5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיך הבוקר (רביעי) משפטו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כשסמנכ"ל הכלכלה לשעבר במשרד התקשורת, הרן לבאות, העיד פעם נוספת במסגרת תיק 4000 (בזק-וואלה) שבו מואשם יו"ר הליכוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא נחקר בחקירה נגדית על ידי עו"ד ז'ק חן, שמייצג את שאול ואיריס אלוביץ', והעיד על נושאי רגולציה במשרד התקשורת ועל ההליכים שקדמו לאישור עסקת בזק-יס.
לבאות סיפר אתמול בעדותו הראשונה בבית המשפט על הדחיפות של מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לאשר את עסקת בזק-יס, תחילה ללא תנאים - בניגוד לעמדתו המקצועית, ואמר: "אני זוכר שנדרשתי לתנאים, לעלות על הכתב את התנאים שסברנו שהם התנאים הרלוונטים. פילבר, המנכ"ל החדש, נכנס. הוא הרים את זה לראש סדר העדיפויות. הוא ביקש לאשר את זה עכשיו, ושאל האם אפשר להוריד את התנאים. אמרתי לו שהם אינם 'ייהרג ובל יעבור'. הסברתי שהם רצויים, אך אפשר לאשר את המיזוג בלעדיהם".
5 צפייה בגלריה
הרן לבאות
הרן לבאות
הרן לבאות, היום בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
עו"ד חן הציג קטע מהחקירה של לבאות במשטרה, שבה אמר כי "ככל שבדקתי את הנושא, ראיתי שאין חשש לפגיעה בתחרות באישור עסקת בזק-יס". חן הטיח בו: "אתה מדגיש בחוות דעתך אז שלתנאים האלו אין קשר לתחרות, שהתנאים לעסקת בזק-יס הם שוליים ולא מהותיים". לבאות השיב: "אם כתבתי תנאים - הם תנאים שיש להם הקשרים תחרותיים. אני מנסה להיזכר איזה תנאים יש שאין להם קשר לתחרות, כי לתנאים האלו יש היבטים גם תחרותיים. התנאים שלא נדרשו בכלל נמחקו בעבודת המטה. אני לא משנה את דעתי, אלה תנאים שרצוי היה שייכנסו, אבל בהחלט לא תנאים שצריך 'לקבוע מסמרות' ערב המיזוג. יש אמירה שאני מנסה ליישב, כאמירה שיכולה להיות גורפת שטעיתי. זה לא סביר שסמנכ"ל כלכלה יבקש לקבוע תנאים שאינם קשורים לתחרות".
חן הציג קטע מהחקירה שבו אחד החוקרים שאל "מדוע מדובר באירוע מהותי?", ולבאות השיב: "זה בעצם העברת מאה אחוז לבזק, חשבנו שזה כן אירוע, ולא אירוע שאפשר להתעלם ממנו. אבל אני חוזר ואומר, לאורך כל הדרך כתבנו ניירות על תנאים וכשהסתכלנו עליהם ראינו שרוב התנאים היו לא מהותיים או לא נדרשים בכלל. זה ממש זכור לי בהלך רוח של העבודה המקצועית".
הרן הסביר מעל דוכן העדים את הדברים שאמר בחקירה: "אין בנייר שאני מחזיק את התנאים שלא נדרשים בכלל. התנאים שלא נדרשים בכלל הוצאו מנייר העמדה שלנו. היו כמה ישיבות, היה נייר, כנראה איזושהי טיוטה ראשונית, טיוטת עבודה. היו בה הרבה תנאים, חלקם היו מהותיים, חלקם לא. את מה שהיה מהותי מחקנו ורק את התנאים שאנחנו חשבנו שהם רצויים שיהיו - העלינו על הכתב. כמו שאמרתי שמונה פעמים, הם היו רצויים אך לא הכרחיים".
5 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
"זה לא נכון שעסקת בזק-יס באה בהפתעה". עו"ד ז'ק חן
(צילום: גלעד מורג)
הסנגור הטיח בפני לבאות כי "זה לא נכון שעסקת בזק-יס הגיעה בהפתעה, אחרי שהייתה כבר חצי שנה בקשה קודמת לטפל במיזוג. העד השיב: "אתה יודע כמה בקשות מחכות, ההפתעה הייתה כי לא עסקנו בזה וזה פתאום נשלף".
לבאות התייחס לחוסר האמון בינו לבין פילבר, שבא לידי ביטוי כשהאחרון האשים אותו כי הדליף לכלי התקשורת על כוונתו לפעול לביטול ההפרדה המבנית בבזק ב-2016. "הוא היה בטוח שהדלפתי, וגם ב-2015 וגם אז לא הדלפתי". עו"ד חן אמר: "פילבר אבל בטוח שאתה הדלפת", ולבאות השיב: "ביום הולדת שלי אני אלך לעיתונאים? ככה אני מבלה? לא הדלפתי אז ולא עכשיו. כשדיברנו על חוסר אמון ואמרת לי '2016', לא התכוונתי בגלל שהדלפתי, כי לא הייתי מודע שמאשימים אותי בהדלפות. ב-2015 מומו האשים אותי מפורשות. שם הוא הכניס אותי לחדר".
5 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"היה בטוח שהדלפתי על ההפרדה המבנית מבזק". שלמה פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"למה פגשת את מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי בבית קפה?", שאל חן, ולבאות השיב: "נפגשנו מתחת למשרד, זו לא הייתה פגישה חשובה". חן אמר כי זה מנוגד להוראות התקשי"ר ושאל אם העירו לו על זה, והוא ענה: "אני לא מכיר ההוראות. פעם ייעצו לי לא להיפגש בבית קפה, אבל זה לא עורר סערה. ההדלפה עוררה סערה, אבל אני לא הדלפתי על רפורמת ההפרדה המבנית לתקשורת".
לפי כתב האישום, בין נתניהו לאיש העסקים ובעל השליטה בבזק שאול אלוביץ' נוצרה מערכת יחסים של שוחד - "תן וקח" - ששבמסגרתה הפנו נתניהו ובני משפחתו, בידיעתו, לבני הזוג אלוביץ' דרישות שונות שעניינן אופן הסיקור שלהם באתר "וואלה", שבו שלט אז אלוביץ', ואף דרשו דרישות הנוגעות לסיקור יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה לשעבר. מתוקף תפקידיו הציבוריים, נתניהו עסק בכמה מקרים בענייניו הרגולטוריים של אלוביץ' וביצע פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים שלו, שהיקפם נאמד בסכומי עתק.
לפי האישום, כדי לממש את הנחיית נתניהו להיטיב עם בזק, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר פעל לקידום ענייני אלוביץ' במשרד. עד כשבוע לפני אישור עסקת בזק-יס ב-2015 הייתה העמדה המקצועית במשרד התקשורת, שבה סמנכ"ל הכלכלה הרן לבאות היה הגורם המקצועי, כי יש להתנות את אישור העסקה בתנאים שיקדמו את יישום "רפורמת השוק הסיטונאי". נטען כי בשל הנחיית נתניהו, ועל מנת להביא לאישור העסקה במהירות ובמועד הדרוש לאלוביץ', פעל פילבר מול לבאות על מנת שזה ייתן את הסכמתו לאישור העסקה ללא תנאים.