לאחר שהורים לילדים חסמו הבוקר (שלישי) את הכניסה למעון נעמת לגיל הרך בשכונת תל גיבורים בחולון, ולא אפשרו לעובדות ערביות להיכנס אליו, בתנועת הנשים הודיעו כי הוא לא ייפתח מחר "במחאה על גילויי הגזענות". יו"ר נעמת חגית פאר אף הודיעה במקביל כי כיתת התינוקות במעון תיסגר החל ביום חמישי הקרוב בשל מחסור בעובדות. "לא מתכוונת לאפשר מציאות שבה עובדות חוששות להגיע למקום עבודתן, וסופגות מתקפות שמדיפות ריח רע וחריף של גזענות. לא נאפשר את חשיפת הילדים הרכים למסרים של שנאה".
פאר הודיעה על כך במהלך סיור במקום ושיחה עם צוות המעון. העובדות שספגו את המתקפות הודיעו שאין בכוונתן לחזור לעבוד בו "מחשש לביטחונן". ההורים ניסו להסביר את מחאתם, ואור שאול, אב לילד בן שנתיים מהמעון "אודם", אמר: "אני לא מתבייש לומר שיש לנו חשש כהורים מסייעות שמגיעות ממזרח ירושלים, שלא יודעות טוב עברית. החשש הביטחוני זה לא משהו שאנחנו המצאנו, ושיפסיקו לנסות לצייר אותנו כגזענים. שנה שעברה הייתה פה מטפלת ערביה מיפו שכל ההורים אהבו".
4 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ למעון. "הן בקושי יודעות עברית"
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
המעון בחולון
(צילום: נדב אבס)
הורי הילדים דרשו את סילוקן של העובדות, וככל הנראה הופתעו לגלות שלמעון הגיעו אתמול נשים ערביות. לפי גורמים בנעמת, שלוש העובדות "בשוק". "הן חוששות מתגובת ההורים הבוקר, ולא מתכוונות לבוא לעבוד בגן". אחת הסייעות הוותיקות במעון יצאה לשוחח עם ההורים, אותה הם מכירים היטב. "אני בעצמי פחדתי אתמול. לא השארתי את הילדים רגע אחד לבד עם העובדות שהביאו ממזרח ירושלים", הודתה.
הסייעת הסבירה כי היא מבינה את חששות ההורים והוסיפה כי "זה היה יום קשה לילדים שראו את ההורים במעון, נכנסים ויוצאים, זה הוציא אותם מהאיזון". האבא אור שאול המשיך לנסות ולהסביר את חששותיו: "הצוות של העובדים בגן הוא נהדר ומקסים, אבל באמת לא מתאים לנו עובדות ממזרח ירושלים שלך תדע ביטחונית מאיפה הן מגיעות. הרי בנעמת לא עושים תחקיר ביטחוני".
לקראת השעה תשע בבוקר הבחין אחד ההורים בנהג הסעות שהוריד את שלוש העובדות החדשות במעון נעמת. "הבנתי שאלה סייעות שרק אתמול הגיעו לעבוד פעם ראשונה בגן. דיברתי איתן והן בקושי יודעות עברית", טען אבא לילד במעון, שממוקם בשכונה בסטטוס סוציו-אקונומי נמוך.
4 צפייה בגלריה
הגננת
הגננת
אחת הגננות במעון
(צילום: נדב אבס)
תוך דקות הגיעו הורים רבים לילדי המעון שבו יש 71 פעוטות בשלוש קבוצות גיל מגיל שלושה חודשים ועד שלוש שנים. צוות המעון והמפקחות שהוזעקו למקום ניסו להרגיע את הרוחות, אלא שאז החלה מהומה סמוך לשער הכניסה לגן. לדברי הצוות, ההורים אמרו ביטויים קשים וגזעניים כלפי שלוש העובדות הצעירות, בנות 19 עד 22.
