בתום חקירה שנמשכה יותר משש שנים, סוכנויות המודיעין השונות של ארה"ב חשפו הערב (ד') פרטים מדו"ח מסווג שקובע כי "סינדרום הוואנה", שפקד מאות דיפלומטים ואנשי מודיעין וצבא אמריקנים ברחבי העולם, לא נגרם כתוצאה ממתקפה מכוונת של יריב זר כלשהו. לפי הדו"ח הסיכוי למתקפה שכזו "מאוד לא סביר", ובמהלך החקירה התקבלו רק עדויות השוללות את האפשרות הזו – אבל מצד שני הדו"ח לא מספק הסבר אפשרי אחר לתופעה המסתורית.
4 צפייה בגלריה
תסמונת הוואנה
תסמונת הוואנה
התסמונת המסתורית גרמה לפיגעות המזכירות זעזוע מוח, אבל דפוס אחיד בין 1,500 המקרים לא נמצא
(צילום: Shutterstock, איור: לביאה טושינסקי)
"תסמונת הוואנה" זוהתה לראשונה אצל דיפלומטים אמריקנים שהוצבו בהוואנה, בירת קובה, בשנים 2016 ו-2017, ומכאן נגזר שמה. מאז דווחו מאות מקרים נוספים – מסין, דרך אוסטריה ועד מתחם הבית הלבן בוושינגטון – ובמסגרת החקירה שכעת התפרסמו תוצאותיה נבדקו 1,500 מקרים שונים ב-96 מדינות. האנשים שנפגעו מהתסמונת דיווחו על כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, בחילה, חרדה, קשיים קוגניטיביים, אובדן זיכרון ותופעות נוספות המתאימות לתיאור של זעזוע מוח. חלק מהנפגעים נזקקו לחודשים של טיפול רפואי כדי להחלים, והיו בהם מי שדיווחו כי לפני הופעת התסמינים הם שמעו רעש חזק.
לאורך השנים הועלו כמה וכמה השערות בנוגע למקור האפשרי של התופעה, ואחד ההסברים שניתנו לה היה מתקפה באמצעות גלי רדיו, כזו שרבים שיערו כי מאחוריה עומדת אחת מיריבותיה של ארה"ב – והחשד המרכזי הופנה לעבר רוסיה. אולם כבר בשנה שעברה הודיעה סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-CIA, כי לא סביר שרוסיה או גורם זר אחר השתמשו בגלי רדיו כדי לגרום לפגיעות הלא-מוסברות, וכעת הצטרפו אליה עוד כמה וכמה סוכנויות מודיעין אחרות.
4 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב בהוואנה. התופעה דווחה שם לראשונה, ומכאן נגזר שמה
שגרירות ארה"ב בהוואנה. התופעה דווחה שם לראשונה, ומכאן נגזר שמה
שגרירות ארה"ב בהוואנה. התופעה דווחה שם לראשונה, ומכאן נגזר שמה
(צילום: AFP)
לפי העיתון "וושינגטון פוסט", שדיווח ראשון על ממצאי הדו"ח, חתומות עליו שבע סוכנויות אמריקניות שונות, שזהותן לא נחשפה, אם כי רק חמש מהן קבעו ש"מאוד לא סביר" שגורם זר עומד מאחורי התסמונת. סוכנות אחת השתמשה במונח נחרץ פחות – "לא סביר" בלבד – וסוכנות נוספת נמנעה מלתת מסקנה סופית בנוגע לאפשרות שגורם זר אחראי לתסמונת. למרות זאת, בעיתון הדגישו כי שתי הסוכנויות הללו לא הביעו התנגדות למסקנה הסופית של הדו"ח, ששוללת כאמור את האפשרות הזו.
בחקירה הממושכת, כך לפי הממצאים שהתפרסמו הערב, לא נמצאה שום הוכחה לאפשרות שליריב כלשהו של ארה"ב יש בכלל מכשיר שמסוגל לגרום לתופעות השונות שנכללות ב"סינדרום הוואנה". למעשה, המודיעין האמריקני גילה כי הדיווחים על התסמונת עוררו בלבול בקרב הממשלות של אותן מדינות יריבות, וחלקן אף חשדו שמדובר במזימה אמריקנית. אחד הגורמים ששוחח עם "וושינגטון פוסט" ציין כי החוקרים לא מצאו כל מידע מודיעיני שהיה יכול להצביע על כך שמנהיגים זרים כלשהם, גם ברוסיה, ידעו על מתקפה שיכולה הייתה לגרום לתסמינים המדוברים.
4 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA וויליאם ברנס. כבר לפני שנה שללו בסוכנות הביון המרכזית את האפשרות שרוסיה אחראית
(צילום: AFP)
בעיתון דווח כי בבדיקה של המקרים השונים לא נמצא דפוס אחיד, כזה שהיה יכול להעיד על קשר ביניהם. אחד הגורמים אמר ל"וושינגטון פוסט" שבחלק מהמקרים האנשים שנפגעו מהתסמונת כלל לא היו במיקום שהיה מאפשר לפגוע בהם, וגם באזורים שבהם לארה"ב הייתה אפשרות לנטר את הסביבה כדי לנסות ולאתר פעילות חשודה, שום ראיה לכך לא נמצאה. "לא היה כלום", אמר הגורם לעיתון.
הדו"ח שהתפרסם כעת לא מספק כאמור הסבר חלופי לתסמונת, אם כי גורם ב-CIA העריך בשנה שעברה כי ייתכן שניתן להסביר רבים מהמקרים שדווחו ככאלו שנגרמו מסיבות רפואיות או סביבתיות שונות, בכללן מחלות שהאנשים שנפגעו כלל לא ידעו שסבלו מהן. כך או כך, נראה שבקהילת המודיעין האמריקנית עדיין אין הסכמה בדבר הגורם לתופעה: אחד הגורמים ששוחחו עם "וושינגטון פוסט" אמר כי בקרב אנשי המודיעין ישנה תחושת תסכול על מה שתיאר כ"תעלומה", שבמסגרתה אפילו עמיתיהם דיווחו על תסמיני "סינדרום הוואנה".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק החכר השאל במסגרת הסיוע הצבאי ל אוקראינה שמזכיר את הסיוע ל בריטניה במלחמת העולם השנייה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חותם על חוק החכר השאל במסגרת הסיוע הצבאי ל אוקראינה שמזכיר את הסיוע ל בריטניה במלחמת העולם השנייה
ביידן. חתם על חוק שמבטיח טיפול רפואי הולם לנפגעי הסינדרום
(צילום: gettyimages)
עד כמה גדולה אי-הוודאות בקרבם מעיד דיווח הערב של סוכנות הידיעות רויטרס, שגורם אמריקני אמר לה כי במסגרת החקירה נבחנה אפילו האפשרות שחייזרים עומדים מאחורי התסמונת. לדברי הגורם, החוקרים שללו בסופו של דבר גם את האפשרות הזו. העובדה שהתעלומה נמשכת שנים כה רבות עוררה תסכול גם בקרב הנפגעים שדיווחו עליה, ובצל הביקורת שהטיחו בהתנהלות האיש שמונה לפקח על בדיקת המקרים השונים מינה ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מפקח חדש. בשנה שעברה ביידן גם חתם על חוק שמבטיח להעניק לנפגעים טיפול רפואי טוב יותר.