הבולען הגדול שנפער בנתיבי איילון כבר נאטם בשעות הבוקר (ראשון) המוקדמות, כעת מתכוננים לכסות אותו באספלט. העבודות לפתיחת רמפת העלייה במחלף השלום נמשכות, לאחר שבמהלך הלילה ועד שעות הבוקר המוקדמות בדקו שלוש חברות שונות את כלל המסלולים בכביש 20 באזור. כל חברה עשתה בדיקה ססמית על פני השטח במטרה לגלות האם יש חללים נוספים מתחת לכביש, שמהווה אחד מצירי התנועה המרכזיים בארץ. במספר מוקדים שונים נמצא חוסר איזון וקרקע לא הומוגנית, ובשל כך הן קדחו בכביש מעט והכניסו בו חומר כדי לוודא שאין ריק, אלא רק קרקע לא אחידה.
עופר כהן-קלף, סמנכ"ל תפעול ואחזקה של נתיבי איילון אמר ל-ynet: "אנחנו כרגע עושים עבודות הכנה לשים את האספלט. יצקנו כבר יציקה פנימית מבטון נוזלי שמתקשה. מדובר בעשרות קו"בים בכדי לוודא שהמפלס לא יירד. אני מאמין שתוך מספר שעות יהיה כאן אספלט". למרות ההתקדמות בעבודות בכביש, נראה כי הציר לא ייפתח בשעות הקרובות, וזאת כדי להמשיך ולבדוק מה מתרחש במעמקי אתר הבנייה של מגדל הספירלה בעזריאלי. כצעד למניעת הישנות האירוע, הותקנו על הכביש מערכת ניטור לתנודות מתחת לפני השטח. המערכת תפעל רק באזור שקרוב לבולען שנפער.
3 צפייה בגלריה
בולען כביש נתיבי איילון תל אביב ליד מחלף השלום עזריאלי
בולען כביש נתיבי איילון תל אביב ליד מחלף השלום עזריאלי
נאטם וכוסה באספלט. לא נותר זכר לבולען באיילון
(צילום: רועי רובינשטיין)

ישראל שמש, ראש אגף ניהול תנועה בנתיבי איילון, עבר לילה ללא שינה בעקבות הבולען הגדול שנפער סמוך למגדלי עזריאלי. "מאז שהוקפצנו למקום אנחנו בעבודה רצופה, אבל הכל בסדר", אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio. לפי ההערכות העלייה למחלף השלום צפויה להיפתח תוך 48 שעות. הוא פירט מעט על העבודה מאחורי הקלעים: "במהלך כל הלילה, מרגע הפעילות, הגיעו לפה אנשי מקצוע ויחד עם אנשינו עשינו הליך של התייעצות, שכלל גם שימוש באמצעים טכנולוגיים וגם קידוחים".
הוא ציין כי מדובר באירוע הראשון מסוגו זה חמש שנים בנתיבי איילון: "יש אירועים אחרים שאנחנו מתמודדים איתם ביום-יום". שמש נשאל האם לא ראו נורות אזהרה עוד טרם הבולען נפער, והשיב כי "אנחנו מתייעצים ומעסיקים אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה. יש לנו גם גורמים בתוך נתיבי איילון, עם זכרון ארגוני, שמתעסקים בתיאום תשתיות ומכירים היטב את הפרוייקטים השונים".
על פי ההערכה, הבור העצום נפער בעקבות עבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי. מיד לאחר שהתגלה הבולען, שנפער מטרים ספורים לפני העלייה למחלף השלום, נחסמה היציאה למחלף. הכביש נפתח לתנועה כבר במהלך הלילה, והבוקר נסתם הבולען: "אני יודע שזה הפתרון הכי טוב שיש כרגע כדי לפגוע כמה שפחות בציבור מחד, ומאידך לבדוק שזה בטיחותי מספיק. מה שמנחה אותנו זה קודם הבטיחות, לראות שאין חלילה סכנה למשתמשי הדרך".
רפ"ק קינן גרינשפן מאגף התנועה התייחס להערכה ולפיה תוך יומיים תיפתח רמפת העלייה לשלום לתנועה: "ברגע שנקבל תמונת מצב שאין סכנה לציבור נפתח את העלייה". הוא התייחס לרצונה של שרת התחבורה מרב מיכאלי שלא לסגור את הכביש על אף הבולען והבהיר: "אנחנו לא אנשי מקצוע בנושא בטון ובנושא היקף תזוזה של הקרקע. יש אנשי מקצוע שמבצעים את הניטור ונותנים את ההמלצה. ההחלטה היא של אנשי מקצוע, אנחנו הגוף המבצע".
3 צפייה בגלריה
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
הבולען הגדול שנפער, אמש
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
פקקים סמוך למחלף השלום בעקבות הבולען שנפער
פקקים סמוך למחלף השלום בעקבות הבולען שנפער
הפקקים באיילון דרום, הבוקר
(צילום: שאול גולן)
בעקבות איתור הבולען באחד הכבישים המרכזיים במדינה, נתיבי איילון נחסמו כאמור במשך כשעה במהלך הלילה ממחלף ההלכה ועד מחלף השלום, לצורך בדיקת הימצאות של בולענים נוספים. הבוקר העריך סמנכ"ל נתיבי איילון, עופר כהן-קלף: "אנחנו יכולים להגיד בוודאות שהאזור די בטוח מבולענים". הבוקר, ולאחר בדיקות מקיפות בשטח הבולען ובסיוע ייעוץ ממומחים במקום, תנועת הרכבות בתל אביב חודשה ואיילון דרום נפתח לתנועה.
אמש, עקב העבודות באזור הבולען והחשש מעומסים כבדים, לצד הפסקת תנועת הרכבות, הוחלט בצה"ל על צמצום ההגעה למחנה "רבין" (הקריה), לבסיסי גלילות ולמחנות במרחב גוש דן. בנוסף, המפקדים נדרשו להתאים את זמני הגעת החיילים לכלל בסיסי צה"ל ברחבי הארץ על פי הצורך ובהתאם לעומסים הצפויים - ולמעשה ניתן אישור לאחר לבסיסים עם החזרה מחופשת השבת.
הבולען שנפער אמש בנתיבי איילון הוא ללא ספק הגדול ביותר שראה הכביש המרכזי של מרכז הארץ, אך בעבר כבר היו מקרים בהם נפערו בו בורות. בפברואר 2006, נחסם הנתיב הימני באזור מחלף קק"ל בגלל בור בכביש, שש שנים אחר כך נחסם הכביש ממחלף שבעת הכוכבים ועד מחלף בגין בעקבות קריסת חלק מהכביש.
גם בנובמבר 2014 נחסם מחלף השלום לכיוון דרום בעקבות בור שנפער. אז זה קרה בעקבות עבודות בניית פרויקט מידטאון. ביולי 2020 נחסמו נתיבי איילון בגלל בור בכביש, אז החסימה הייתה ממחלף שבעת הכוכבים עד מחלף גלילות.