הן הגיעו הבוקר ליום הראשון שלהן בעבודה, אחרי שאתמול עברו ריאיון. יפעת יהודה, מנהלת מרחב חולון-בת ים בנעמת, סיפרה על בדיקות הרקע שבוצעו להן: "אנחנו בודקים את הזיקה שלהן לעבודה והן יודעות עברית. הריאיון היה בעברית". ההורים ממשיכים לטעון שמדובר בסייעות שלא שולטות בשפה העברית. הם אף תהו איך סייעות ממזרח ירושלים יעשו לילדים שלהם קבלת שבת.
לדברי מי שראיינה את העובדות החדשות "ההכשרה שלהם מתבצעת תוך כדי עבודה בגן". היא ציינה כי הן מקבלות תקופת ניסיון של שלושה חודשים, כדי לבחון את התאמתן לגן, וגם עוברות הכשרות כמו קורס בטיחות ועזרה ראשונה.
4 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לגן
ההורים מחוץ לגן
ההורים: "לא היה קורה בצפון תל אביב"
(צילום: נדב אבס)
טובה סיני, מפקחת חינוכית ארצית בנעמת, אמרה כי "הבעיה של ההורים שהסייעות ממזרח ירושלים. מדובר בשלוש עובדות שתעבודנה במעון. אתמול הן עבדו כמה שעות והיום הם באו ליום עבודה. הן מתחילות לעבוד אחרי יום ראיון ועבודתן נבחנת, הן בניסיון לשלושה חודשים. כאשר הן נכנסות לעבודה יש צוות ותיק בתוך כל כיתה שמכווין את העובדות החדשות".
בעקבות המהומה, שלוש הסייעות כאמור לא מתכוונות לחזור לעבוד במקום. עם הגעתן החלה המהומה, והן שבו על עקבותיהן. סיני התעקשה כי ימשיכו לעבוד בהמשך: "בכל מקרה נבחן את האירוע ונחליט".
ההורים מצדם עומדים על שלהם ואומרים כי לא ייתנו שבנות ממזרח ירושלים יעבדו במעון של הילדים שלהם. "זה מפחיד, אין לנו בעיה עם ערבים ישראלים", אמרה סבתא לנכד שנמצא במעון. היא הוסיפה: "צעירות ממזרח ירושלים לא יכולות לעבוד פה, זה מסוכן. בגלל שזה בשכונת תל גיבורים בחולון אז נעמת מרשים לעצמם. בצפון תל אביב זה לא היה קורה". אמא אחרת ציינה: "אני הוצאתי את הילדה מהגן, אני פוחדת".
יפעת יהודה, מנהלת המרחב, פנתה להורים: "שמתם את הילדים בגן שלנו, תנו לנו לעבוד תסמכו עלינו ועל הניסיון והדאגה שלנו לחינוך הילדים שלכם". לדבריה, "ראיינתי אותן. הן דוברות עברית, האמירות של ההורים כלפי העובדות היו קשות, שלא נעים לי לחזור עליהן. גם כלפיי היו אמירות לא נעימות".
עידן שמעונוב, שבנו לומד במעון, נתן גם הוא את הדוגמה על העובדת הערבייה שעבדה במקום בשנה שעברה. "לא הייתה לנו בעיה. אני דיברתי עם העובדות רגע לפני שנכנסו לגן, והעברית שלהן לקויה", טען. הוא אף ציין כי "ביקשו ממישהי מצוות הגן שיודעת ערבית לעזור להם בתרגום לערבית. זה לא נכון שהן יודעות עברית".
כרמל איתן, דוברת נעמת שהגיעה למעון בחולון בעקבות ההפגנה, מסרה כי "אני מזועזעת. בערך כ-20 הורים הגיעו הבוקר ועד עכשיו הם לא נותנים לסייעות להיכנס. להבנתי הסייעות היו הרבה זמן ברכב, ההורים תחקרו אותם, בקשו מהן להוציא תעודת זהות. ההורים נתלים בהסברים מכובסים שהן לא יודעות עברית, לא עברו הכשרה. אבל 99 אחוז מהסייעות מקבלות את ההכשרה וכל מסלול הלמידה שלהן תוך כדי עבודה, זה המצב היום במדינת ישראל. הן עובדות טובות, מסורות, ואוהבות ילדים. אחת מהן עם הכשרה מקצועית לעבודה עם ילדים".