4 צפייה בגלריה
יוליה נבלני
יוליה נבלני
(צילום: FREDERICK FLORIN / AFP)
נבלניה זכתה למחיאות כפיים סוערות לפני הנאום ואחריו, ולדברי תמיכה של רבים מחברי הפרלמנט. בנאומה התייחסה למלחמה באוקראינה, וחיברה בינה להתנהלותו של פוטין כלפי נבלני.
"בשבת האחרונה חלפו שנתיים מאז שפוטין פתח במלחמה בקנה מידה מלא נגד אוקראינה. מלחמה בוגדנית, שפלה. כל העולם מיהר לעזור לאוקראינה. מאז עברו שנתיים: הרבה עייפות, הרבה דם, הרבה אכזבה, ופוטין לא נעלם. כל האמצעים כבר הופעלו: נשק, כסף, סנקציות. שום דבר לא עובד, והדבר הגרוע ביותר קרה: כולם התחילו להתרגל למלחמה. אז פוטין הרג את בעלי, אלכסיי נבלני".
"מצד אחד אני רואה כמה כולם היו המומים. הרצח אילץ את כולם לזכור שפוטין מסוגל לכל דבר ואי אפשר לנהל איתו מו״מ. אבל מצד שני, אני רואה בלבול גדול. אנשים רבים חושבים שאי אפשר בכלל להביס את פוטין, ושואלים אותי עכשיו בייאוש: 'איך אני יכול לעזור לך'?".
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ורעייתו יוליה נבלניה
אלכסיי נבלני ורעייתו יוליה נבלניה
"הרצח אילץ את כולם לחשוב שפוטין מסוגל לכל דבר"
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo)
נבלניה ניסתה לתאר לחברי הפרלמנט את האופן שבו עליהם לפעול מול פוטין, בהתחשב בכך שהצעדים שננקטו עד עתה אינם מספיקים: "אי אפשר לפגוע בפוטין באמצעות חבילת סנקציות אחרת שאינה שונה מהקודמות. אי אפשר להביס אותו על ידי חשיבה עליו כעל איש עקרונות. עם מוסר השכל או עם חוקים. הוא לא כזה, ואלכסיי הבין את זה מזמן. אין לכם פה עסק עם פוליטיקאי, אלא עם מאפיונר דמים. פוטין הוא מנהיג קבוצת פשע מאורגן שכוללת מרעילים ורוצחים שכירים".
"אתם - וכולנו - צריכים להילחם במאפיה של פוטין. צריך להשתמש בשיטות המשמשות למאבק בפשע המאורגן, ולא לתחרות פוליטית. לא פתקים דיפלומטיים, אלא חקירה של תוכניות פיננסיות מורכבות. לא ביטויי דאגה, אלא חיפוש אחר משתפי פעולה במאפיה במדינות שלכם, עורכי דין ואנשי כספים לא בולטים שעוזרים לפוטין וחבריו להסתיר כסף".
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
"מנהיג קבוצת פשע מאורגן של מרעילים ורוצחים שכירים"
(EPA/GAVRIIL GRIGOROV/SPUTNIK/KREMLIN POOL MANDATORY CREDIT)
"במאבק הזה יש לכם בעלי ברית אמינים - עשרות מיליוני רוסים שהם נגד פוטין, נגד המלחמה, נגד הרוע שהוא מביא. אתם לא צריך לרדוף אחריהם. להיפך - אתם צריכים לעבוד איתם ביחד. ביחד איתנו", אמרה נבלניה לפרלמנט האירופי.
נבלניה סיימה בהפניית אצבע מאשימה לנשיא פוטין ואמרה: "פוטין חייב לשאת באחריות על מה שהוא עשה למדינה שלי. פוטין חייב לשאת באחריות על מה שעשה למדינה שכנה ושלווה. פוטין חייב לשאת באחריות על כל מה שעשה לאלכסיי. בעלי לא ייראה איך תיראה רוסיה היפה של העתיד, אבל אנחנו צריכים לראות את זה. ואני אעשה כמיטב יכולתי להגשים את חלומו – כדי שהרע ייסוג והעתיד יבוא".