3 צפייה בגלריה
"חשדות חמורים". החיילת שהתלוננה, כלא גלבוע והמחבל שלדבריה פגע בה
"חשדות חמורים". החיילת שהתלוננה, כלא גלבוע והמחבל שלדבריה פגע בה
"חשדות חמורים". החיילת שהתלוננה, כלא גלבוע והמחבל שלדבריה פגע בה
(צילום: נדב אבס, EPA)
סערה בעקבות חשיפת ynet על הסוהרת שהעידה כי נאנסה: ועדת המשנה של חוץ וביטחון בראשות חבר הכנסת רם בן ברק תתכנס בשבוע הבא לדיון בעקבות עדותה של הילה (שם בדוי), שסיפרה כי נאנסה על-ידי אסיר ביטחוני בכלא גלבוע. העדות, שנחשפה ב-ynet, הובילה לזעם ציבורי ולתגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית - ונציגי שב"ס, שב"כ והפרקליטות צפויים להשתתף בדיון כדי לתת דין וחשבון על הפרשה.
הדיון יעסוק גם בחשיפת ynet על פגישת שב"כ עם האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שביצע מעשים מגונים בסוהרות. עטאללה ביקש משב"כ סיוע ביציאה מהבידוד שבו הוא כלוא מאז שנת 2018, בעקבות פרשת ה"סרסור בסוהרות".
3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
הדיון עלול להיות חסוי. מירב בן ארי
(צילום: הדר יואביאן)
על כינוס הוועדה סיכמו חברי הכנסת רם בן ברק ומירב בן ארי, ובשעות האחרונות מתקיים דיון בשאלת החיסיון של הדיון. משב"ס נמסר כי "מדובר בחשדות חמורים על אירוע שארע לפני מספר שנים. המידע נמצא תחת צו איסור פרסום ואנו נמתין לתוצאות החקירה המשטרתית ונפעל על פי הממצאים באפס סבלנות, בהתאם למדיניות הארגון".
בצהריים, נזכיר, נחשפה ב-ynet עדותה של הילה, חיילת צה"ל ששירתה כסוהרת בכלא גלבוע וסיפרה שנאנסה על-ידי אסיר ביטחוני. "מאז האונס חיי הם גיהינום", סיפרה. "מנסים להשתיק אותי. עזרו לי במאבקי לחשוף את האמת. חיילות צה"ל שלנו אינן הפקר". עורכת דינה של החיילת, קרן ברק, פתחה קמפיין מימון המונים כדי לסייע כלכלית ונפשית לה ולחיילות נוספות שלדבריה "סורסרו" בידי מפקדיהן, כששירתו בשב"ס בעשור שעבר.
באתר מימון ההמונים כותבת החיילת, הילה (שם בדוי): "המפקדים שלי, חברי הסגל שלי, שחשבתי שהם אמורים לשמור עליי, מסרו אותי לידיו של אותו מחבל. הם דאגו שאשאר איתו לבד, בניגוד לנהלים הברורים, בכדי שהוא יוכל לפגוע בי באכזריות ולהתעלל בי מינית שוב ושוב, ולא רק בי, גם בעוד חיילות סוהרות רבות".
3 צפייה בגלריה
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
סיפר שסוהרות "סורסרו" - והוביל להצפת הפרשה מחדש. בן שטרית
(צילום: יריב כץ)
היא הוסיפה: "הוא יכול היה לרצוח אותי, או לקחת אותי כבת ערובה, רק שנינו, לבד, בלי אזיקים ובלי סורגים, והוא רוצח מורשע! מחבל טרוריסט. מה הם חשבו לעצמם? שהוא 'רק' יתענג עלי? שזה בסדר? שמותר להקריב חיילת צה"ל בשביל מידע? שקט? כסף? אני אפילו לא מצליחה לדמיין איזו תמורה בכלל אפשר לקבל תמורת גופה של חיילת".
לדבריה, "מאז פרסום הפרשה, הסוד שלי שהיה ידוע, הוסתר מכם, הוסתר מכולם, אולי הם קיוו שאקח את הסוד הזה איתי לקבר. אולי הם חשבו שאני אתאבד או אברח להתחבא באיזו מחילה ואמשיך להתבייש אבל לא עוד! אני סיימתי לשתוק, סיימתי להתבייש, אני לא אשמה! הבושה היא של המדינה. הבושה היא של כל מי שמסתיר ומטייח את הפרשה הזאת כבר שנים. די לשתיקה. לא ישתיקו אותי יותר. השד יצא מהבקבוק ואני לעולם לא אתן להם להחזיר אותו עד שאקבל תשובות מהמדינה שלי. מדינת ישראל האהובה שלי (כן, אני עדיין ציונית, עדיין אוהבת את המדינה שלנו בכל לבי), תסבירי לי איך ולמה זה קרה לי? אני דורשת שתוקם ועדת חקירה בלתי תלויה".

