6 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופר בקייב
מדפים ריקים בסופר בקייב
סופרמרקט ריק בקייב, אתמול
(צילום: EPA)
מאז שפרצה המלחמה הולך ומחריף משבר המזון בחנויות בבירת אוקראינה. בשבת האחרונה הוקדמה שעת העוצר מ-22:00 ל-17:00, בהתראה של שעתיים בלבד. עוד לפני כן התורים לסופרים הגיעו לממדים שטרם ראינו ב-27 השנים האחרונות.
העוצר הממושך של סוף השבוע הסתיים רק ביום שני בבוקר, ואחריו התורים הארוכים השתרכו מחוץ לכל חנויות המזון. השכן שלי יורי, פנסיונר, התנדב לעמוד במקומי בתור כדי לאפשר לי לכתוב שורות אלה. לאחר שעתיים של המתנה, כאשר הגיע תורנו להיכנס לסופר, בת זוגי סבטלנה ירדה לשם. "הכניסה לחנות התבצעה על בסיס אחד יוצא - אחד נכנס", היא סיפרה כשחזרה, "התמונה שראיתי בסופר הייתה עגומה: המקרר של הביצים היה ריק ומנותק מחשמל, אין לחם, גבינות וחלב, ומדפי השמן כמעט ריקים".

6 צפייה בגלריה
תור לסופר בקייב אוקראינה
תור לסופר בקייב אוקראינה
ממתינים שעות בתור לסופר. "הכניסה על בסיס אחד יוצא - אחד נכנס"
(צילום: AFP)
סבטלנה מצאה וקנתה כמה אריזות של חלב מרוכז. בשר לא היה בנמצא, למעט עצמות לכלבים. "הצלחתי לקנות שמרים כדי לאפות לחם, שתי אריזות של בצק קפוא, קרעפלך קפואים, וגבינה צהובה מהחתיכות האחרונות שנותרו. הייתי אובדת עצות. זה דומה למצב שהרגשנו כאן בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, עם התפרקות ברית המועצות, כשבחנויות אי-אפשר היה להשיג מזון. כשראיתי את המגוון הדל של המוצרים נזכרתי איך אפשר להאכיל את כל המשפחה במעט מזון. סבתא שלי לימדה אותי את זה באותם הזמנים".
אתמול בבוקר, בחנות הגדולה של השכונה שלנו, המצב לא השתפר. הרוב המוחלט של המדפים היו ריקים, רק במאפייה של הסופר היה תור וכל אחד קיבל לידיו בגט חם מהתנור. בנוסף להיעדר מוצרי המזון נעלמו כל הסיגריות, ובהתאם למצב הצבאי, נאסרה לחלוטין מכירת אלכוהול כולל אפילו בירה ומשקאות קלים.
"אין לנו מושג מתי תחודש אלינו האספקה", מספרת לי המוכרת נדיה. "נכון שבתקופת הקורונה היו הגבלות, אבל מוצרי המזון הגיעו לחנויות באופן סדיר. היום המצב הוא שונה, אנו במצב מלחמה. יש מחסור בדלק, מחסומים בכל מקום, ובעיות חמורות בלוגיסטיקה". אחרי המתקפה על קייב אתמול, חוסר הוודאות רק גדל.