השר לביטחון פנים עמר בר-לב (העבודה) התייחס הבוקר (שלישי) לתחקיר כלכליסט, לפיו המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול של NSO כדי לעקוב אחר אזרחים ישראלים, בהם ראשי ערים ופעילי מחאת בלפור, ללא פיקוח או בקרה - ואמר כי הוא משוכנע שהדברים נעשו באופן חוקי.
"אני גם לא אוהב שיש האזנות סתר לאזרחים, לא של המשטרה ולא של השב"כ", אמר לאולפן ynet. "לכל דבר כזה במדינת ישראל צריך אישור של שופט. כמו שיש אישור להאזנות סתר לטלפון רגיל, אותו דבר יש במקרה של שימוש בתוכנה. זה מה שנאמר לי, זה מה שהבנתי ואני יכול לומר שאני הולך באמת לוודא 'ברחל בתך הקטנה' שאכן כך זה מתקיים".
4 צפייה בגלריה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
עמר בר-לב
(צילום: גיל נחושתן )
4 צפייה בגלריה
  משרדי NSO בהרצליה
  משרדי NSO בהרצליה
משרדי NSO בהרצליה
(מילום: AFP)
עם זאת בר-לב הדגיש כי "זה לא שזה ללא פיקוח, בתגובת המשטרה נכתב שיש פיקוח כמו בהאזנות סתר, ויש אישור של שופט בכל שימוש כזה או אחר".
האם בעינייך זה לגיטימי להשתמש בכלי של NSO בידי משטרת ישראל על אזרחים ישראלים, אתה שלם עם זה? "תראה, אני לא בקיא בנבכי האפליקציה או התוכנה של NSO, אבל אני לא שלם עם זה שיש זכות בכלל למישהו במדינת ישראל להאזין האזנות סתר לטלפונים של אזרחים פרטיים, ולכן הנושא הזה, ההחלטה, האישור הסופי הוא בידי שופט ביהמ"ש, לא בידי שוטר ולא בידי מפכ"ל המשטרה ובוודאי לא בידי שר הבט"פ".
ואתה הולך לוודא שאכן שופט הוא זה שמאפשר את השימוש בכלי הזה? אתה לא חושב שאולי כדאי לקיים דיון על עצם השימוש בחברה הזו, ב-NSO? "תראה, עד היום לא ראיתי לנכון לעשות דיון על האזנות סתר, אני לא חושב שזה נכון לעשות את זה, אני לא חושב שהשר צריך להיות מעורב בדברים האלה. אני לא מיודע כמה האזנות סתר מבוצעות על ידי משטרת ישראל באישור שופט, אני גם לא מיודע כמה נדחות, ואני לא חושב שאני צריך להיות מיודע. צריך לוודא שאכן הנוהל קיים והוא נמצא בידי הרשות השופטת ולא המשטרה או השב"כ לצורך העניין הזה, וזה מה שדווח לי וכפי שאמרתי אני בודק לוודא שאכן מה שדווח לי הוא מדויק".
אתה יודע לומר איך התחיל בכלל השת"פ הזה? זה לא אתה שהנחת את המשטרה או נתת אישור לדבר כזה? "לא, אני לא יודע, זה סיפור של לפני מספר שנים, כמה שאני מבין, לפני כמה מפכ"לים גם. מדינת ישראל היא מדינת חוק והמשטרה צריכה לפעול על פי החוק ואני מאמין שהיא פועלת על פי החוק ובמקרה הזה כל שימוש ספציפי חייב לעבור אישור של שופט אחרי שהמשטרה מציגה לשופט מדוע היא צריכה לעשות האזנת סתר כזאת באמצעות תוכנת NSO ובאמצעים אחרת. ככה זה צריך להיות במדינת ישראל".
בר-לב, שבעצמו לאחרונה אובחן עם קורונה, התייחס להחלטה שהתקבלה אתמול לקצר את ימי הבידוד לחמישה. "מתברר שזה בסמכותו של מנכ"ל משרד הבריאות ואני סומך על שיקול דעתו ושל כל הצוות הרפואי והמומחים שעומדים לרשותו", אמר בר-לב.
-אז אתה אומר שזה צעד נכון. "זה נראה לי צעד נכון כי שוב, אני לא יודע אם מהחוויה האישית שלי אני יכול להשליך לגבי הכל, אבל החוויה האישית שלי וגם אחרי זה אשתי נדבקה וגם הילדים שלי נדבקו - זה לא נעים אבל זה לא נורא ולכן אם זה המצב בהחלט יש מקום לדעתי הלא-מקצועית מבחינה רפואית, לקצר את משך הבידודים".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לחשיפת כלכליסט: "אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל". עוד יש לציין כי משטרה אמרו תחילה כי היועמ"ש פיקח על המעקב, אך לאחר מכן אמרו כי הסתמכו על צווי בית משפט.

