בחודשים האחרונים, עם כניסתו ללשכת ראש המוסד, הוביל דדי ברנע שינוי אסטרטגי בעבודת הארגון. השינויים הללו היו בגדר החלטה מנהיגותית אמיצה, שמוכיחה שארגון הביון הישראלי לא קופא על השמרים, בעיקר מול האיום האיראני, וברור היה שלא כולם יהיו מרוצים מהשינויים הללו. גורמים שמלווים בשנים האחרונות את עבודת המוסד אומרים שאילולא השינויים הללו, שגם הובילו לפרישתם של שלושה ראשי אגפים בארגון הביון, המוסד היה מאבד את מקומו בראש החץ של ארגוני הביון בעולם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה לריגול ולהאזנות
אילוסטרציה לריגול ולהאזנות
המוסד. ברנע הרגיש שהארגון נמצא מאחור
(צילום: shutterstock)
"זה אומץ לב לסגור יחידות, לפתוח חדשות – ולהבין שהעולם השתנה", אמרו גורמים בעולם הביון, על החלטתו של ברנע. באופן מעשי, עם כניסתו לתפקיד הוא החליט לבסס את עבודת המוסד בשני תחומים: טכנולוגיה ומבצעים. ברנע הרגיש שהמוסד נמצא מאחור בכל מה שקשור לטכנולוגיה, וביחס לארגונים אחרים בעולם. הוא הנחה לפצל את האגף הטכנולוגי הרחב לכמה ראשי חץ, להגדיר יעדים חדשים, לתגבר את המשאבים – ולהביט על העולם. כל זה נעשה כדי להבטיח שהמוסד יישאר בחזית הטכנולוגית בעשור הקרוב, וימשיך לפתח כלים שיוסיפו לו יתרון אסטרטגי אל מול היריבים.
בתחום המבצעי, החליט ברנע להשקיע יותר בתחומים המבצעיים שימשיכו להוביל את ליבת העשייה של הארגון – ולהסיט משאבים מתחומים מבצעיים שכבר לא מספקים לארגון תפוקה כפי שעשו בעבר. בתוכניתו, ביקש ברנע לשים דגש על החיבור שבין התחום הטכנולוגי לזה המבצעי. למעט זאת, הוא הורה גם לקלוט כוח אדם חדש ומיומן, בעל מיומנויות מבצעיות וטכנולוגיות שחיוניות לארגון ולאתגריו.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש המוסד דוד ברנע בהרמת כוסית לכבוד השנה החדשה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם ראש המוסד דוד ברנע בהרמת כוסית לכבוד השנה החדשה
ברנע עם בנט. "בלי השינוי - בעוד שנתיים היינו שואלים 'מה לא עשינו נכון'"
(צילום: קובי גדעון לע"מ)

אחד מראשי האגפים שהודיע על כוונתו לפרוש בשנה הבאה בעקבות השינויים שהנהיג ברנע הוא ראש אגף צומת, שאחראי על הפעלת הסוכנים – אחד מתחומי הליבה של הארגון. גורמים המעורים בעבודת המוסד אמרו שכתוצאה מהשינויים היו ראשי אגפים שאיבדו את עבודתם ולכן פרשו, אולם לדבריהם, גם הם הבינו את הצורך בשינויים – וחלקם אף תמך בכך. "אי אפשר היה לרצות את כולם", אמרו הגורמים. "שניים מבין ראשי האגפים שפרשו אכן היו מועמדים להתמנות למשנה לראש המוסד". גורמים אחרים שמלווים את עבודת המוסד במשך שנים ארוכות אמרו כי אחד מראשי האגפים איבד את הרלוונטיות שלו לאור השינויים, בעוד השני הגיע לסוף דרכו.
"ברנע עשה שינוי ארגוני כדי להצעיד את המוסד קדימה ולהבטיח שהוא יישאר ארגון הביון הטוב בעולם", אמרו הגורמים. הם הוסיפו כי השינויים שהוביל ברנע הובילו לפגיעה מוראלית באחת היחידות שנסגרו, אולם לטענתם מדובר בפגיעה זניחה, שכן הארגון מעולם לא ראה ביחידה הזו קריטית. עוד הם אמרו כי 95% מאנשי הארגון מברכים על השינויים, והארגון "עף על עצמו", כדבריהם.
3 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
ח"כ בן ברק. המשנה לראש המוסד לשעבר תומך בשינויים
(צילום: הדר יואביאן )
גורמים שמתמחים בתחום הביון והמודיעין ציינו כי החלטה מנהיגותית זה גם להוביל שינוי שלא תמיד מתקבל על ידי כולם באהבה. "אחרי שהשינויים יצאו לדרך אפשר כבר לראות את ההתחלה המאוד חשובה של מה שרצו להשיג. בלי השינוי הזה בעוד שנתיים מהיום במקומות מסוימים המוסד היה עומד ושואל את עצמו 'מה לא עשינו נכון'. זה לא שהיינו גרועים. היינו מצטיינים אבל חייבים כל הזמן להסתכל קדימה ולהיערך כדי שנהיה יותר טובים ויותר מצטיינים".
על הביקורות שהוטחו בשינויים שהוביל ברנע אמרו גורמים מעולם הביון כי "ישנם גורמים אינטרסנטיים מחוץ לארגון שמנסים לחמם. כל מי שחושב שהשינוי פוגע בו לא מרוצה. זה בסך הכול טבעי".
ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בראשות ח"כ רם בן ברק תקבל בשבוע הבא סקירה מלאה מפי ראש המוסד על השינויים שהוביל בארגון. ח"כ בן ברק עצמו, אמר היום שהוא תומך בשינויים שהוביל ברנע. "המציאות בעולם השתנתה בהרבה מובנים וזה חייב גם שינוי במוסד ואני חושב שברנע עשה את הדבר הנכון", אמר בן ברק.