בתום ויכוח סוער היום (ראשון) בישיבת ממשלה, שעסק בכלי הנכון שבאמצעותו יש להסדיר את "ההתיישבות הצעירה" - שם קוד לעשרות מאחזים בלתי חוקיים שהוקמו ללא אישור המדינה - החליטה הממשלה להוריד מסדר יומה את ההצעה להקים ועדת שרים לענייני הסדרת ההתיישבות. ההחלטה התקבלה על אף שמדובר בנושא שמופיע בהסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית.
2 צפייה בגלריה
ההצעה ירדה מסדר היום למרות ההסכמים. סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
ההצעה ירדה מסדר היום למרות ההסכמים. סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
ההצעה ירדה מסדר היום למרות ההסכמים. סמוטריץ', נתניהו ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ', עמית שאבי)
בממשלה כאמור היה ויכוח בין השרים לגבי הקמת ועדת השרים להסדרת ההתיישבות הצעירה. לבסוף, על רקע מחלוקת זו, העניין ירד מסדר היום ונראה שירד לגמרי מהפרק. ההסבר לכך הוא שהשרים הגיעו למסקנה שהכלי הזה מיותר כי ממילא כל החלטה שנוגעת להתיישבות הצעירה צריכה לקבל את אישור נתניהו. בסביבת וסרלאוף אמרו כי ביטול הקמת ועדת השרים הינה דבר טוב משום שהייתה מעכבת את ההסדרה, בגלל בירוקרטיה. לפיכך סוכם שהשרים יפעלו לחזק את ההתיישבות הצעירה בתיאום עם משרד ראש הממשלה, כל אחד בתחומו.
במהלך הישיבה, אישרה הממשלה את שינוי שם המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ל"משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי". במסגרת החלטת הממשלה, שטחי הפעולה של המשרד יהיו בנגב, בגליל ובמטרופולינים שבהם, בערים מעורבות, בהתיישבות הצעירה, ביישובים מאוימים ובשכונות שבהן קיים שיעור גבוה של מסתננים כהגדרתם בחוק למניעת הסתננות.
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף מסר כי "מדובר על מהפכה שתזניק את פעילות המשרד. החלטת הממשלה נותנת לנו כלים משמעותיים לשנות את המצב בנגב ובגליל מפריפריה לאזורים חזקים העומדים בפני עצמם. בנוסף, אפעל להסדרת ההתיישבות הצעירה ולהקמת התשתיות הראויות למתיישבים. לא יקרה שבמשמרת שלנו אין תשתיות, מים וחשמל בצורה מסודרת לתושבים שקופאים מקור בימות החורף, בעוד שביישובי הפזורה הבלתי חוקיים המים זורמים ויש חשמל לכמה פחונים".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
יקבל סמכויות רחבות. וסרלאוף
(צילום: רפי קוץ)
וסרלאוף הוסיף כי "כמו כן, קיבלנו על עצמנו את הטיפול בצעירים ובוותיקים כחלק מחיזוק החוסן הלאומי-חברתי, כדי להבטיח שוויון הזדמנויות לכל צעיר במדינת ישראל, ועל מנת לשפר את איכות חייהם של האזרחים הוותיקים לאורך שנים".
משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יפעל לקידום פרויקטים מחוללי שינוי ומנועי צמיחה בנגב ובגליל, לעידוד הגירה חיובית וחיזוק הצמיחה הדמוגרפית, לביצוע פרויקטים לאומיים, להגדלת הצמיחה הכלכלית ועידוד תעשיות, לצמצום פערים, להסרת חסמי תכנון והקמת תשתיות פיזיות. כמו כן, המשרד יפעל לקידום אוכלוסיית הצעירים ושיפור איכות חייהם של האזרחים הוותיקים, לחיזוק החוסן החברתי והלאומי בהתאם למדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי הנמדדים מדי שנה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
לצד כל אלה, יפעל המשרד להעצמת הערים המעורבות, הגדלת תחושת הביטחון האישי וחיזוק חיי הקהילה. הוא יעסוק גם בשיקום, פיתוח וקידום אזורים בעלי שיעור מסתננים גבוה, בסיוע ליישובים המאוימים ברמות הגבוהות ביותר, בקידום פעולות הסדרה, חיבור, חידוש ושיפור מרכיבי בטחון ומבני ציבור ותשתיות חיוניות בהתיישבות הצעירה.
כחלק מכך, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יקבל את שטחי הפעולה של המשרד לשוויון חברתי וסמכויות השר לשוויון חברתי בכל הקשור לרשות הצעירים ואגף בכיר אזרחים ותיקים. בנוסף, המשרד יקבל ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר את הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, ההתיישבות והכפר ויקים תחתיה אגף להתיישבות צעירה שיפעל בתיאום עם הגופים המוסמכים ובהתאם לדין החל באזור.
במשרד תוקם בנוסף מנהלת לפיתוח מטרופולין באר שבע, מבלי לפגוע בסמכויות משרד הבינוי והשיכון או לשנות את אחריותם של משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון בנוגע למהלך הלאומי של העתקת מחנות צה"ל לנגב. לצד זאת, שטח הפעולה של אגף בכיר פריפריה חברתית יועבר ממשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי למשרד הפנים.
במסגרת ישיבת הממשלה החליטו בנוסף לאשר את המלצת מנכ"ל משרד הפנים בדבר פיצול שכונת תל ציון מתחום היישוב כוכב יעקב שבמועצה האזורית מטה בנימין, והגדרתה כוועד מקומי נפרד באותה מועצה אזורית.