4 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל בקטאר, שיארח את גמר הגביע העולמי בכדורגל
(צילום: AFP)
ישראל צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם עם פיפ"א שיאפשר לה לפתוח בדוחה, בירת קטאר, נציגות קונסולרית זמנית. בנציגות זו דיפלומטים ישראלים יוכלו להעניק סיוע קונסולרי לאלפי הישראלים שצפויים להגיע למשחקי המונדיאל שייערכו בקטאר החל מעוד כשבוע וחצי. רשת i24News פרסמה זאת לראשונה.
לפי הערכות בישראל, למשחקי המונדיאל, שיסתיימו ב-18 בדצמבר, יגיעו יחסית מעט ישראלים - כ-2,000 בלבד - בשל העלויות היקרות של הכרטיסים ובתי המלון. בעבר העריכו בישראל שיגיעו למשחקים עשרות אלפי ישראלים.
על פי ההסדר שהושג בידיעת שלטונות קטאר בין ישראל לפיפ"א, ישראלים יוכלו להגיע לקטאר כדי לצפות במשחקים ולא יידרשו לוויזה. משרד החוץ הכין "פקודת מבצע" לקראת האירוע הגדול ונערך להעניק סיוע לישראלים הרבים שיגיעו למשחקים. בחודשים האחרונים התנהלו מגעים מול הקטארים לאפשר הקמת משרד קישור זמני בדוחה, אך ורק למטרת הגשת סיוע קונסולרי לישראלים כגון אובדן דרכון, מעצר, הסתבכות וכדומה.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
כ-2,000 ישראלים צפויים להגיע לקטאר. אצטדיון לוסייל
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
(צילום: רויטרס)
הנציגות הישראלית הזמנית תפעל בדוחה כחודשיים, כשהשאלה הגדולה ביותר היא מה יקרה בסוף התקופה - האם הקטארים ידרשו מישראל לסגור אותה ולהחזיר את הדיפלומטים, או שהם שיסכימו שיישארו בדוחה כנציגים ישראלים קונסולריים.
בישראל היו רוצים שהנציגות תמשיך לפעול, אך הקטארים מאוד זהירים והססנים בנושא הזה. ישראל כבר שנים מנסה לפתוח מחדש את הנציגות שלה בדוחה, שנסגרה לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009. לישראל אין יחסים דיפלומטיים עם קטאר, אך שתי המדינות מנהלות קשרים ביטחוניים ענפים ומטוסי מנהלים של המוסד נוחתים שם לעתים קרובות, בעיקר כדי לתאם את העברת הסיוע הקטארי לעזה.
גורם מדיני בכיר אמר ששאלת הישארות הנציגים הישראלים אחרי המונדיאל היא בגדר סימן שאלה. "אנחנו לא באמת יודעים מה הקטארים יעשו, ומקווים שהם יוכלו להישאר", הוא אמר.
ממשרד החוץ נמסר: "בחודשים האחרונים אנחנו בוחנים עם פיפ"א אפשרויות לטיפול בישראלים בעת שהייתם במונדיאל. בשלב זה אין הסכם".

מקימים שגרירויות בבחריין, איחוד האמירויות ומרוקו

בבחריין, מדינה אחרת במפרץ הפרסי - אחת החתומות על הסכמי אברהם - ישקיע משרד החוץ 12 וחצי מיליון שקל לטובת שיפוץ מבנה שישמש כשגרירות קבע של ישראל בבירה מנאמה. הממשלה החליטה ב-11 ביולי אשתקד על הקמת שגרירות קבע בבחריין, ומשרד החוץ שכר קומה במרכז "bahrain financial harbour" (בניין רב קומות). חוזה השכירות נחתם ל-10 שנים עם אופציה ל-10 שנים נוספות, והוא אושר על ידי מנהל הדיור הממשלתי וחשב משרד החוץ.
משרד החוץ פרסם מכרז לשיפוץ המבנה, ומנהלת הקמת הנציגויות במפרץ הפרסי פנתה לשמונה חברות בנייה מקומיות לצורך קבלת הצעות להקמת שגרירות ישראלית חדשה בבחריין. במכרז זכתה חברת "אל-מועאייד", אשר הצעתה עומדת כאמור על 12 וחצי מיליון שקלים. ועדת המכרזים הגיעה למסקנה שהחברה שזכתה היא גדולה ומבוססת, בעלת יכולות ביצוע וארגון גבוהות ושהיא תבצע את כלל העבודות על ידי חברות מתוך הקבוצה ללא קבלני משנה. קיים סיכוי גבוה לעמידה בלוחות הזמנים ובמסגרת התקציבית שהוגדרו לפרויקט.
4 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל החדשה באבו דאבי
שגרירות ישראל החדשה באבו דאבי
שגרירות ישראל באבו דאבי
(צילום: שגרירות ישראל באבו דאבי )
בתוך כך, משרד החוץ כבר סיים את עבודות הבינוי וההתאמה בשגרירות הישראל החדשה באבו דאבי שבאיחוד האמירויות, שגם היא ממוקמת בשתי קומות ב"איתיחאד טאוורס" (הקומה ה-48 והקומה ה-49). השיפוצים בשגרירות עלו 12 מיליון שקל, ובנוסף הושקעו כ-761 אלף שקלים על רכישת ריהוט לשגרירות. זה מתווסף ל-22 מיליון השקלים שמשרד החוץ הקצה לטובת הקמת שגרירות קבע במרוקו והתקנת קומה לקונסוליה הישראלית בדובאי.
השגרירות במרוקו תוקם בעלות של כ-13.7 מליון שקל על מגרש שנמצא בבעלות ישראל בשכונת סוויסי היוקרתית, ברחוב בן בראכה. לפי הערכות, הבנייה תסתיים בתוך שנה עד שנה וחצי. השגרירות הקבועה תוקם למעשה על השטח שבו הייתה קיימת נציגות ישראל, לפני שמרוקו ניתקה את היחסים הדיפלומטיים איתה בשנת 2000 בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה. מאז והיום היום היא עמדה נטושה. השגרירות הזמנית ממוקמת בבניין משרדים בשכונת אחרת, חי ריאד. כשנציגות הקבע תיבנה - השגרירות תעבור אל המבנה החדש.
השגרירות הקבועה במרוקו לא תכלול מעון שגריר. שגריר ישראל מתגורר גם הוא בשכונת סוויסי, בנפרד ממבנה הקבע. במקביל יוקצו כתשעה מיליון שקלים להתקנת הקונסוליה הכללית של ישראל בדובאי בקומה ה-25 של מגדל אינדקס.