"הקורונה? הממשלה נקטה צעדים זהירים לכל אורך הדרך"

על רקע הגל החמישי שמשתולל והביקורת על מערך הבדיקות שקרס, ועל מערכת החינוך שלא מתפקדת, השר דווקא שיבח את מדיניות הממשלה מול הקורונה. "אין שום דבר בחיים כמעט שהציון בו הוא 100, אבל בהחלט באי-הוודאות שהייתה קיימת מתחילת הדרך, ממשלת ישראל בהובלת רה"מ נקטו בצעדים מאוד זהירים לכל אורך הדרך", אמר בר-לב.
"הלוואי שיתברר בדיעבד שחלק מהצעדים היו מיותרים ובזכות זה הצלחנו לדחות את הגעת המחלה למדינת ישראל, הצלחנו שחלק גדול יותר מהאוכלוסייה ובפרט הילדים יתחסנו, ולכן ההתגברות על המחלה הייתה הרבה יותר קלה למרות כל המשמעויות הכלכליות לכל מיני גורמים כלכליים ופרטיים במדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
(צילום: AFP)

"אנחנו פועלים לגבי מתן פיצוי גם דרך הממשלה וגם דרך ועדת הפנים בכנסת", הוסיף השר. "לתת פיצוי ראוי לבעלי עסקים ולהורים גם אם הם צריכים להישאר בבידוד בגלל שהילד שלהם חולה, וזה ממש בימים אלה עובר בוועדה שעומדת בראשה ח"כ אפרת רייטן מהעבודה וזה הולך לעבור בכנסת".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בר-לב התייחס לאפשרות שראש הממשלה לשעבר נתניהו יחתום על הסדר טיעון וכיצד זה ישפיע על הקואליציה השברירית. "אני לא יודע אם יש וטו של ליברמן על החרדים ואני לא יודע מה יקרה ברגע האמת ואני לא יודע מה יקרה עם הליכוד, אם הוא יתפצל או לא יתפצל. אני מניח שאם תהיה עסקת טיעון כזאת או אחרת אז הרבה מאוד דברים שהיום קשה לנו להעלות על הדעת יקרו ויהיה בהחלט פוטנציאל משמעותי להרחבת הקואליציה הנוכחית ואני מאוד אתמוך בזה".
השר לביטחון פנים התייחס גם לפשיעה המשתוללת בחברה הערבית וטען כי הממשלה עושה פעולות משמעותיות. "הדברים שאנחנו עושים בחודשים האחרונים לא נעשו שנים אם בכלל בהתמודדות עם הפשיעה ברחוב הערבי, בין היתר - רק בשבוע שעבר נדמה לי - הוגשה הצהרת תובע כנגד אחד מראשי משפחות הפשע הערביות שכל המגזר הערבי מכיר אותו, אחרי ששבוע קודם הוגשו כתבי אישום כנגד דרגי הביניים באותו ארגון. אנחנו כפי שאמרתי, נפרק ארגון אחרי ארגון, זה לוקח זמן אבל במקביל - מאות מיליונים של שקלים כבר עוקלו, חולטו ממשפחות פשע ומפושעים בחברה הערבית כולל בקרב הבדואים".
-יש התפתחות בחקירת הרצח של הילד בן ה-4? "בתוך שעות ספורות נעצרו אנשים בעקבות הרצח הזה, נמצאים במעצר עדיין ואני כמובן בתור שר הבט"פ לא יכול להיכנס לפרטי החקירה. יש לפחות שני עצורים עד תום ההליכים ואין לי ספק שאנחנו נגיע גם לרוצחים הנתעבים של אותו ילד תמים".