בדף שנפתח באתר מימון המונים beactive נכתב עוד: "חיילת ששירתה כסוהרת בשירות חובה בין השנים 2014 ל-2017 הותקפה מינית באכזריות על ידי מחבל עם דם על הידיים כאשר על פי הפרסומים מפקדיה ידעו ושתקו. מדובר בפרשה חמורה ויוצאת דופן שנגרם לחיילת. היעד הוא 200,000 שקלים שיסייעו לשיקום הנפשי ולייצוג המשפטי".
עורכת הדין שפתחה בקמפיין, קרן ברק, מסרה: "מדובר במקרה המזעזע ביותר מאז קום המדינה של פגיעה מינית בחיילת צה"ל בשירות סדיר על ידי מחבל אויב מדינת ישראל עם דם על הידיים, שרצח את נפשה במעשיו האכזריים והנפשיים", מסרה עו"ד ברק. "אני קוראת לכל אזרח במדינה לסייע לנו לגייס כסף על מנת לשקם את חייה של אותה חיילת וזאת במטרה שתוכל לחזור לחיות חיים נורמליים. מדובר באישה שהתגייסה לצה"ל וביקשה לשרת בתפקיד בטחוני רגיש מתוך ציונות ואהבת הארץ. אסור לנו ולמדינת ישראל להפקיר אותה בשנית".

פרשת ה"סרסור בסוהרות"

במרכז פרשת ה"סרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
הפרשה, שנחשפה ב-2018, חזרה לכותרות בנובמבר האחרון עם עדותו של מפקד הכלא, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, בוועדת החקירה לבריחת האסירים. בן שטרית אישר בעדותו את הדברים, שהתרחשו טרם כהונתו, וציין כי היה ידוע שסוהרות "סורסרו" למלא את צורכיהם המיניים של מחבלים הכלואים בכלא. נדגיש כי בן שטרית עצמו אינו קשור לפרשה, והחל לכהן כמפקד הכלא רק אחרי שנחשפה.
עטאללה, לפי עדויות הסוהרות, אף נהג להלך עליהן אימים באמצעות אזכור שמו של המחבל אמג'ד עוואד, רוצח בני משפחת פוגל. כך למשל, בינואר 2022 התלונה במשטרה סוהרת שלדבריה טאללה באותה התקופה אמרו לה כי היא מאוימת על ידי אמג'ד עוואד, אף על פי שבדיקת ynet העלתה כי לא היה כל איום כזה, מה שמבסס את החשד כי מדובר היה בעיקר בניסיון הפחדה.
לפני שלושה שבועות פיטר השר לביטחון הפנים עמר בר-לב את רב-כלאי ראני באשא, קצין המודיעין שהודה בחקירותיו במשטרה ששיבץ סוהרות מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בעקבות דרישותיו של עטאללה. בר-לב, שפיטר את באשה בהמלצת נציבת שב"ס קטי פרי, ציין במכתבו אליה כי "לאור נסיבות המקרה, טיב המעשים שבהם הודה הקצין והתשתית הראייתית המנהלית הקיימת לגביו במישור הפלילי, הריני לאשר את החלטתך לפטר את באשה, בשל הפרה חמורה של חובותיו כסוהר ובשל אי התאמתו להמשך השירות בארגון".