רקטור אוניברסיטת תל אביב, פרופסור מרק שטייף, מתח ביקורת על עמיתיו באקדמיה, והאשים אותם בסתימת פיות של תומכים במהפכה המשפטית. "אין אלא להודות בכך שהדיבור על סתימת פיות באקדמיה איננו עלילת דם", כתב במכתב שנשלח לעמיתיו במטה המחאה. במקביל, תועד באוניברסיטה העברית ויכוח בין סטודנט למרצה שדן במהפכה המשפטית, למרות הנחיית הרקטור.
"שבוע הדמוקרטיה התחיל במפגן מרשים ואתם ניצחתם", פתח הרקטור אוניברסיטת תל אביב את המכתב ששלח. "הבאתם אנשים נחושים בצדקת הדרך לדבר ולחזק אנשים אחרים, שמשוכנעים בה בדיוק באותה המידה. אם היה בקהל הזה מישהו שהתלבט בכנות או בתמימות בין תמיכתו ברפורמה להתנגדותו לה, הרי שהוא לא נשאר שם כבר אחרי הדובר השני או השלישי".
שטייף עבר לטון תקיף, וכתב כי "לא באנו לשמוע את מי שחושב שונה מאיתנו, ואפילו לא את מי שלא יודע מה הוא חושב ורוצה לשאול. באנו להפגין, להרצות, להטיף, להתנשא ולספר לכולם עד כמה אנחנו טובים, נאורים, חכמים ונאמנים לדרכנו. בעוד כל מי שלא איתנו - הוא אדם חשוך ותומך דיקטטורה".
2 צפייה בגלריה
פרופסור מרק שטייף
פרופסור מרק שטייף
"הדיבור על סתימת פיות באקדמיה איננו עלילת דם". שטייף
(מתוך אתר אוניברסיטת תל אביב)
2 צפייה בגלריה
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב
מחאות סטודנטים וצוותי הוראה באוניברסיטת תל אביב, בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
עוד כתב שטייף כי "במקום לדבר על מה אפשר לעשות, בחרנו להתבצר בעמדותינו ולדבר רק על מי שאי אפשר. בחרנו לסרב לשמוע. בכאב רב, אין אלא להודות בכך שהדיבור על סתימת פיות באקדמיה איננו עלילת דם. אם הייתה לי תקווה לכך שיתפתח משהו קונסטרוקטיבי ומועיל באוניברסיטת תל אביב בשבוע הדמוקרטיה הזה, הרי שהיא חוסלה באחת. עצוב. ניצחתם".
בעקבות המכתב, הותקף שטייף על דבריו. בהמשך הוא ביקש להבהיר: "יוזמת שבוע הדמוקרטיה באוניברסיטת תל אביב באה לאפשר לקהילת האוניברסיטה להיחשף לידע רלוונטי לנושאי החקיקה באמצעות מפגש עם מומחים אקדמיים. בתכנון שבוע הדמוקרטיה התאמצנו מאוד לשמור על איזון ולעודד את הקהל לשאול שאלות ולאתגר את המומחים. המכתב שהודלף נכתב לקבוצה קטנה של מוחים סוערים במיוחד, שניצלו את הבמה שניתנה להם במסגרת אירוע אחד מסוים בשבוע הדמוקרטיה כדי להפגין, ועל כן ביטאתי את כעסי ואת אכזבתי. הפגנות הן לגיטימיות ואין שום פגם בהן, אלא שיוזמת שבוע הדמוקרטיה לא נועדה להפגין, אלא לקדם הבנה הדדית ושיח בונה. בכל מקרה, דברי במכתב שהודלף לעיתונות אינם משקפים את דעתי על המערכת האקדמית בכללותה".
ב"מחאת הסטודנטים" הגיבו לרקטור, ומסרו: "מצער אותנו שכך בחר פרוספור מרק שטייף להתבטא. לדבריו, אלפי סטודנטים ומרצים מאוניברסיטת תל אביב הגיעו 'להטיף, להתנשא ולספר לכולם עד כמה אנחנו נאורים'. אז לא, מר שטייף. הגענו להילחם על העתיד והזכויות שלנו. אולי כבודו לא חש שהזכויות שלו יהיו על תנאי עם השלמת ההפיכה המשטרית, אבל הנשים, הערבים הלהט"בים והמיעוטים, שנמנים על תלמידי האוניברסיטה, בהחלט מרגישים כך. יש מקום לשיח ולוויכוח, אבל לייצר שיח מאוזן על הפיכה לא מאוזנת זה דבר מגוחך במקרה הטוב, ושקרי במקרה הרע. חודשים שמתקיימות ההפגנות ומהנדסי ההפיכה לא עצרו ולו לרגע. אם האוניברסיטאות אינן מעוז של דמוקרטיה ליברלית - אז הן מועלות בתפקידן ההיסטורי. פרופסור - אל תהיה בצד הלא נכון של ההיסטוריה".
בתנועת "אם תרצו", לעומת זאת, קיבלו בחמימות רבה יותר את המכתב של הרקטור. שי רוזנגרטן, ראש אגף חינוך בתנועה, אמר: "פורים חלף ואיתו חלף גם נשף המסכות. ישר כוח לרקטור האוניברסיטה, שהוכיח כי מאחורי כסות של הידברות וחופש ביטוי, מסתתרת השתקה והנחלת דעות. לא רק מערכת המשפט חייבת רפורמה, גם האקדמיה".
בינתיים, באוניברסיטה העברית התפתח במהלך הרצאה דין ודברים בין סטודנט בקורס למיקרוביולוגיה, לבין המרצה שדיבר על המהפכה המשפטית. ברקע - הנחיית רקטור האוניברסיטה בפני המרצים שלא לדבר על הרפורמה בקורסים, אלא אם נשוא הקורס רלוונטי אליה. במהלך הרצאה בקורס מיקרוביולוגיה, כאמור, החל אחד המרצים לדבר על המהפכה המשפטית, ובתגובה העיר לו אחד הסטודנטים, והזכיר לו את הנחיית הרקטור. "בעד שתדבר מיקרוביולוגיה ולא דמוקרטיה", אמר לו. המרצה השיב: "הדוגמאות שציינתי קשורות למיקרוביולוגיה".