קים קי נאם, שבמשך עשרות שנים הוביל את מנגנון התעמולה של צפון קוריאה, הלך לעולמו בגיל 94. התקשורת הממלכתית ספדה לו ואמרה שהוא הקדיש את חייו לתמיכה בבניית "מדינה סוציאליסטית עוצמתית". היא פרסמה תמונה של השליט קים ג'ונג און חולק לו כבוד אחרון.
התקשורת הדרום קוריאנית השוותה את קים קי נאם ליוזף גבלס, שר התעמולה של גרמניה הנאצית. במשך עשרות שנים עיצב הבכיר הצפון קוריאני את פולחן האישיות סביב שושלת השליטים במדינה המסוגרת: אבי האומה קים איל סונג, קים ג'ונג איל וקים ג'ונג און.
2 צפייה בגלריה
קים קי נאם שר התעמולה של צפון קוריאה הלך לעולמו
קים קי נאם שר התעמולה של צפון קוריאה הלך לעולמו
קים ג'ונג און מרכין את ראשו מול ארונו של קים קי נאם
(צילום: AP /Ahn Young-joon, :AFP /KCNA VIA KNS)
ב-1966 החל קים לכהן כסגן ראש אגף התעמולה במפלגת השלטון הצפון קוריאנית. בשנות השבעים הוא היה אחראי על העיתון הממלכתי "רודונג סינמון", וב-1985 הפך לראש אגף התעמולה. הוא פרש ב-2017 ואותו החליפה קים יו-ג'ונג – אחותו של השליט המכהן.
"בהחלט אפשר לומר שאסטרטגיות התעמולה וההסתה של שושלת קים הגיעו ממוחו של קים קי נאם", אמר לסוכנות הידיעות AFP אהן צ'אן איל, שערק מצפון קוריאה ולאחר מכן הפך לחוקר שעומד בראש "המכון הלאומי לחקר צפון קוריאה".
2 צפייה בגלריה
קים קי נאם שר התעמולה של צפון קוריאה הלך לעולמו
קים קי נאם שר התעמולה של צפון קוריאה הלך לעולמו
"מהפכן ותיק בעל נאמנות חסרת גבולות"
(צילום: AFP PHOTO/KCNA VIA KNS)
קי קים נאם הוא אחד מגורמים רשמיים לא רבים שחצו את הגבול מצפון קוריאה לדרום: ב-2009 עמד בראש משלחת שהגיעה להלווייתו של הנשיא הדרום קוריאני קים דה ג'ונג, שהוביל מדיניות של פיוס בין סיאול לפיונגיאנג.
ראש אגף התעמולה היה קרוב במיוחד לקים ג'ונג איל, שמת ב-2011. מייקל מאדן, מומחה לצפון קוריאה, אמר שהשניים נהגו לשתות יחד אלכוהול ושלקים קי נאם הייתה השפעה אדירה על המדיניות של מפלגת השלטון. קים היה אחד משבעת הבכירים שהצטרפו לקים ג'ונג און בנשיאת ארונו של אביו. פיונגיאנג הודיעה היום שהשליט חש צער על מותו של "מהפכן ותיק ובעל נאמנות חסרת גבולות".