2 צפייה בגלריה
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
תתקבל החלטה? חאן אל-אחמר
(צילום: AFP)
בעוד כחודש צפויה סוגיית חאן אל-אחמר לחזור לסדר היום. לפי החלטת בג"ץ, על המדינה לתת את תשובתה בנוגע לפינוי המאחז הבלתי חוקי עד 11 בספטמבר, בתגובת לעתירה למתן צו מוחלט שהגישה תנועת רגבים. עד כה נמנעה המדינה מלתת תשובה קונקרטית בנוגע למאחז. הנושא נדחה במשך כמה שנים ואינספור פעמים ובעוד כחודש יגיע שוב לנקודת ציון משמעותית.
על רקע ההחלטה הקרובה, פנו אנשי "פורום עוטף ירושלים" לראש הממשלה יאיר לפיד ולשר המשפטים גדעון סער, ודרשו לממש עוד השבוע את צווי ההריסה שהוצאו למקום. "אנו תקווה כי תפעלו למימוש צווי ההריסה בהקדם", אמרו בפורום. במכתב תיארו אנשי הפורום את הבעייתיות במצב כיום. "הבנייה הבלתי חוקית המשתוללת בסביבתו (של חאן אל-אחמר) פוגעת באינטרסים הביטחוניים וההתיישבותיים של מדינת ישראל באזור עוטף ירושלים ובכביש מס' 1, המוביל מבקעת הירדן לבירת ישראל".
2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר מאחז בדואי
חאן אל אחמר מאחז בדואי
חאן אל-אחמר
(צילום: רויטרס)
מנגד טוענים אנשי קבוצת "ידידי הג'האלין", הפועלים למען זכויות הבדואים במדבר יהודה, כי אין לפנות את תושבי החאן ממקומם. ביוני האחרון הם שיגרו מכתב ללפיד ולראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. "אנו פונים אליך בבקשה דחופה כי תפעיל את סמכותך להפסיק את המצב הנוכחי של אפליה תכנונית של התיישבות הבדואים, וכי תפעל בהקדם להסדיר תשתיות ואישורי בנייה בהידברות עם הקהילות המושתקות במדבר יהודה, בדומה לנעשה ביישובים ובמאחזים היהודיים בסביבה - שם יש עשרות רבות של מבנים לא חוקיים עם צווי הריסה שאין כוונה לממשם", כתבו.
סוגיית חאן אל-אחמר מגיעה לפתחם של לפיד, גנץ וסער בתזמון בעייתי בשל מערכת הבחירות. בחודשים האחרונים נערכים במערכת הביטחון למצוא פתרון עבור קהילת הג'האלין שבמסגרתו יועתקו התושבים מטרים בודדים ממקומם הנוכחי. המתנחלים מתנגדים לפתרון וטוענים כי יש להעביר את התושבים למתחם שהוכשר עבורם באבו דיס.
ההערכה היא ששוב, כמו בפעמים הקודמות, תבקש המדינה דחייה ותמנע מלתת תשובה בנושא. השאלה היא מה בג"ץ יעשה בתגובה והאם יכריח את המדינה בכל זאת לתת תשובות יותר מדוייקות.