כיפת הביטחון: מתחילת מבצע "עלות השחר" רשמה מערכת כיפת ברזל 95% הצלחה ביירוט הרקטות ששיגר הג'יהאד האיסאלמי לישראל. כ-400 רקטות שוגרו נכון לאמש לישראל, חלקן נפל בשטח רצועת עזה וחלקן כלל לא יורט, לאחר שכיפת ברזל זיהתה שהרקטה צפויה ליפול בשטחים פתוחים. על פי נתוני צה"ל, 227 מהרקטות שנורו חצו לשטח ישראל, ו-160 מתוכן - אלה שזוהו ככאלה שעלולות לפגוע בשטחים מיושבים - יורטו על ידי המערכת
שיעור ההצלחה של מערכת כיפת ברזל, שהוכנסה לשירות לאחר פיתוח מואץ ב-2011, השתפר במהלך השנים. מ-75% בשנת ההפעלה הראשונה שלה ובמבצע "עמוד ענן" ב-2012, ל-80% במבצע "צוק איתן" ב-2014 ול-90% במבצע "שומר החומות" בשנה שעברה.
"היו לנו שעתיים עמוסות בעבודה, ובכלל גם שאר הסוללות עושות עבודה מצוינת", אמר אמש מפקד גדוד 137 בכיפת ברזל בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו ערוכים מצפון ועד דרום להגנה על תושבי המדינה. צורת ההגנה הולכת ומשתנה בכל פעם מחדש, אנחנו לומדים את האויב ונערכים מולו".
4 צפייה בגלריה
כיפת ברזל במבצע עלות השחר
כיפת ברזל במבצע עלות השחר
יירוט רקטות על ידי כיפת ברזל. 95% אחוז הצלחה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ניסוי בכיפת ברזל
ניסוי בכיפת ברזל
(צילום:אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
לשיפור המתמשך אחראים במידה רבה החמאס והג'יהאד: עד היום רשמה כיפת ברזל קרוב ל-3,000 יירוטים מבצעיים מוצלחים, בנוסף לעשרות רבות בניסויים בארץ ובארצות הברית. מדובר בניסיון מבצעי שאף מערכת הגנה אווירית אחרת לא צברה, ושמאפשר בכל פעם לזהות נקודות לשיפור במערכת ולבחון בזמן אמת שיפורים קודמים שהוכנסו בה.
כל החטאה של המערכת מתוחקרת בידי צוותים של חיל האוויר, משרד הביטחון ורפאל - הקבלנית הראשית של המערכת ויצרנית המיירט שלה טיל הטמי"ר, כמו גם בידי חברת אמפרסט, שפיתחה את מערכת הפיקוד והשליטה, וחברת אלתא של התעשייה האווירית המייצרת את המכ"ם.
במהלך השנים קרה שזוהו תקלות טכניות בפס הייצור שגרמו לכשל של מיירטים, תקלות בהצבה ובתפעול המערכת כמו מכ"ם שלא חובר כיאות, אבל השיפור בשנה האחרונה נובע בעיקר משיפורי האלגוריתמים שלפיהם פועלים רכיבי המערכת, וגם משיפורים במערכת השליטה, במכ"ם ובטיל.

גורם נוסף שסייע לשיעור היירוט הגבוה עד כה במבצע הנוכחי הוא כושר שיגור הרקטות הנמוך יותר של הג'יהאד האיסלאמי לעומת חמאס. האחרון פיתח יכולות לשגר בזמן קצר מספר רב של רקטות לנקודה אחת, כפי שעשה ב"שומר החומות" מול אשקלון ועזה, כדי להגיע לנקודת הרוויה שבה מתקשה סוללה להתמודד עם מטחים של עשרות רקטות בו זמנית. הג'יהאד מסוגל לשגר רק מטחים קטנים יותר.
חיזבאללה פיתח יכולות שיגור משמעותיות אפילו יותר מחמאס, גדולות בהרבה מאלה שהיו לו במלחמת לבנון השנייה ב-2006. בחיל האוויר שבים ומזהירים כי בעימות בזירה הצפונית יתקשו להפגין שיעורי הצלחה כאלה מול מטחי חיזבאללה, וכי כמות הרקטות הגדולה שבידי ארגונו של חסן נסראללה עשויה במקרה של מערכה מתמשכת להביא למדיניות יירוט סלקטיבית, ולוויתור על יירוטים לעיתים, כדי להאט את קצב הצריכה של מלאי המיירטים שברשות ישראל.

4 צפייה בגלריה
תיעוד נפילת הרקטה באשקלון
תיעוד נפילת הרקטה באשקלון
הנזק שנגרם מהרקטה באשקלון
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
פגיעת הרקטה ברכב באשקלון
פגיעת הרקטה ברכב באשקלון
(צילום: רויטרס)
עם זאת היו גם החטאות מעטות אתמול, ורקטות הצליחו לפגוע בין השאר בבית בשדרות וברחוב באשקלון, שבו נגרם נזק לכמה מכוניות חונות. הפגיעה בבית בשדרות אירעה אתמול סמוך לשעה 14:00. "שמענו את אזעקת 'צבע אדום' ורצנו לממ"ד", שחזר אב המשפחה, אלי ביטון. "תוך שש או שבע שניות היה 'בום' גדול. הייתי בטוח שזה בתוך הבית שלי. כשיצאנו מהממ"ד ראינו עשן בכל הבית. התקרה נפלה, מזל שלא קרה כלום לאף אחד".
זיו דוד, שמכוניתו נפגעה מהרקטה באשקלון, סיפר: "הייתה אזעקה, נכנסנו לממ"ד ושמענו 'בום' ממש אדיר. חיכינו כמה דקות ויצאתי למרפסת. ראיתי את פטריית העשן ממש ליד האוטו שלי. לשמחתי אין פגיעה בנפש וזה הכי חשוב. הרכב נראה קטסטרופה, כל הצד של הנהג היה מחורר והכול התפוצץ החוצה. הכריות, הידיות. האוטו התפרק. אני מתנחם בזה שזה רק רכוש ולא גוף. את זה אנחנו יכולים להחזיר אבל את הגוף לא. הילדים נלחצו, התקשרו. האישה בלחץ אטומי ורועדת, אבל ברוך השם הכול בסדר. זה לא נעים אבל נעבור גם את זה".
אמש סמוך לשעה 18:00 שיגר הג'יהאד האיסלאמי מטח גדול לכיוון גוש דן, שעורר בהלה בקרב רוחצים שהיו עדיין בחופי הים בתל אביב ובבת ים. רבים מהם מיהרו להיצמד לקיר באזור, או לחפש מסתור באחד המבנים על הטיילת בתל אביב או ברחוב בבת ים.