נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנפגש בשלישי האחרון בבית הלבן עם מנהיגים מהקהילה המוסלמית בארה"ב, סיפר להם כי רעייתו, הגברת הראשונה ג'יל ביידן, לוחצת עליו לסיים מיידית את המלחמה בעזה. לפי הדיווח של ה"ניו יורק טיימס", במהלך הפגישה אמר אחד האורחים לביידן כי אשתו התנגדה להשתתפותו בשל תמיכתו של הנשיא בישראל. ביידן השיב שהוא מבין וכי אשתו אמרה לו "ג'ו, תפסיק את זה, תפסיק את זה עכשיו".
סלימה סוסוול, מייסדת מועצת המנהיגות המוסלמית השחורה, שהשתתפה בפגישה, אמרה ל"טיימס" שהיא רשמה לעצמה את דבריו של הנשיא, משום ש"זה היה כל כך עוצמתי לשמוע שהגברת הראשונה מרגישה כך לגבי הסכסוך".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ג'יל ביידן
ג'ו ביידן ג'יל ביידן
ג'ו וג'יל ביידן
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo)
כמה מבעלי בריתו החזקים של ביידן, כולל אנשי מרכז כמו הסנאטור כריס קונס מדלאוור שהוא התומך הגדול ביותר של הנשיא במפלגה הדמוקרטית, לוחצים עליו להביא את המלחמה לסיום - כולל באמצעות הגבלות על סיוע צבאי לישראל. אולם אף אחד מהם לא משפיע על ביידן יותר מאשתו, שהיא גם אחד האנשים היחידים במעגל הקרוב אליו שאומרת לו בדיוק מה היא חושבת.
תמיכתו המוחלטת של ביידן בישראל בששת החודשים האחרונים מנוגדת כעת לעמדת רוב האמריקנים, שדורשים הפסקת אש מיידית. הסקרים מבהירים לביידן שוב ושוב כי הוא מפסיד כמויות גדולות מאוד של מצביעים דמוקרטים מסורתיים בקנה מידה שיכול לעלות לו בבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר הקרוב. וכמו ביידן עצמו, גם אשתו מצאה עצמה מתמודדת עם הפרעות חוזרות ונשנות במהלך הופעות שלה על ידי אנשים שמוחים על מדיניות ארה"ב בסכסוך.
בחודש שעבר, באירוע של "נשים למען ביידן" באריזונה, הופסק נאום של הגברת הראשונה בידי מפגינים שדרשו לדעת מדוע הביידנים תומכים ב"רצח עם" בעזה. זה קרה גם באירועים בוויסקונסין, ורמונט ובמהלך נאום בארוחת ערב של קמפיין לזכויות אדם בלוס אנג'לס. ביידן נשארה בשקט בזמן שהמפגינים הוצאו מהחדר, ורק אז חידשה את נאומה.
לג'יל ביידן יש היסטוריה של התנגדות למעורבות אמריקנית בסכסוכים בחו"ל, בין היתר בגלל שבנה המנוח, בו ביידן, שירת בעיראק ב-2008. אדם שהשתתף באירוע בבית הלבן ב-2022, סיפר ל"טיימס" כי הופתע מהתגובה הרגשית של הגברת הראשונה אחרי שמשתתף בפגישה הילל את מורשתו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן: "הוא שלח את הבן שלי למלחמה", השיבה ד"ר ביידן בכעס. היא גם תמכה בהחלטת בעלה להסיג את החיילים האמריקנים מאפגניסטן, למרות הכאוס הקטלני שליווה את הנסיגה. "אני חושבת שהוא סומך על האינטואיציה שלי כבת זוג', אמרה בראיון עבר, "לא כאשת מדיניות או יועצת".
הבית הלבן מסר ל"ניו יורק טיימס" בתגובה כי אין פער בין הנשיא לאשתו בנוגע לסכסוך וכי ביידן לא דרשה את הפסקת המלחמה. "בדיוק כמו הנשיא, הגברת הראשונה שבורת לב בגלל ההתקפות על עובדי הסיוע ההומניטרי והאובדן המתמשך של חיי אדם חפים מפשע בעזה", אמרה לטיימס אליזבת אלכסנדר, מנהלת התקשורת של ג'יל ביידן, "שניהם רוצים שישראל תעשה יותר כדי להגן על אזרחים".
הדיווח של ה"טיימס" מגיע בצל שיחה שאמורה להתקיים במהלך היום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ג'ו ביידן. השניים צפויים לשוחח על רקע התקרית הקשה ברצועת עזה שאירעה בלילה שבין שני לשלישי, שבה נהרגו מאש צה"ל שבעה עובדי סיוע של ארגון המזון WCK.